Quattro automat har ikke TorSen? (Audi V8 D1)

Anbefalte innlegg

(starter ny tråd for ikke å skape for mye OT i denne)

(...)Det må legges til at en quattro med automat (og langsmontert motor) ikke bruker Torsen-diff, hva slags midt-diff den bruker husker jeg ikke akkurat nå, dessverre.

Jeg har alltid trodd at det er TorSen i S6'n (Automat). Den oppfører seg akkurat som om det skulle vært det. Noen som vet noe mer om hva slags senterdiff det er i disse bilene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skrev det i med V8 (D1) i tankene. Denne bruker Torsen mittdiff på den manuelle kassa, men en annen diff på automatkassa, tror det er en planetgear-diff. Jeg vet også at V8 Automat faktisk bruker en Torsen i bakakselen.

 

Derfor mener jeg bestemt at den samme girkassen er videreført til C4 osv. Løse deler til automaten er ikke oppført i delekatalogen (sjekket 94 100q) så svaret ligger ikke der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe teknisk info om dette på nettet, men i reparasjonsmanualen for 100/S4/A6/S6 har jeg funnet en sjamatisk fremstilling av kassa for 169kw motoren der det står at det er Torsen-diff i senter.

 

I kapitlet "Automatic Transmission - Controls, Housing" og underkapittel "Transmission with shift elements" står følgende:

schematic.jpg

 

Edit: Har hørt rykter om at utvekslinga på bakdiffen fra V8 med Torsen er den samme som på S4/S6 med manuell kasse. I så fall kan man få Torsen både i mitten og bak ved å bytte til en slik bakdiff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På nettsiden http://www.audiv8.com (tysk) så står det at V8'ens automatgearkasse har en hydraulisk lamellsperre, med medfølgende lite bilde:

 

Lamellensperre_small.jpg

 

Og også en Torsen i bakakselen:

 

Torsendifferential_small.jpg

 

Videre står det at V8 med manuell kasse har en forsterket kasse fra 200 20V, med Torsen midtdiff.

 

Her er en bit sakset fra denne tyske siden:

 

Das Getriebe paßt sich ohne manuelle Intervention allen Fahrsituationen an und verteilt die Kräfte automatisch auf alle vier Räder. Das Einschalten von manuellen Differentialsperren entfällt. Über die hydraulisch gesteuerte Lamellenkupplung zum Zentraldifferential und das Torsendifferential an der Hinterachse erfolgt die Kraftverteilung je nach Situation bis zu 80% auf die Vorder- und 20% auf die Hinterachse bzw. umgekehrt. Im Normalfall wird die Kraft völlig neutral zu 50% auf jede Achse verteilt.

 

Som betyre noe slikt som Girkassen tilpasser seg alle føresituasjoner uten manuell innflytelse, og fordeler kraften automatisk til alle fire hjul. Innkoblingen av manuelle differensialsperrer bortfaller. Over den hydraulisk styrte lamellkoblingen til senterdifferensialen og Torsendifferensialen i bakakselen, overføres inntil 80% drivkraft til forhjulene og 20% til bakhjulene, og motsatt, alt avhengig av føreforholdene. I normale tilfeller blir effekten overført fra helt nøytral til 50% på hver aksel.

 

v8_quattro_manual.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konklsjonen må bli at V8 automat ikke har Torsen, mens C4 med automat (og sannsynligvis alle nyere) har det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, kanskje det? Jeg synes det høres litt rart ut at Audi skulle hatt gjort om girkassa på nytt i 1992, bare tre år etter at den første quattro-automaten ble innført. Jeg ønsker å komme til bunns i dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

V8 har en ZF4HP24-automat som ble tilpasset til 4WD-bruk. 4HP24 er en girkasse som også har vært brukt i en del BMW og Jaguar. I quattro-utførelse er denne lett å kjenne igjen siden "mellomakselen" fra fordelingkasse til differensial foran er utenpåliggende, ligger på høyre side av girkassehuset som en vanlig mellomaksel.

 

Delenumrene på V8-automaten og kassen som sitter i S4/S6 2.2 begynner begge på 018, så en viss likhet er det nok, men hvis jeg ikke begynner å bli gammel og glemsk mener jeg å huske at V8 er den eneste som har utenpåliggende aksel mellom fordelingskasse og frontdifferensial.

 

BTW, kassen som sitter i S6 4.2 automat er en helt annen kasse..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.