Anbefalte innlegg

Har litt trøbbel med en 1993 Passat 1.8 (motorkode ABS), det ser ut som om toppakningen er på vei til å ta kvelden, flere fuktige merker. Det er også kommet vann/fuktighet i olja, tok av oljelokket og så en gul klebrig guffe i lokket + antydninger på peilepinnen.

Noen som har vært borti det samme og har forslag på hva annet det eventuelt kan være?

Noen som har byttet toppakning på denne motoren og kan komme med vansklighetsgrad eventuelt fremgangsmåte, går det an å løfte av "toppen" uten å demontere ventiler osv?

Hva er konsekvensene hvis toppakninga går helt i stykker?

 

Mange spørsmål på en lørdagskveld dette, men setter stor pris på svar :D

 

Skål!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har litt trøbbel med en 1993 Passat 1.8 (motorkode ABS), det ser ut som om toppakningen er på vei til å ta kvelden, flere fuktige merker. Det er også kommet vann/fuktighet i olja, tok av oljelokket og så en gul klebrig guffe i lokket + antydninger på peilepinnen.

Noen som har vært borti det samme og har forslag på hva annet det eventuelt kan være?

Noen som har byttet toppakning på denne motoren og kan komme med vansklighetsgrad eventuelt fremgangsmåte, går det an å løfte av "toppen" uten å demontere ventiler osv?

Hva er konsekvensene hvis toppakninga går helt i stykker?

 

Mange spørsmål på en lørdagskveld dette, men setter stor pris på svar :D

 

Skål!

Denne "gule klebrige guffa" er emulsjon, og kommer som oftest av hyppig småkjøring. Dette er en blanding av olje og vann, og legger seg under toppdekselet, spesielt under påfyllingslokket. Toppakningen din trenger absolutt ikke være defekt :) og tror heller ikke bilen bruker vann? Litt svetting rundt pakningen er ingen krise så lenge det ikke er så mye at det blir vått av olje, på den annen side ruster det heller ikke når det er olje på ;)

 

Ang. emulsjon har jeg en formening om at dette kommer VELDIG lett ved bruk av Shellolje, mens ved bruk av Mobil 1 - 5W50 finnes det ikke antydning til problemet ved samme kjørestil!!! Utsagn av erfaring....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, er bilen til en kompis. Han kjører jo en del småkjøring med den til og fra jobb hver dag.

Bruker Quaker state 10w-40 på den, er jo bra olje det da.

Burde kanskje ta en komptest da for å finne ut status på toppakninga?

 

Edit: Angående svetting, det var mer enn det, var direkte fuktig enkelte plasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min xA100 var det også direkte fuktig med olje, og enkelte steder kunne man se det boblet når motoren var varm (vann).

Men, motoren røyk ikke hverken blått eller hvitt. Brukte ikke olje, og ikke vann (eller dvs, brukte vann, men det var radiatoren som var gått opp i endeskjøtene). Så da overså jeg heller at pakningen ikke var 100% ut mot motorrommet så lenge den ikke var lekk inn mot sylindre eller mellom olje- og vannkanaler.

Billig og enkelt : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, er bilen til en kompis. Han kjører jo en del småkjøring med den til og fra jobb hver dag.

Bruker Quaker state 10w-40 på den, er jo bra olje det da.

Burde kanskje ta en komptest da for å finne ut status på toppakninga?

 

Edit: Angående svetting, det var mer enn det, var direkte fuktig enkelte plasser.

 

Så lenge det ikke drypper noe fælt av bilen ville jeg ikke brydd meg noe med litt svetting..

følg litt med om bilen bruker olje og eller vann

viss den ikke gjør det tror jeg ikke jeg ville ha vert bekymret..

 

viss det viser seg at bilen bruker venn eller olje kan du begynne å tenke på å måle kompen, hc i kjølevesken, sylinderlekasje test osv..

 

Men jeg tror ikke dette er tilfellet av defekt toppakning har vell ikke vert et stort problem på de motorene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge det ikke drypper noe fælt av bilen ville jeg ikke brydd meg noe med litt svetting..

følg litt med om bilen bruker olje og eller vann

viss den ikke gjør det tror jeg ikke jeg ville ha vert bekymret..

 

viss det viser seg at bilen bruker venn eller olje kan du begynne å tenke på å måle kompen, hc i kjølevesken, sylinderlekasje test osv..

 

Men jeg tror ikke dette er tilfellet av defekt toppakning har vell ikke vert et stort problem på de motorene..

 

 

Ok.

 

Fikk et lite tips om at det kanskje kunne være tett veivhusventilasjon som gjorde at det ble emulsjon. Skal ta komptest på den for å være sikker, koster jo ikke all verden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.

 

Fikk et lite tips om at det kanskje kunne være tett veivhusventilasjon som gjorde at det ble emulsjon. Skal ta komptest på den for å være sikker, koster jo ikke all verden.

Når veivhusventilasjonen blir tett er dette som regel pga emulsjon i slangen(e)!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.

 

Fikk et lite tips om at det kanskje kunne være tett veivhusventilasjon som gjorde at det ble emulsjon. Skal ta komptest på den for å være sikker, koster jo ikke all verden.

 

komp test er fort gjort..

hadde jeg vert deg ville jeg tatt den selv. kjøpe tester på biltema..

ja det kan jo være at det er tett veivhusventilasjon men på de motorene er det ikke så veldig mye som kan gå tett..

i forholde til andre motorer..

 

men vertfall komp tester: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=506&iItemId=17462

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når veivhusventilasjonen blir tett er dette som regel pga emulsjon i slangen(e)!

 

Ok, da er det motsatt av det jeg ble fortalt da :D

Men er det noen som har noen tips til hvordan man blir kvitt dette, annet en å ikke småkjøre mener jeg. Kanskje en annen olje fungerer bedre?

Skal vel åpne opp en av de kommende dagene og fjerne det vi kan se av emulsjon, og bytte olje++

Hvis veivhusventilasjonen er tetta med emulsjon, er det lett å "åpne" opp den igjen da? Kjenner ikke motoren så godt da det er en kompis sin, men jeg skal være med å fikse dette, så da kan det være greit at jeg har noe å bidra med :D

 

Edit: komptest blir innkjøpt ja, spleiser vel på den, så kan jeg teste audien også for moroskyld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da er det motsatt av det jeg ble fortalt da :D

Men er det noen som har noen tips til hvordan man blir kvitt dette, annet en å ikke småkjøre mener jeg. Kanskje en annen olje fungerer bedre?

Skal vel åpne opp en av de kommende dagene og fjerne det vi kan se av emulsjon, og bytte olje++

Hvis veivhusventilasjonen er tetta med emulsjon, er det lett å "åpne" opp den igjen da? Kjenner ikke motoren så godt da det er en kompis sin, men jeg skal være med å fikse dette, så da kan det være greit at jeg har noe å bidra med :D

 

Edit: komptest blir innkjøpt ja, spleiser vel på den, så kan jeg teste audien også for moroskyld.

 

Hva er det som skulle tette veivhusventilasjonen da? Må være knekk på slangen da. Emulsjonen stiger til det høyeste punktet (som damp) og kondenserer de steder den blir fort avkjølt, slik som peilepinne, toppdeksel og veivhusventilasjonssalnge. Å få dritten ut av slangen er enkelt, da dette er en tyktflytende gørre som lar seg blåse/knemmes ut. Bruk trykkluft!

Skift så til Mobil 1 Rally formula 5W50, kjempeolje til lav pris (AIS).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med hvorvidt en topp har en tendens til å være/bli skeiv slik at den behøver høvling/sliping ved bytte av toppakning?

Toppen er av aluminium (1993 passat 1.8i kode abs).

 

Har hørt av en annen med helt identisk motor at det var en meget stor sannsynlighet da han selv måtte høvle 1.5mm da han skulle bytte toppakning.

 

Hvis toppen må høvles, er det noen som vet om noen som vet om hvor dette kan gjøres billig i nærheten av oslo?

 

Er fortsatt ikke sikker på om toppakninga må byttes, men det har begynt å svette litt kjølevæske(?) rundt toppakningen.

 

Bilen har begynt å bruke kjølevæske, ca 0.5 dl på siste korte kjøreturen (ca 2 mil), men det er ikke spor i olja, den gule emulsjonen forsvant etter en lengre kjøretur og bilen avgir ingen blå/hvit røyk.

 

PS. kompisen min skal få medlemskap av meg til jul. :venner:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel fare for at lettmetallstopper kan bli "skjeve", men dette skjer vel helst visst motoren har gått varm og koker, slik at toppen da "slår" seg?

Så det er i allefall ikke noen bakdel å plane toppen ved evnt. skifte av toppakning.

Men jeg synes det hørtes svært mye ut å høvle av toppen 1,5mm kun for å plane den ... hvis han ikke skulle øke kompresjonen også samtidig da. Jeg leverte selv inn toppen min for planing for noen uker siden, og da ble det høvlet av ca 0,2mm. Motoren min hadde gått varm, og dermed hadde toppen også "slått" seg litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eskild her rett. Trengte han ta av 1,5 mm for å få toppen plan, ville ikke jeg ha brukt den toppen.. Høres usannsynlig mye ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min golf 3 1.8i bruker også endel kjøleveske, ser ingen lekkasje, ei noen hvit røyk fra eksos. fyller vel på en halv flaske ferdigblandet kjøleveske en gang i mnd. ca 0.5l. ingen problemer med motor ellers.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel fare for at lettmetallstopper kan bli "skjeve", men dette skjer vel helst visst motoren har gått varm og koker, slik at toppen da "slår" seg?

Så det er i allefall ikke noen bakdel å plane toppen ved evnt. skifte av toppakning.

Men jeg synes det hørtes svært mye ut å høvle av toppen 1,5mm kun for å plane den ... hvis han ikke skulle øke kompresjonen også samtidig da. Jeg leverte selv inn toppen min for planing for noen uker siden, og da ble det høvlet av ca 0,2mm. Motoren min hadde gått varm, og dermed hadde toppen også "slått" seg litt.

 

Ok, jeg kjenner ikke historien helt angående den andre bilen, men pytt pytt.

 

Hvor mye måtte du gi for å plane toppen da? Er dette noe f.eks møller gjør ganske fort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg kjenner ikke historien helt angående den andre bilen, men pytt pytt.

 

Hvor mye måtte du gi for å plane toppen da? Er dette noe f.eks møller gjør ganske fort?

 

Jeg betalte ikke mange lappene for å få toppen planet, men dette ble tatt som privat kveldsarbeid av en bekjent. Glassblåste også alle ventiler samtidig.

 

VAG her i Kristiansund hadde ikke utstyr til å plane noen topp, da måtte de evnt. sende den inn. Men hvordan det er med Møller der du bor vet jeg ikke, da må du nesten spørre de selv...

Det er ikke så mye arbeid i selve "planingen" av toppen, dette er fort gjort, men det er en del arbeid å sette den opp i benken, slik at den blir satt fast "rett".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.