#1 Skrevet April 11, 2009 Hei. Det er sesong for dekkskifte og punkteringer. Jeg har 16" på vinter og 17" på sommer. Hvorav noen ikke anbefalte meg å ha 16" som reservehjul pga. quattro systemet? Er dette en misforståelse, eller ligger det en logisk grunn bakom? Jeg har 93 2,2tq avant med manuell. Samtidig som man må kjøpe 4 nye dekk hvis ett eller to fremme er slitt? Det fulgte med 15" vinterhjul som reservedekk av han jeg kjøpte den av. Kan skjønne at 17" på 3hjul og 15" på 1 er litt drøyt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 11, 2009 Det skal være lik dimensjon på alle 4 hjul for å unngå "knip" i drivverket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 11, 2009 teknisk avdeling/farikk ser at samtlige Quattro systemer tar opp hastighetsforskjell på for og bak aksel på alt under 6kmt, uten noen form for skade. Så da er det bare å regne ut omkretser og finne ut hvor fort man har tenkt å kjøre, så veit man hva man kan ha i forskjell:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 11, 2009 Du kan ødelegge fordelingskassen ved å køyre med ulik dim pga ulik rulleomkrets på dekka! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 11, 2009 (endret) Du kan ødelegge fordelingskassen ved å køyre med ulik dim pga ulik rulleomkrets på dekka! Bare for å få ting 100% klart (ikke ment som kritikk!), men ulik dim SOM MEDFØRER ULIK RULLEOMKRETS er lite bra å kjøre på. Om en blander forskjellige dimensjoner MEN rulleomkretsen er tilnærmet lik, går dette greit. Tok dette bare med fordi det er fort gjort for en som ikke har så god greie på dette å misforstå innlegget ditt. Kan fort forstå det sånn at ulik dim = ulik rulleomkrets. Om husken min stemmer så går det greit med f.eks 205/55-16 og 225/45-17 EDIT; 195/65-15 og 225/40-18 er det 0,3% differanse på, dvs null problem å kjøre på i noen uker. Er ikke diameter på felg som betyr noe, det er rulleomkretsen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 11, 2009 Du kan ødelegge fordelingskassen ved å køyre med ulik dim pga ulik rulleomkrets på dekka! Ikke hvis rulleomkrets forskjellen aldri vil utgjøre en hastighetsforskjell høyre enn 6km/t..... Dette gjelder Vag sine systemer. Tror fabrikken veit litt om dette og at dette stemmer når de oppgir dett til teknisk avdeling audi norge som igjen oppgir dette til oss som jobber på audi verkstedene når det blir forespurt.. + man kan ha forskjellige dimensjoner med samme rulleomkrets... men også få forskjellig:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 11, 2009 Takk for all hjelp. Da trenger ikke jeg bekymre meg stort egentlig. 6%? Det er kanskje det som er tillatt i dekktabeller også? Supert gutter, god rest påske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 12, 2009 Takk for all hjelp. Da trenger ikke jeg bekymre meg stort egentlig. 6%? Det er kanskje det som er tillatt i dekktabeller også? Supert gutter, god rest påske. Det er ikke 6%, men 6 km/t... Det er sikkert noen som kan regne ut hvor mange prosent 6km/t utgjør. Men det kan ikke jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 12, 2009 Bare for å få ting 100% klart (ikke ment som kritikk!), men ulik dim SOM MEDFØRER ULIK RULLEOMKRETS er lite bra å kjøre på. Om en blander forskjellige dimensjoner MEN rulleomkretsen er tilnærmet lik, går dette greit. Tok dette bare med fordi det er fort gjort for en som ikke har så god greie på dette å misforstå innlegget ditt. Kan fort forstå det sånn at ulik dim = ulik rulleomkrets. Om husken min stemmer så går det greit med f.eks 205/55-16 og 225/45-17 EDIT; 195/65-15 og 225/40-18 er det 0,3% differanse på, dvs null problem å kjøre på i noen uker. Er ikke diameter på felg som betyr noe, det er rulleomkretsen. Takk for rettelsen:) Blei skrive litt i hyrten og styrten:tilber: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...