#1 Skrevet Desember 4, 2004 På min nye Touran må jeg vri lysbryteren på venstre side av rattstamen 2 hakk med klokka for å få lys i instrumentpanelene OG nærlys / fjernlys. Da må man selvsagt huske å skru bryteren tilbake når man forlater bilen. Som default er det bare nærlysene som virker ved oppstart (ikke fjernlys og instrumentlys). På min gamle Volvo 850 (1995 modell) var ikke dette nødvendig, så jeg synes dette nye på VW er noe tull. Lånte en Opel Astra i 2 måneder og den var lik i funksjonen på lyset som Touranen. Samme med en Golf jeg lånte i ei uke. Spørsmål: Er det mulig å få koblet om dette på VW Touran, slik at den blir like brukervennlig som min 9 år gamle Volvo? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 5, 2004 På min nye Touran må jeg vri lysbryteren på venstre side av rattstamen 2 hakk med klokka for å få lys i instrumentpanelene OG nærlys / fjernlys. Da må man selvsagt huske å skru bryteren tilbake når man forlater bilen. Som default er det bare nærlysene som virker ved oppstart (ikke fjernlys og instrumentlys). På min gamle Volvo 850 (1995 modell) var ikke dette nødvendig, så jeg synes dette nye på VW er noe tull. Lånte en Opel Astra i 2 måneder og den var lik i funksjonen på lyset som Touranen. Samme med en Golf jeg lånte i ei uke. Spørsmål: Er det mulig å få koblet om dette på VW Touran, slik at den blir like brukervennlig som min 9 år gamle Volvo? På den 99-mod Astraen jeg hadde var ENESTE forskjellen på om lysbryteren sto på eller ikke var at når den sto i stilling på så lyste skiltlysene. Både nærlys, fjernlys, baklys, og instrumentlys lyste i AV-stilling. På touranen min er det slik du beskriver. Men det piper jo hvis du glemmer å slå dem av når du forlater bilen, så JEG opplever ikke at dette er noe problem. Har du først blitt vant til å slå på lysene når du kommer i bilen, så går det automatisk idet du setter deg inn i bilen. Det samme gjelder å slå dem av når du stopper.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 11, 2004 Til info. Når kjørelysene er på reduseres spenningen til lyspærene slik at levetiden forlenges. Når lyset skrus på øker lysstyrken på lysene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 11, 2004 har autolys som sjekker om det er lyst nok til å bruke fjærnlys og innvendig belysning jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 11, 2004 På min nye Touran må jeg vri lysbryteren på venstre side av rattstamen 2 hakk med klokka for å få lys i instrumentpanelene OG nærlys / fjernlys. Da må man selvsagt huske å skru bryteren tilbake når man forlater bilen. Som default er det bare nærlysene som virker ved oppstart (ikke fjernlys og instrumentlys). På min gamle Volvo 850 (1995 modell) var ikke dette nødvendig, så jeg synes dette nye på VW er noe tull. Lånte en Opel Astra i 2 måneder og den var lik i funksjonen på lyset som Touranen. Samme med en Golf jeg lånte i ei uke. Spørsmål: Er det mulig å få koblet om dette på VW Touran, slik at den blir like brukervennlig som min 9 år gamle Volvo? Klart det er mulig, men hvordan det gjøres på din bil er jeg ikke sikker på. Generelt, trenger du et (to?) relè, og noen ledninger. Vha relèet kobler du strøm over bryteren (de 2 hakk du snakker om), styrestrøm til relè tar du fra kjørelys uttaket. Bilverksted og andre med elementær kunnskap om bileletronikk burde kunne gjøre denne jobben. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 11, 2004 Jeg har blitt fortalt (men har ikke sett det selv) at på nyere VAG kan dette programeres med Vag-Com. Kanskje noen her inne som vet mer om det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...