#1 Skrevet April 12, 2009 Har kjøpt meg 18" RS4 II felger. 225/40R18 dekk og lurer på hvor mye luft jeg skal ha i dekkene? Bilen er en 97 Audi A4 sedan. Kjører på 2.3 nå siden det er orginalt og jeg er usikker på hvor mye jeg skal ha 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 12, 2009 Først, sjekk hva dekkene tåler så du ikke overstiger det. Billige dekk tåler ofte mindre trykk. Jeg har 2.7 bar, som er ca 40 psi i mine 225/45-17. Hadde ca 45psi i min brors 235/40-18. Du bør i alle fall ha høyere trykk i bredere dekk med lavere profil enn originalt, for å unngå skulderslitasje. Og for å unngå sporing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 12, 2009 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=51652 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 12, 2009 Ville nok hatt 40-45 pund i dekka jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 12, 2009 Kjører stort sett 3 bar uansett jeg på lavprofil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 12, 2009 Da kjører jeg ned å fyller opp litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 12, 2009 Jeg har 2,8 bar i mine 235/40-18. Har prøvd både mer og mindre, og funnet ut at 2,8 er fint til daglig kjøring. Bane? da ville jeg nok puttet på litt mer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 12, 2009 2,8 bar = 40,61 psi http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 12, 2009 Ble 40psi på bilen min nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 12, 2009 48psi (3,3 Bar) foran 42psi (2,9 Bar) bak .. på mine 215/35/19 Mener jeg kjørte på 3-3.2 da jeg hadde 225/40/18.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 12, 2009 Var ute å tittet på begge bilene nå, og de er merket som følger; 235/40-18 maks 300KPa (3,0 BAR) 235/45-17 maks 275KPa (2,7 BAR) Så er dette med temperatur. 300KPa i dag kan være 320KPa i morgen, eller enda mer hvis man kjører hardt. Luft utvider seg raskt med temperatur, og for å unngå problemer med dette, anbefaler jeg nitrogen (som på fly). Da blir trykket konstant 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 12, 2009 Var ute å tittet på begge bilene nå, og de er merket som følger; 235/40-18 maks 300KPa (3,0 BAR) 235/45-17 maks 275KPa (2,7 BAR) Så er dette med temperatur. 300KPa i dag kan være 320KPa i morgen, eller enda mer hvis man kjører hardt. Luft utvider seg raskt med temperatur, og for å unngå problemer med dette, anbefaler jeg nitrogen (som på fly). Da blir trykket konstant Det er en syk sikkerhetsfaktor på bildekk. Tror det var brainiacs som testa dette og tror ikke dekket sprengte før de var på 4x makstrykk eller deromkring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 12, 2009 Var ute å tittet på begge bilene nå, og de er merket som følger; 235/40-18 maks 300KPa (3,0 BAR) 235/45-17 maks 275KPa (2,7 BAR) Så er dette med temperatur. 300KPa i dag kan være 320KPa i morgen, eller enda mer hvis man kjører hardt. Luft utvider seg raskt med temperatur, og for å unngå problemer med dette, anbefaler jeg nitrogen (som på fly). Da blir trykket konstant Det er ikke max dekktrykk som er oppgitt på dekksidene, det max last trykket som står der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 13, 2009 Det er ikke max dekktrykk som er oppgitt på dekksidene, det max last trykket som står der. Eeeh, det står i alle fall max preasure 300KPa at xxx load, og jeg tror de mener at det er maks trykk i dekk. Men, son det nevnes i denne tråden, sikkerhetsfaktoren er sikkert ikke på 25%, men mer i retning av 250%. Så ikke braniacs testen, men jeg så et annet program hvor de trykktestet flydekk (dunlop) med sinnsykt trykk. De tester med vann på grunn av ekspansjonsfaren ved luft, så testet de med luft etterpå ( i skogen), og når det smalt, ble skogen "borte". Som sagt, fyll med nitrogen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 13, 2009 Gutta på gulvet til Sharif fyller 40psi sist jeg spurte. Da jeg dro på Esso og dobbel sjekket alle 4 dekkene var alle feil. Sharif sin trykk måler, Esso eller han som fylte? +- 3 psi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 13, 2009 Kjøp en ordentlig trykkmåler hvis dere skal ha korrekt trykk. Har en digital måler som har ett avik på 0,05bar:) Mye rart av luftpåfyllere ute på markedet og på bensinstasjoner: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...