Anbefalte innlegg

bilenmin.jpg

: klø : Hei.

Har idag bytta dekk på bilen og vært ute å kjørt.. men synes at dekkene er for store..

Sommer dekka er 195/50 r 15... er kanskje ikke så store men jeg synes det. sikkert fordi jeg ikke er så godt vant med bilen enda:P

Noen som har noen forslag til felger?: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja. men blir ikke bilen vanskligere å kjøre da? jo større felgene er?

og kan jeg bare sette på 16 eller 17?

er ikke det noe som må godkjennes i vognkortet?

 

sikkert dumme spm. men har ikke peiling på det der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen er vanskelig å kjøre med 195/50-15 dekk, så er enten dekka dårlige (billige, gamle og/eller slitte) eller så er forstillinga på bilen moden for overhaling. Så smale dekk skal være lekende lett på en treergolf.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja. men blir ikke bilen vanskligere å kjøre da? jo større felgene er?

og kan jeg bare sette på 16 eller 17?

er ikke det noe som må godkjennes i vognkortet?

 

sikkert dumme spm. men har ikke peiling på det der...

 

Setter du på større felger, må rulleomkrets være innenfor +/-5% avvik i forhold til original dimensjon og innpress må ikke endres med mer en 7,5mm per side. (innpress er hvor annleggsflaten er på felgen i forhold til senterlinjen, jo lavere innpress jo lenger vil felgen komme ut i hjulbuen. Felger og dekk bør godkjennes hos biltilsyn og skrives inn i vognkortet.

 

Finnes ikke dumme spørsmål, bare masse dumme svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felger og dekk bør godkjennes hos biltilsyn og skrives inn i vognkortet.

 

Bør? Enten er de innafor lovverket og slipper godkjenning, ellers så SKAL de godkjennes (pr lov). :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som jeg tolker forskriftene så slipper en å fremstille bilen for ny godkjenning hvis;

 

1) Felgene er godkjent i bruk (gate-bruk)

2) Dekkets rulleomkrets er innenfor +/- 5% utifra original rulleomkrets

3) Dekket ikke tar borti noen plass ved max fjæring (dette kommer vel mer inn i bildet ved senking)

4) Innpress på felg ikke forandres mer enn +/- 7,5 mm pr felg utifra originalt innpress

 

Men er jo greit uansett da å få ting stemplet. Er desverre litt for mangen politier som ikke kan reglene, eller tar avgjørelser etter egen mening. Dette gjelder da også for en del av gutta fra 'tilsynet.

 

Om bilen blir vanskeligere å kjøre kommer i grunn ann på diverse ting som;

 

1) Dekk/felg kombinasjon. Extrem strekk kan vel fort føre til sporing

2) Understell, er dette i orden f.eks? (ikke direkte spm til deg, men en "problemstilling"). Gamle og slitte foringer påvirker dette.

3) Dekktype. Noen dekk i en gitt dimensjon sporer MYE i forhold til andre dekk. Egen erfaring sier at dekk med avrundet kant sporer mindre enn det motsatte ("4"kanta dekk)

 

Vel, er vel sikkert ting jeg ikke har fått med, men har nå kommet med NOE da. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør? Enten er de innafor lovverket og slipper godkjenning, ellers så SKAL de godkjennes (pr lov). :)

 

Godkjenning av felger er får pingler å apekatter: rock : skifte felger gjør man på to minutter vis man blir stoppet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør? Enten er de innafor lovverket og slipper godkjenning, ellers så SKAL de godkjennes (pr lov). :)

 

Stemmer, men det skader jo ikke å få stemplet en hjul-kombo som er innenfor lov-verket. Om en vil være sikker på å slippe pes etter veiene. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jada, kjekt å ha alt godkjent, men felger er såpass fort gjort å skifte, i forhold til senk å lignende:) kjett å måtte godkjenne bilen hver gang man skifter felger:) (kanskje ikke alle som skifter felger annenhver uke slik som meg her men) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godkjenning av felger er får pingler å apekatter: rock : skifte felger gjør man på to minutter vis man blir stoppet

 

Så du kjører rundt med ett ekstra sett med felger i bilen?

 

For alle oss andre som bor i litt mere befolkede deler av landet, så må man nesten godkjenne felger og senk. Dette fordi man skal slippe å måtte diskutere med politiet/vegvesenet i en eventuell kontroll. Man slipper å måtte miste skiltene og stresse med å skaffe bilfrakter for å få bilen hjem. For ikke å snakke om tapt arbeidstid, fordi man må på BT og hente ut prøveskilter også vise bilen.

 

Er mye letter å godkjenne felger og senk med engang, så slipper man å bekymre seg noe mere over den saken.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei.

Har vært ute å kjørt en lenger tur med bilen, og det funker greit. tror det var synet av de breie dekka som skremte meg:P

Men en ting jeg la merke til er at bilen "drar" litt til venstre. Har dette noe med forstillinga å gjøre? eller er det dårlige dekk? dekka burde i grunn holde ut sesongen....

 

Takker for svar :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei.

Har vært ute å kjørt en lenger tur med bilen, og det funker greit. tror det var synet av de breie dekka som skremte meg:P

Men en ting jeg la merke til er at bilen "drar" litt til venstre. Har dette noe med forstillinga å gjøre? eller er det dårlige dekk? dekka burde i grunn holde ut sesongen....

 

Takker for svar :-)

 

Kan være 1 av 2 ting (mest sannsynlig)

 

1) Lite luft i venstre dekk.

2) Bremsene henger litt på venstre side.

 

Kan vel være andre ting også, men dette er ganske vanlige feil.

 

Hva skjer om du bremser og slipper rattet? I en fornuftig fart da. Drar bilen mer da? :)

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være 1 av 2 ting (mest sannsynlig)

 

1) Lite luft i venstre dekk.

2) Bremsene henger litt på venstre side.

 

Kan vel være andre ting også, men dette er ganske vanlige feil.

 

Hva skjer om du bremser og slipper rattet? I en fornuftig fart da. Drar bilen mer da? :)

 

:)

 

Kan også være utslitte foringer og/eller opphengskuler for ikke å glemme feil hjulstilling. Hvor langt er bilen kjørt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er kjørt ca 204000. Ja er mulig det. Foringene var hvertfall like på samme side:) men om de er bra eller dårlige det vites ikke:P. tenkte å ta bilen inn på en 30 000 alla mini-service (oljeskift o.l. Merkelig nok så har bilen fulgt service hver 30.000km. så da burde vel jeg fortsette med det..) eller no, så da kan de sikkert sjekke det:)

Har vært å prøvd den nok en gang. Og nå dro den ikke:P merkelig men bra.

haha. kanskje 195/50 r 15 var bra alikavel da:) men kom gjerne med forslag til nye felger, er lissom litt greit å sette sitt eget preg på bilen:)

 

 

Takker igjen for svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du kjører rundt med ett ekstra sett med felger i bilen?

 

For alle oss andre som bor i litt mere befolkede deler av landet, så må man nesten godkjenne felger og senk. Dette fordi man skal slippe å måtte diskutere med politiet/vegvesenet i en eventuell kontroll. Man slipper å måtte miste skiltene og stresse med å skaffe bilfrakter for å få bilen hjem. For ikke å snakke om tapt arbeidstid, fordi man må på BT og hente ut prøveskilter også vise bilen.

 

Er mye letter å godkjenne felger og senk med engang, så slipper man å bekymre seg noe mere over den saken.;)

 

Mister jo ikke skilta, for at en har noen noen felger som ikke står i vognkortet heller....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mister jo ikke skilta, for at en har noen noen felger som ikke står i vognkortet heller....

 

Manglende dokumentasjon på felger og senkesett som er skrudd forlangt ned til tross for at senkesett er godkjent. Kanskje du har lyst til å ta en titt på "lappen" jeg fikk fra kontrolløren som tok mine skilter?

 

Holder med å møte den riktige personen 1 gang, så får nok du også samme erfaring som meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du kjører rundt med ett ekstra sett med felger i bilen?

 

For alle oss andre som bor i litt mere befolkede deler av landet, så må man nesten godkjenne felger og senk. Dette fordi man skal slippe å måtte diskutere med politiet/vegvesenet i en eventuell kontroll. Man slipper å måtte miste skiltene og stresse med å skaffe bilfrakter for å få bilen hjem. For ikke å snakke om tapt arbeidstid, fordi man må på BT og hente ut prøveskilter også vise bilen.

 

Er mye letter å godkjenne felger og senk med engang, så slipper man å bekymre seg noe mere over den saken.;)

 

Får det første, ja, har rett som det er med meg ekstra felger je, god plass til det når man har så stor bil hehe, får det andre, så bor je faktisk i en greit befolket del av landet, får det tredje, bilfrakter har vi haugevis av selv, så ingen heft:) jobber like ved BT så ingen prob det heller, så som sagt, så ser je ikke problemet her hehe så der klarte du ikke sette meg fast gitt hehe

 

neida, måtte bare dra diskusjonen videre, er absolutt kjekt å ha ting godkjent, selv om je ikke bryr meg så mye om felgene er godkjente, men det er som sagt pga at jeg bytter ofte:)

 

men, back to topic

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 195/50-15. Det fungerer utmerket. Bruk 6 eller 6,5 tommers bredde og 38-45 inpress (ET). Superdekk har tøffe felger til betalbar pris.

 

Silvera:

Mega_Silvera.jpg

 

Copera:

Mega_Copera.jpg

 

Spokera Dark:

Mega_SpokeraDark.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du sier noe:)

Har kjørt mer med bilen nå, og blir vel vant med at de er større enn vinterdekka:)

De svarte var igrunn ganske kule.

Vet du prisen på de?

Tror nok ikke at jeg setter på nye felger før neste sesong, men kjekt å ha det klart. Tror muligens at de svarte hadde vært kledelige på min røde golf! Hva tror du?

Pappa sa faktisk noe som er ganske sant å det er at det kanskje er greit å hatt lappen en stund (har jo hatt den såvidt et år) og også bli vant med bilen før den får noe nytt og finere på:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var ikke gærent:)

Veldig fine felger til en fin pris:D

Falt for de svarte, men vet ikke helt om de er fine på bilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde kjøpt 16" om jeg hadde vært deg, gjerne med 205/40 eller 205/45 dekk. Det blir litt stivere, men mye penere å titte på også!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir ikke bilen vanskligere å kjøre da?

Har kjørt med 16" på audi`n men den er jo større:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.