Motoren fusker på min Golf 4 :-(

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har problemer med min '99 golf 4 1,6. Den fusker og går FRYKTELIG ujevnt, og nesten all motorkraft er borte vekk. Problemet varierer litt (helt tilfeldig), noen ganger er den helt fin, så helt plutselig blir den helt gal ijenn. Den begynte med å bare "nykke" litt av og til, til å bli verre og verre, og nå er den nesten ikke kjørbar.

Har tatt en diagnose med ross-tech-kabelen, og fikk disse feilkodene på motor:

 

Address 01: Engine Labels: 06A-906-019-AEH.lbl

Part No: 06A 906 019 BF

Component: 1.6l R4/2V SIMOS HS2439

Coding: 04000

Shop #: WSC 01317

 

3 Faults Found:

00513 - Engine Speed Sensor (G28)

27-10 - Implausible Signal - Intermittent

17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer

P1570 - 35-10 - - - Intermittent

00635 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating; Before CAT

37-10 - Faulty - Intermittent

Readiness: N/A

 

 

 

Noen som har noe anelse på hva som kan være problemet her? Har nullstilt feilkodene, startet og stoppet motoren igjenn og kjørt ny scanning, og får akkurat samme feilene opp igjenn.

 

Takker for alle innspill :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

00513 - Engine Speed Sensor (G28) Er vel den som lager trøbbel for deg her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

00513 - Engine Speed Sensor (G28) Er vel den som lager trøbbel for deg her.

 

Og det er hvilken del? En slags turtallsregultor/sensor? Noen som har delenr. til 99 VW Golf 1,6? Regnr. LS51274

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå byttet:

- lambdasonde

- luftmassemåler

- speed sensor

- temp.føler

- bensinfilter

 

Bilen er like ille. Verkstedet tror det kan være bensinpumpa som er gåen. Jeg er ikke like sikker. Noen som har idè om bilen kan oppføre seg slik hvis bensinpumpa er gåen? Pumpa koster ca. 2500 + arbeid, så er ikke uoverkommelig, men heller ikke noe som er gøy å bytte bare for "å ha prøvd det"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overslag i pluggkabler??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan da føye på coil på lista. Bilen oppførte seg annerledes, men ikke bra ! Turtallet på tomgang står å hopper fra ca. 1200 til 2200-3000. Har ikke kjørt den så veldig mye enda, men foreløpig går den så godt som normalt, men den er fortsatt tung å starte. Noen som har idè om hva i all verden som skjer med bilen min?! Coilen var brukt, men samme delenr, og kommer fra akkurat lik motor.

 

Har bestilt bensinpumpe som jeg vell må prøve å bytte, men får ettertenning til tider, og det tyder vell på at det kommer for mye bensin? Turtallet synker også av og til hvis jeg gir gass når den er på sitt verste, og det tyder vell også på at det kommer for mye bensin? Føler at jeg kveler motoren. Og hvis det kommer for mye bensin så er det vell rart at det er bensinpumpa?!

 

Begynner å bli ganske fortvilet... Kjører 20-25 mil til dagen i jobbsammenheng, så hadde vært så inderlig godt å få den i orden igjenn!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg bytta pluggledninger. Ingen bedring. Bytter bensinpumpe i morgen, så får vi se hva som skjer da... Noen som vet hvor bensinpumpereleet ligger? Har en makan golf stående som jeg "låner" litt deler fra, så er ganske greit å prøve ut deler jeg ikke er sikker på om er gåene eller ikke :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og da var bensinpumpa byttet. Bilen er fortsatt like ille... Får vell sette den til Møller snart...er et par timers kjøring til dem men....

 

Ingen som har noen siste ideer om hva som KAN være galt?

 

Lista begynner å bli langt, men den bli nok enda lengre:(

- lambdasonde

- luftmassemåler

- speed sensor

- temp.føler

- bensinfilter

- bensinpumpe

- pluggledninger

- coil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på 4ern til kjerringa og byttet Lambda uten noen forbedring.

Byttet deretter veivsensoren og da ble den bra (crank position sensor).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på 4ern til kjerringa og byttet Lambda uten noen forbedring.

Byttet deretter veivsensoren og da ble den bra (crank position sensor).

 

Så bra! Jeg får prøve det også før jeg kjører av sted til Møller.

Hva koster sånnt? Er det enkelt og greit å bytte selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å rengjøre og grunninstille gasspjeld?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å rengjøre og grunninstille gasspjeld?

 

Det hørtes heller ikke dumt ut! (Det hørtes hvertfall litt billigere ut :tilber:)

Skal forsøke å finne ut av det i morgen. Men bestiller en veivsensor i tilfelle, hvis den ikke er alt for dyr da. Men begynner som sagt å bli ganske desperat etter å få bilen i orden ijenn!

 

Takker for gode tips, og tar svært gjerne i mot flere dersom noen har en anelse om hva som kan være galt :-)

 

(Flott bil du har forresten Øyvind! Får bli en sånnen snart tror jeg. Men først må Golfen våkne til live igjenn ;-))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra! Jeg får prøve det også før jeg kjører av sted til Møller.

Hva koster sånnt? Er det enkelt og greit å bytte selv?

 

Tror det var 5-600,-

Dritenkel å bytte, sitter nederst på blokka mot gearkassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilen er funnet, og rettet. Tok meg 10 minutter.

 

LØSNINGEN var like enkel som den var irriterende.

 

Jeg leverte bilen inn for å få byttet speed sensor G28. Verkstedet byttet SPEEDOMETERSENSOREN, for den var visstnok gåen (noe den faktisk var, for speedometeret sluttet å virke, og dette fiksa de jo). Problemet var at en liten kommunikasjonssvikt gjorde at jeg trodde det var nettopp G28 sensoren som var bytta, og verkstedet jeg var på mente at det ikke lenger var noen feilkoder. Da begynte jeg å skifte del for del - noe som forøvrig begynte å bli dyrt - helt til jeg fant ut at jeg bare "måtte" låne Ross-Tech vag-com-kabelen igjenn. Å joda, Speed Sensor G28 kom opp ijenn. Nullstilte feilkoder, kjørte mens diagnosen stod på - og ved første fuskeslag poppet samme feilmeldingen opp igjenn. Reiste da til Gumpen og fikk denne sensore (kunne faktisk levere den tilbake om det ikke var det som var feil). Men neida, funka som bare den!

 

Så alt i alt hadde Johnny Blindheim rett fra første sekund! Kjenner at jeg har det verkstedet jeg var på litt oppi halsen nå!

 

Men feilen er rettet, bilen går som en drøm igjenn - og alle er fornøyde :-)

 

Takker uansett for alle gode råd og tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.