#1 Skrevet April 12, 2009 Hei. Eg lurer på ka som er forkjellen mellom ein 90hk, 110hk og 130hk Passat.. Da tenker eg ikkje på hestekrefter men ka som e forskjellen på motorane, Som for eksempel, Turbo, stempel, osv? Går det and og ta motorstyringa fra ein 130hk og plasere i ein 90hk motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 12, 2009 det kommer vell litt annn på hva Passat dette er da . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 12, 2009 det kommer vell litt annn på hva Passat dette er da . jo:) tenkte på 99modellane passat 3b 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 12, 2009 (endret) 130hk motoren er en pumpedyse motor, mens 90hk og 110 hk versjonene har rotasjonspumpe (VP37), så nei. En 110hk hjerne kan brukes på en 90hk motor, men da må turbo, downpipe (pga. annen flens på turbo), N75 magnetventil, LMM og diverse byttes til tilsvarende som på 110hk motoren. Dette forutsatt at vi snakker om en 90hk motor med wastegate styrt turbo(GT1544 eller K03 turbo som på 1Z, AHU og AGR motorene). Det finnes dog 90hk motorer som har vakuumstyrt vnt turbo som på 110hk (GT1749V turbo, ALH og AHH motorene) men vet ikke om disse kom i Passat. GT1749V må ikke blandes med GT1749VA som kom i 130hk motorene eller med GT1749VB som kom på 150hk motorene, da det er store forskjeller på hva de greier å prestere. 90hk motorene 1Z og AHU har lavere trykk i dieselpumpa enn 110hk versjonene og mindre rekkevidde på dynamisk timing. AHH (alle) og ALH med automat har pumpe med 11mm stempel (alle andre har 10mm), så de har faktisk høyere trykk enn 110hk pumpene og disse pumpene har mye kapasitet! Stempler, råder, lagre osv. er også forskjellig mellom motorene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 12, 2009 130hk motoren er en pumpedyse motor, mens 90hk og 110 hk versjonene har rotasjonspumpe (VP37), så nei. En 110hk hjerne kan brukes på en 90hk motor, men da må turbo, downpipe (pga. annen flens på turbo), N75 magnetventil, LMM og diverse byttes til tilsvarende som på 110hk motoren. Dette forutsatt at vi snakker om en 90hk motor med wastegate styrt turbo(GT1544 eller K03 turbo som på 1Z, AHU og AGR motorene). Det finnes dog 90hk motorer som har vakuumstyrt vnt turbo som på 110hk (GT1749V turbo, ALH og AHH motorene) men vet ikke om disse kom i Passat. GT1749V må ikke blandes med GT1749VA som kom i 130hk motorene eller med GT1749VB som kom på 150hk motorene, da det er store forskjeller på hva de greier å prestere. 90hk motorene 1Z og AHU har lavere trykk i dieselpumpa enn 110hk versjonene og mindre rekkevidde på dynamisk timing. AHH (alle) og ALH med automat har pumpe med 11mm stempel (alle andre har 10mm), så de har faktisk høyere trykk enn 110hk pumpene og disse pumpene har mye kapasitet! Stempler, råder, lagre osv. er også forskjellig mellom motorene. Ok. Dette vart litt avangsert. det har seg sånn at eg må bytte turbo og lurer på om eg kan sette på ein 110hk turbo på bilen min som e 90hk har det noken effekt?? og da var håpet og sette i en hjerne til en 110hk motor og eg hadde 110hk. men viss eg må bytte ut en heil del andre ting blir det for dyrt for 20hk på en bil som har gått over 300 000km. Vil det ha noke føre seg og kjøpe ein 110hk turbo og sette i i staden for 90hk turbo uten og bytte andre deler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 12, 2009 Ok. Dette vart litt avangsert. det har seg sånn at eg må bytte turbo og lurer på om eg kan sette på ein 110hk turbo på bilen min som e 90hk har det noken effekt?? og da var håpet og sette i en hjerne til en 110hk motor og eg hadde 110hk. men viss eg må bytte ut en heil del andre ting blir det for dyrt for 20hk på en bil som har gått over 300 000km. Vil det ha noke føre seg og kjøpe ein 110hk turbo og sette i i staden for 90hk turbo uten og bytte andre deler? Hvis du bare bytter turbo så vil det ikke fungere engang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 12, 2009 Hvilken motorkode har du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 13, 2009 90 HK har ikke underspyling av stemplene, noe som 110hk har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 13, 2009 90 HK har ikke underspyling av stemplene, noe som 110hk har. Feil Du må helt tilbake til 1.6D (sugediesel på 54hk) før du finner en VAG diesel motor uten underspyling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...