Fjerner/sletter VW-verksted chip-programvare?

Anbefalte innlegg

Har en -02 Passat 1,9 TDI 130 som jeg fikk chippet for et par år siden. (Så den har med andre ord vært chippet hele den tiden jeg har hatt den).

 

Forleden dag var det tid for EU-kontroll og jeg leverte bilen til aut. VW forhandler på Bryn, her i Oslo.

Bilen er i god stand, så alt var greit med unntak av en drivakslemansjett - så ledd og mansjett ble byttet.

 

Når jeg fikk tilbake bilen syntes jeg liksom den manglet det "siste" draget. Den går fint og greit men mangler liksom 50Nm og noen hester, føles det i allefall som. Jeg tenkte ikke noe mer over det.

Men jeg har de siste dagene stadig tatt meg i at bilen går litt dårligere.

 

Så til dere som jobber hos VW eller andre med erfaringer: er det vanlig å nulle ut programvaren og legge tilbake standard? (Høres ikke særlig trolig ut, men...)

Andre forslag? Merkelig at det skulle skje akkurat ved verkstedbesøk da... Savner det siste drager : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hender de oppdaterer den orginale softwaren ja. Har du da et trimprogram blir det skrevet over av det nye standardprogrammet.

 

Ta en diagnose, kan være så enkelt som en sensor eller feks LMM ikke henger med lenger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som det blir sagt at det er vanlig å oppdatere styrenheter noen ganger. Men da skal du som kunde ha beskjed om det.

Hvis du bare har vært inne til en eu kontroll så skulle de i alle tilfelle ikke ha tuklet med sånt noe. På en eu kontroll så kobler man ikke til VAS en gang.Ta en kikk i serviceheftet ditt om det er innført noe i det angående Aksjon e.l. Se bak i det under verkstedets merknader. Er det en oppdatering som verkstedet har gjort etter fabrikks ordre så skal det stå der. Eventuelt kikk i bagasjerom/reservehjulsbrønn etter en aksjonsklebelapp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tittet igjennom serviceheftet og i hjulbrønnen, ingenting. Kjipt, bilen går mye dårligere. Det rare er at den bruker omtrent akkurat like mye disel pr. mil, kanksje til og med bitte litt mer...

 

Det er kjedlig altså, betalte tross alt over 4000,- for å få bilen chippet. Noen som kjenner noen som har mulighet til å legge inn ny programvare for meg igjen - uten at jeg blir flådd? Blir dyrt dette her!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som chippet den for deg sist, skjønner sikkert problematikken din og kan sikkert gi deg et fornuftig tilbud.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville tatt en prat med de som foretok eu kontroller og spurt dem rett ut om de har tuklet med bilen !

Om de har det så bør de erstatte tuningen for deg. Du har tross alt ikke bedt dem om å gjøre noe slikt med din eiendom.

Har du fått sjekket opp om det kan være noe annet som er skjedd. F.eks luftmassemåleren som er blitt dårlig? Da vil du miste effekt.Kan måles av noen med vag-com.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg også har tenkt på dette, en turboslange på bilen min røk.. og etter at den var på verksted så har forbruket økt fra 0,55 til 0,68 i gjennomsnitt.. pluss at jeg syns den er blitt litt tregere..

 

skal sjekke opp om jeg finner no informasjon om det i servicehefte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner litt plass her,hva koster en slik LMM,og hvor det best og kjøpe den?er det bare for vanlig mann i gata og skifte den,eller må noe kodes å køddes med for å få den til å virke gull: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den klarer hvem som helst å skifte :) Tror nbs har fornuftig pris på disse..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg sett igjennom alle steder som nevnt, og det er ikke skrevet inn noe sted at det er foretatt noen aksjon.

I tillegg kjørte jeg innom VW verkstedet jeg var hos og spurte gutte i verkstedmottaket, og nei det var ikke gjort noen ting med programvaren. Men de tok stømmen av bilen, det vet jeg, for jeg måtte kode radioen igjen for å få den til å spille. Men å ta strømmen nullstiller vel ikke motorstyringsprogramment?

 

Jeg tror ikke at min LMM er gåen heller - de jeg har snakket med sier bilen da går som en "dass", andre som kan bekrefte det?

Bilen min går helt greit, tipper den går som en original 130 hk, men jeg kjenner helt klart at jeg mangler skyvet og det ekstra dreimomentet som var.

 

Har prøvd å se og kjenne litt i motorrommet også, om det var løse eller sprukne slanger - uten å finne noe feil.

Noe som har noen råd eller ideer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ta strømmen fra bilen skal ikke slette motorprogrammet.

Det som er vanlig med LMM er at den "svekkes" over tid. Enkleste måten å finne ut om den ikke er i orden på er å få noen med Vagcom til å sjekke måleverdiene på den. Sjekk måleblokk 003. Visningsfelt 2 og 3 gir deg foreskrevet og faktisk verdi fra LMM.

Vanlivis så kjører jeg disse verdiene mens bilen kjøres i 2 eller 3 gir. Gi gass fra lavt turtall opp en bakke mens verdiene iakttas.

Den foreskrevne verdien skal stige til ca 850, mens den faktiske kan gå over 1000 på enkelte biler. Stopper denne lavere enn foreskrevne verdi så er det temmelig sikkert at LMM er defekt/svekket. Er ganske vanlig at den går opp til ca 650-750 for så å dale litt ned igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... min bil ble også "orginal" etter verksted besøk, men de påstår at dette ikke lar seg gjøre. Gjelder en 98mod 1,8tsq som er chippet hos NBS. Noen som vet hva orginalt ladetrykk er på disse motorene (AJL 1,8t 180hk)? Ligger nå på 0,3bar:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originalt skal ladetrykket peake på rundt 0,8 bar...Det gjorde ivertfalll min,og etter chip lader den 1,25bar....

Har du 0,3 bar i ladetrykk,går den høyst sannsynlig i nødprogram!!!!

Kjør en diagnose du;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... min bil ble også "orginal" etter verksted besøk, men de påstår at dette ikke lar seg gjøre. Gjelder en 98mod 1,8tsq som er chippet hos NBS. Noen som vet hva orginalt ladetrykk er på disse motorene (AJL 1,8t 180hk)? Ligger nå på 0,3bar:(

 

Chippen din kan ikkje bli overskriven av sw oppdatering, sidan den ikkje er flashbar.(i ecu)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, Det er jo flott det da=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg sett igjennom alle steder som nevnt, og det er ikke skrevet inn noe sted at det er foretatt noen aksjon.

I tillegg kjørte jeg innom VW verkstedet jeg var hos og spurte gutte i verkstedmottaket, og nei det var ikke gjort noen ting med programvaren. Men de tok stømmen av bilen, det vet jeg, for jeg måtte kode radioen igjen for å få den til å spille. Men å ta strømmen nullstiller vel ikke motorstyringsprogramment?

 

Jeg tror ikke at min LMM er gåen heller - de jeg har snakket med sier bilen da går som en "dass", andre som kan bekrefte det?

Bilen min går helt greit, tipper den går som en original 130 hk, men jeg kjenner helt klart at jeg mangler skyvet og det ekstra dreimomentet som var.

 

Har prøvd å se og kjenne litt i motorrommet også, om det var løse eller sprukne slanger - uten å finne noe feil.

Noe som har noen råd eller ideer?

 

Prøv å kople av kontakten på LMM. Går bilen som før, er den i allefall ødelagt.

Men som postet tidligere så blir ofte LMM svekket over tid..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.