#1 Skrevet April 14, 2009 Sikkert et dumt spørsmål men kan en dårlig Map sensor føre til turbohavari over tid? Er det denne som også er kalt trykk sensor? Gjelder en 1.9 tdi 110 hk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 14, 2009 Med en dårlig map sensor så styres ikke vnt mekanismen skikkelig (ECU har ikke kontroll på hvor mye turboen egentlig lader), og ja, da kan det fint resultere i turbohavari (overbelastning, kompressor surge osv.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 15, 2009 Med en dårlig map sensor så styres ikke vnt mekanismen skikkelig (ECU har ikke kontroll på hvor mye turboen egentlig lader), og ja, da kan det fint resultere i turbohavari (overbelastning, kompressor surge osv.) Det var det jeg hadde en liten mistanke om, å denne står nede ved intercooler på en av røra? Har tatt livet av en turbo nå, har en ny liggende å da vil jeg gå over alt å skjekke før den monteres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 15, 2009 Burde være feilkoder hvis map er dævv. Står på intercooler rør ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 15, 2009 Jeg mener at dette ikke er tilfelle. Blir trykket unormalt høyt går bilen i Nødmodus noe som resulterer i at bilen kutter turbo fra systemet. Så mitt svar vil være NEI 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 15, 2009 Med en dårlig map sensor så styres ikke vnt mekanismen skikkelig (ECU har ikke kontroll på hvor mye turboen egentlig lader), og ja, da kan det fint resultere i turbohavari (overbelastning, kompressor surge osv.) Når det gjelder disse motorene og tuboene med VNT mekanisme har disse vært mye plaget med koks noe som resulterer i treg wastgate og gjen gjør at overboostn blir høyere en normalt og elektronikken kutter ut turbo (nødmodus) du må skru av å på tenning for at bilen skal gå ut av nødmodus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 15, 2009 Jeg mener at dette ikke er tilfelle. Blir trykket unormalt høyt går bilen i Nødmodus noe som resulterer i at bilen kutter turbo fra systemet. Så mitt svar vil være NEI Hehe.. Så lenge MAP sensoren er dau, så veit jo ikkje ECU at trykket er for høgt. Og du kan ødelegge turboen ja! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 15, 2009 Hehe.. Så lenge MAP sensoren er dau, så veit jo ikkje ECU at trykket er for høgt. Og du kan ødelegge turboen ja! En som har forstått det Bilen går ikke i nødmodus når den ikke aner hva den holder på med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 15, 2009 Noen som har prisen på en sånn i huet? Har forresten hatt en feilkode lenge nå 17965 Charge Pressure Control: Positive Deviation. Dette kan jo være N75, kokset vnt mekanisme. Div slanger som kan være dårlig osv. Men så står det å: Check Charge Pressure Control, er dette Map sensoren? Skal som sagt bytte turbo nå, men vil være helt sikker på at det andre er i orden, N75 er bare 1 år gammel. Ny lmm er på vei. Vakuum slanger er hele. Men har ikke skjekket slangene/rørene til intercooler. Bilen kutter ved belastning, rett over 2000 rpm. ikke vær gang ,men veldig ofte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...