Kan dårlig Map sensor føre til turbo havari?

Anbefalte innlegg

Sikkert et dumt spørsmål men kan en dårlig Map sensor føre til turbohavari over tid? Er det denne som også er kalt trykk sensor?

Gjelder en 1.9 tdi 110 hk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en dårlig map sensor så styres ikke vnt mekanismen skikkelig (ECU har ikke kontroll på hvor mye turboen egentlig lader), og ja, da kan det fint resultere i turbohavari (overbelastning, kompressor surge osv.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en dårlig map sensor så styres ikke vnt mekanismen skikkelig (ECU har ikke kontroll på hvor mye turboen egentlig lader), og ja, da kan det fint resultere i turbohavari (overbelastning, kompressor surge osv.)

Det var det jeg hadde en liten mistanke om, å denne står nede ved intercooler på en av røra?

Har tatt livet av en turbo nå, har en ny liggende å da vil jeg gå over alt å skjekke før den monteres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde være feilkoder hvis map er dævv. Står på intercooler rør ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener at dette ikke er tilfelle. Blir trykket unormalt høyt går bilen i Nødmodus noe som resulterer i at bilen kutter turbo fra systemet. Så mitt svar vil være NEI :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en dårlig map sensor så styres ikke vnt mekanismen skikkelig (ECU har ikke kontroll på hvor mye turboen egentlig lader), og ja, da kan det fint resultere i turbohavari (overbelastning, kompressor surge osv.)

 

 

Når det gjelder disse motorene og tuboene med VNT mekanisme har disse vært mye plaget med koks noe som resulterer i treg wastgate og gjen gjør at overboostn blir høyere en normalt og elektronikken kutter ut turbo (nødmodus) du må skru av å på tenning for at bilen skal gå ut av nødmodus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener at dette ikke er tilfelle. Blir trykket unormalt høyt går bilen i Nødmodus noe som resulterer i at bilen kutter turbo fra systemet. Så mitt svar vil være NEI :D

 

Hehe.. Så lenge MAP sensoren er dau, så veit jo ikkje ECU at trykket er for høgt. : rolleyes

Og du kan ødelegge turboen ja! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Så lenge MAP sensoren er dau, så veit jo ikkje ECU at trykket er for høgt. : rolleyes

Og du kan ødelegge turboen ja! :P

 

En som har forstått det : ja :

 

Bilen går ikke i nødmodus når den ikke aner hva den holder på med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har prisen på en sånn i huet? Har forresten hatt en feilkode lenge nå 17965

Charge Pressure Control: Positive Deviation. Dette kan jo være N75, kokset vnt mekanisme. Div slanger som kan være dårlig osv. Men så står det å: Check Charge Pressure Control, er dette Map sensoren?

Skal som sagt bytte turbo nå, men vil være helt sikker på at det andre er i orden, N75 er bare 1 år gammel. Ny lmm er på vei. Vakuum slanger er hele. Men har ikke skjekket slangene/rørene til intercooler.

Bilen kutter ved belastning, rett over 2000 rpm. ikke vær gang ,men veldig ofte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.