#1 Skrevet April 14, 2009 Hei! Noen som har montert Silverline X coilovers på sin A3q, Golf 4-Motion eller Leon4 som vet hvordan man justerer stivheten bak på demperen. Er gule koni dempere, men har sett litt forskjellige utgaver av disse. Har levert bilen til han som skal sitte på settet, men jeg fikk ikke sjekket skikkelig hvordan man justerer de. Sto på selve demperen "top adjustable" men disse må vel vries rundt og greier før de monteres? Eller kan man bare ha de slik de kommer fra fabrikken. Forsøkte litt å trykke de sammen og vri, men må vel presses sammen litt kraft til kanskje, tok ikke så veldig hardt i, demperen gikk veldig lett rundt liksom har ikke sett noen instruksjoner i settet liksom, litt dårlig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 14, 2009 Må presses sammen Even og så vri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 14, 2009 Må presses sammen Even og så vri. Jau, forsøkte sånn kjapt før jeg satt fra bilen, men må det presses sammen hardt mens man vrir? Gikk veldig lett rundt synes jeg. På tide å få på settet fra deg nå, tok sin tid dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 14, 2009 Jau, forsøkte sånn kjapt før jeg satt fra bilen, men må det presses sammen hardt mens man vrir? Gikk veldig lett rundt synes jeg. På tide å få på settet fra deg nå, tok sin tid dette Hehe, ja er vel bare litt over et år siden vil jeg tro... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 19, 2009 På min måtte jeg demontere noe greier for å få dempern helt i bunn så den lot seg justere.. Dette var dog til en A5 b5 quattro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 7, 2009 Fant du ut av dette Even? Jeg sitter med samme demperen i hendene, og klør meg i hue. Følger Koni sin anvisning men får ikke justeringa til å gå i inngrep. Har tatt vekk støvhetta uten at det hjalp. Demperen bare snurrer og snurrer istedenfor å stoppe etter maks 2,5 runder... Adjustment Procedure 76, 80, 82, 86, 87, 88, 90, 8040, 8240 Series Rebound Adjustment Procedures Remove the shock absorber from the vehicle and hold it vertically with the lower eye or pin attached in a vise. Use clamp plates to prevent damage. Fully collapse the shock absorber, at the same time turning the dust cap or piston rod slowly to the left (counterclockwise), until it is felt that the cams of the adjustment nut engage in the recesses of the foot valve assembly. Some shock absorbers include a bump rubber concealed under the dust cover and it must be removed prior to adjusting. The damper may have already been adjusted. Therefore check whether the shock absorber is in the adjustment position or not by keeping it collapsed and gently turning it further to the left counting at the same time the half turns until a stop is felt. Stop turning then and do not use force. Keeping the shock absorber collapsed, make 1 half turn (180 degrees) to the right (clockwise). In case of prior adjustment add the number of half the turns previously found. The total range is about 5 half turns. Pull the shock absorber out vertically without turning for at least 1 cm to disengage the adjusting mechanism. The dust cap or piston rod may now be turned freely. ADJUSTING DIRECTION Clockwise = Firmer Counter Clockwise = Softer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 8, 2009 Plagdes litt jeg og.. Sikker på at du får den HELT i bunn? Siste millimetern som tar inngrepet nemlig. Knotete opplegg desverre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 8, 2009 Skal prøve mer senere i dag, men jeg monterer det på bilen i dag uansett hva jeg får til. Må man holde press på mens man justerer (komprimere en fjær) eller er det nok at den er på bunn? Er det tydelig stopp på endeposisjonene, og er det "klikk" i mellomposisjoner eller er det trinnløst? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 8, 2009 Etter hva jeg har hørt så er det trinnløst Petter... EDIT: Kan du legge ut info her når/hvis du får det til? Jeg skal gjøre det samme i neste uke ser du... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 8, 2009 Etter hva jeg har hørt så er det trinnløst Petter... EDIT: Kan du legge ut info her når/hvis du får det til? Jeg skal gjøre det samme i neste uke ser du... Holder deg oppdatert Gewinden SKAL på før Wörthersee turen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 8, 2009 jo jeg har samme å har jort dette flere ganger.. du tar av alt så du har bare dempern i hånda.. uten noe oppå stemplet.. så kan du enten sette det i skrustikka(OBS!! FORSIKTI) så klemer du dritten helt sammen så langt det går.. så holder du press på samtidig som du vrir.. da skal den stoppe etter hvert.. hvis disse er like de som står på golfen bil vel og merke.. men samme patent er det vel;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 8, 2009 jo jeg har samme å har jort dette flere ganger.. du tar av alt så du har bare dempern i hånda.. uten noe oppå stemplet.. så kan du enten sette det i skrustikka(OBS!! FORSIKTI) så klemer du dritten helt sammen så langt det går.. så holder du press på samtidig som du vrir.. da skal den stoppe etter hvert.. hvis disse er like de som står på golfen bil vel og merke.. men samme patent er det vel;) Er samme understell på A3 quattro / S3 / Golf 4Motion / Leon 4 Hva mener du med "uten noe oppå stempelet"? Tar du av noe mer enn på bildet over, og evnt. hvordan? Skeptisk til å klemme sammen demper i skrustikka, hva vrir du med da? Rørtang? Satser på å få dette til med å sette den i stikka som på bildet over, men erfaringer mottas med takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 8, 2009 nejnej.. kun for hånd.. du kan ta en fille å legge utenpå gjengene.. så må du kleme dempern helt sammen.. ellers får du ikke ingrep nedi dempern så du får justert.. så klemmer du den helt inn og vrir så kjenner du at det er noe som sjer nedi.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 8, 2009 Man løsner ALT fra toppen av demperen så du bare står igjen med det blanke staget. Jeg satte så det blanke staget fast i en skru stikke FORSIKTIG. Så presser man demperen helt i bånn. Vri litt fra side til side så merker man at den detter ned i ett hakk på en måte. Dereter vrir du i den retningen du skal justere stiv/myk. Når du har justert den der du skal trekker du demperen ut av det hakket igjen og løsner den fra stikka. Monter sammen demperen igjen og sett den på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 8, 2009 Hvordan får en av toppen av demperen da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 8, 2009 Den sitter i en mutter. Skru av mutteren og bare dra den rett opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 8, 2009 (endret) Sikker på at det er samme demper? Er endel forskjell på Golf med og uten 4motion. Helt annen bakaksel. Han som monterte mitt fant ikke ut av justeringen, han rotet med det lenge. Og mine er forskjellig nå Mine dempere er ca lik som dette: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 8, 2009 Ja da er det ikke samme demperen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 8, 2009 Skal være samme fremgangsmåte på disse som de med synlig stempel. Presses helt i bånn,roters til høyre eller venstre mens stempelet er presset helt i bånn. Hvis den er justert bløtt vil stempelet gå fort opp, hvis den er justert hardt så vil stempelet gå saaaakte opp. Slik var det værfall på mine gule koni. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 8, 2009 Ja da er det ikke samme demperen. Derfor jeg ikke forsto ett kvekk av den mutteren du beskrev 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 9, 2009 Fant ut av det Jeg hadde tatt ut støvbeskyttelsen (hvit skive) men fikk den ikke i spor. Men det var også en bump stop gummi oppi toppen i fjørbenet som måtte tas ut. Det er to små hull på toppen av demperen hvor du kan dytte ned gummiringen for å få den ut (jeg brukte innsatsen ifra en kulepenn til å dytte den ned, det nærmeste jeg hadde som var lite nok;)) Lett å justere for hånd, trinnløst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 9, 2009 Ett bilde av demper, bump stop gummi, støvbeskyttelsen og "spesialverktøyet" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...