Skoda octavia diesel og Audi RS2 = "samme bil?"

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Her en kvelden ble jeg regelrett lekset opp om min uvitenhet (dog motparten var mindre ederu)

Litt forskjellig ble fortalt, og deriblandt at hans Skoda Octavia RS disel (eller noe sånn) hadde samme understell og motor som Audi RS2 (bare konvertert til disel)

I utgangspunktet ikke noe å skryte av, at den (nesten) helt nye bilen hans er basert på en 20 år gammel bil, selv om det er en RS2 det er snakk om (all respekt til bilen)

Stemmer dette? For alt jeg vet er det bare jeg som ikke har fått det med meg.

Vedkommede fortalte også om hvor god bilen hans var, som bare kostet 300-og noen tusen, mens kompisen hans hadde brukt 700-og noen tusen på en A4, men at han allikevel kjørte akkurat like fort.

Dette var fordi bilene hadde samme understell og samme motor.

Jeg prøvde å fortelle at det kanskje er litt forskjell på kvalitetsfølelse og utstyrsnivå, men det ville han ikke høre på.

Der tror jeg at jeg knep han, for jeg tror han nevnte noe om at begge bilene var utstyrt med 2-liters turbodisel-motorer.

Såvidt meg bekjent kom bare RS2'en med en 2.2 liters 20vT-motor, aldri noen 2-liter.

Skal nevne at jeg ikke er 100% sikker på at han sa 2-liter.

Så, noen som kan opplyse meg i min uvitenhet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nån som har dratt en skikkelig røver historie vertfall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Octavia RS diesel har en 4-sylindret 2,0Tdi 170hk, som er den samme du får i andre VW'r og Audi'er. Jeg nekter å tro at det finnes èn eneste lik komponent på denne og en RS2-motor som er en 5-sylindret 2,2 20v Turbo og er 15 år eldre....

Får også Octavia RS som bensin - da med 2,0 TFSI motoren - samme som på Golf V GTI f.eks også den 4-syl.

La fyren leve i troen :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var liksom det jeg trodde også, men både han om fruen var av typen en ikke gidder å diskutere med.

Fruen hans kjører forøvrig eclipse, som jeg tilfeldigvis hadde tatt et ganske kult bilde av med mobilen for en good stund siden.

Det burde jeg ikke nevnt, for av en eller annen grunn ble hun små-hissig av det : rolleyes

Men jeg får hilse å si det til han som holdt festen (som begge kjenner, kjenner ikke "Octavia RS2"-fyren fra før) at jeg hadde godt grunn til å diskutere med han.

Fikk nemlig kommentaren at det var unødvendig, for han lærte meg bare noe jeg ikke kunne om VAG liksom... Kommer det fra en som skryter 944'en sin opp i skyene, og sier at alt som er likt på VW/Audi er hentet fra Porsche, ingen mulighet for at det er omvendt på selv blinklysene (som er de samme på 944'en, A6 C4'en til hans bedre halvdel, og begge Golf 2'ene mine)

Men uansett; Takk for opplysningene, klarte ikke helt å få meg til å tro på fylle-snakket til han karen :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skulle bestille senkefjærer en gang, og ble da fortalt av forhandleren (av en eller annen grunn) at det var det samme settet til Skoda Octavia og Audi A3.

At det er mye Audi/VW deler i Skoda er noe alle vet, det er bare å ta en titt under panseret eller på understellet, nok av Audi ringer og VW merker rundt forbi. Men tror nok at Octavia RS er sammensatt av litt nyere Audi/VW teknologi enn det man finner i RS2 ja!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den bilen er bygget på PQ35 chassi, som den deler med a3 8p, golf v osv. motoren har vel bokstavene BMN. og er en helt standard 2.0tdi PD motor 16v topp og 4 sylindere.. overhode ingenting med RS2 å gjøre. Octavian har jo tilogmed tverrstillt motor. hehe. imponert om denne karen faktisk har latt seg overbevise om det. En helt vanlig diesel purke i vw og audi sin uniform... for skoda er den en RSISRIR.. eller no :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.