Skifte oljepumpe på 1,8T AEB

Anbefalte innlegg

Heisann! Har fått tips om at motor må festes på en eller annen lur måte i topp, travers senkes ned, og bunnpanne skrus ned - så kommer en til oljepumpa. Men, noen tips til hva en kan bruke for å feste motor? Har ikke sånn fancy stag/bjelke som dem bruker på verksted. Kan jeg bruke en 2"x4" på høykant? og tau? Og hvor kan jeg gjøre fast i motor? innsuget?

 

Så har jeg hørt at det er lurt å ha litt diesel i olja før en gjør dette, for å rense motoren. Hvor mye, og holder det å helle dette på - kjøre motoren varm - så tappe av olja? Eller må jeg kjøre noen mil først?

 

Mottar gjerne masse gode tips :) :) Tenkte å gå i gang med dette i kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren sitter jo fast i gearkassa så bak henger den. Ville prøvd å henge den i evt. dynamofeste, el lingnende framme (er ikke så kjent med hvordan disse bilene ser ut i motorrommet). Mulig det er "løfte ører" eller skruehull til dette. En 2"x4" går bra men la den ligge an med så stor overflate som mulig langs skjermfestene så du fordeler vekta mest mulig. Jekke-stropper funker godt til å løfte med, men bruk to eller fler og lås skrallene godt.

 

Med tanke på diesel i olja så ville jeg ikke kjørt noe med det. tror ikke det er så smart hvis ikke du skal demontere hele motoren. Det kan føre til at pakninger ol. sveller og går i stykker. Det finnes stoffer som er laget til dette formålet så bruk det i stede. Har selv prøvd "Forte" som mitt lokale møller verksted kunne anbefale (de hadde så klart dette i sin butikk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren sitter jo fast i gearkassa så bak henger den. Ville prøvd å henge den i evt. dynamofeste, el lingnende framme (er ikke så kjent med hvordan disse bilene ser ut i motorrommet). Mulig det er "løfte ører" eller skruehull til dette. En 2"x4" går bra men la den ligge an med så stor overflate som mulig langs skjermfestene så du fordeler vekta mest mulig. Jekke-stropper funker godt til å løfte med, men bruk to eller fler og lås skrallene godt.

 

Med tanke på diesel i olja så ville jeg ikke kjørt noe med det. tror ikke det er så smart hvis ikke du skal demontere hele motoren. Det kan føre til at pakninger ol. sveller og går i stykker. Det finnes stoffer som er laget til dette formålet så bruk det i stede. Har selv prøvd "Forte" som mitt lokale møller verksted kunne anbefale (de hadde så klart dette i sin butikk)

 

Takk for svar :) dem har vel neppe slike rense-stoffer på statoil o.l, det fungerer vel ikke som tilbehør på pølsene :D Mulig jeg må utsette jobben litt da... Jekkestropper, og 2"x4" har jeg flust av i garasjen, så da får man prøve seg litt frem da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde dette nettopp på en A4, bare jekker opp motoren i forkant. Må løsne motoren ifra motorfestene, løsne alle 4 punkter på traversen, slippe ut de fremre boltene i traversen, så den henger kun bak. Så er det bare og jekke opp motoren og kile noe imellom traversen for og holde den nede. Da skal bunnpannen komme lett ut. Ta de bakre skruene på bunnpannen, de som sitter på midten imot girkassen først, de er noe kinkig og komme til.

Greit og ha 2 jekker, trenger en ekstra om du ligger på gulvet og skrur, for og jekke opp traversen igjen. Om du ikke er en sterk kar da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte du ny olje pumpe på møller? å evnt. pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde dette nettopp på en A4, bare jekker opp motoren i forkant. Må løsne motoren ifra motorfestene, løsne alle 4 punkter på traversen, slippe ut de fremre boltene i traversen, så den henger kun bak. Så er det bare og jekke opp motoren og kile noe imellom traversen for og holde den nede. Da skal bunnpannen komme lett ut. Ta de bakre skruene på bunnpannen, de som sitter på midten imot girkassen først, de er noe kinkig og komme til.

Greit og ha 2 jekker, trenger en ekstra om du ligger på gulvet og skrur, for og jekke opp traversen igjen. Om du ikke er en sterk kar da;)

 

Tusen takk for en flott beskrivelse! Nå har jeg løsna motoren, og traversen. Jekka opp motoren, å benda ned traversen. Kom fram til at jeg må av med frontstykket også - da de fremste skruene tar i den lille plata/dekselet som står ved reimhjulet. Så nå er fronten også av, så skal jeg gå på med krum hals på bunnpanna i ettermiddag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte du ny olje pumpe på møller? å evnt. pris?

 

Kjøpte på 034motorsport.com. trykk her. Koster 133,04$ nå, husker ikke hva jeg betalte for den - er et halvt år siden jeg kjøpte den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått demontert endel, å tror jeg har fått alle skruene ut av bunnpanna. Men sliter litt med å få den løs, er det noe knep for å få den løs? Tør ikke bryte så mye heller, er vel aluminium?

 

oversikt fra garasjen:

IMAG0137-1.jpg

 

skruene:

IMAG0136-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke pakning imellom bunnpannen og blokk. Er brukt paknings sement ifra fabrikk. Så har du fått ut alle skruene, er det bare og ta en gummi klubbe eller lignende, og gi den noen pene kakk ifra siden, så burde den slippe taket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke pakning imellom bunnpannen og blokk. Er brukt paknings sement ifra fabrikk. Så har du fått ut alle skruene, er det bare og ta en gummi klubbe eller lignende, og gi den noen pene kakk ifra siden, så burde den slippe taket.

 

På denne er det vist pakning, har jo kjøpt inn ny på forhånd. Å har dratt ut endel av den gamle pakninga. Men det viser seg at det er 2 hull bak, i skillet mellom bunnpanna - og girkassen. Der står det iallefall 1 umbraco skru, ca 10cm inn.. Snakket med en tidligere VAG-mekaniker nå i kveld, han sier det finnes et spesialverktøy for å få løs disse. Jeg hadde ikke sjangs med det verktøyet jeg har tilgjengelig i garasjen.

 

Hullene:

IMAG0139-1.jpg

 

Litt av pakninga, som er i stål:

IMAG0141.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal gå helt greit å løsne disse med en vanlig vinkel umbrakonøkkel i lang utførelse.

Jeg brukte en skiftenøkkel i enden av umbrakonøkkelen for å få nok kraft til å løsne skruene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du snakket om å ha diesel i oljen for å rense motoren innvendig. du va litt skeptisk til dette men du kan trygt gjøre det for å rense motoren. Eg fikk det tipset fra en gammel mekanikker fra et skikkelig verksted, der dem selv har gjort det på MANGE biler. Har prøvd dette på min bil og resultatet ble sinnsykt bra, fikk ut mye drit og motoren ble som ny innvendig. eg tømte oljen og fylte på like mye diesel som det rant ut olje. (rein diesel selvfølgelig) ca 4 liter diesel fylte er på . startet motoren og lot den gå på tomgang i max 30 sekunder. tømte oljen og gjentok prosedyren en gang til med rein diesel. fyll så på med rein ny olje etterpå..

Dette kan eg virkelig anbefale, bilen har gått lenge og går fortsatt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var akkurat disse skruene jeg nevnte lengre oppe i tråden som kunne være litt kinkig og komme til. Hmm, pakning altså på de eldre utgavene ja. Går helt fint og skru de ut, enten med vanlig umbrako nøkkel med "kule" i lang enden. Går også med 1/4" skralle forlenger, ledd og bits. Er vel umbrako inni, men kan vel også bruke 10mm kopp utvendig. Er slik på de nyere ivertfall om jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var akkurat disse skruene jeg nevnte lengre oppe i tråden som kunne være litt kinkig og komme til. Hmm, pakning altså på de eldre utgavene ja. Går helt fint og skru de ut, enten med vanlig umbrako nøkkel med "kule" i lang enden. Går også med 1/4" skralle forlenger, ledd og bits. Er vel umbrako inni, men kan vel også bruke 10mm kopp utvendig. Er slik på de nyere ivertfall om jeg ikke husker feil.

 

Hehe, okei - trodde det var de lange boltene du mente - den ene gikk rett i traversen - så måtte heve motoren enda litt til. Så var skikkelig happy når den var ute, og gledet meg over å være ferdig med de kinkige boltene - men den gang ei.. Forsøkte med ei 1/4" pipe å forlenger å bits.. men sleit litt ja... Er det skruer i begge de hulla? I ene hullet ser det ut som jeg ser rett på svinghjulet - fant ingen skru der. Får stikke innom ei verktøy sjappe, å se om jeg finner en lang umbrako nøkkel da. Disse skruene så ut til å være helt rund på utsiden, slik som resten av umbrako-skruene på bunnpanna.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du snakket om å ha diesel i oljen for å rense motoren innvendig. du va litt skeptisk til dette men du kan trygt gjøre det for å rense motoren. Eg fikk det tipset fra en gammel mekanikker fra et skikkelig verksted, der dem selv har gjort det på MANGE biler. Har prøvd dette på min bil og resultatet ble sinnsykt bra, fikk ut mye drit og motoren ble som ny innvendig. eg tømte oljen og fylte på like mye diesel som det rant ut olje. (rein diesel selvfølgelig) ca 4 liter diesel fylte er på . startet motoren og lot den gå på tomgang i max 30 sekunder. tømte oljen og gjentok prosedyren en gang til med rein diesel. fyll så på med rein ny olje etterpå..

Dette kan eg virkelig anbefale, bilen har gått lenge og går fortsatt ;)

 

Okei, da vet jeg jo det. Men nå har jeg begynt å løsne å bunnpanna, og dratt ut halvparten av pakninga - så akter ikke å gjøre det denne gangen da. Kommer det mye grums ut? Tenkte på om det er noe ide å gjøre dette etter jeg har renset bunnpanna, og skiftet oljepumpa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må vri på motoren, det er et hakk i svinghjulet som må være overens med hullene for å få ut disse skruene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må vri på motoren, det er et hakk i svinghjulet som må være overens med hullene for å få ut disse skruene.

 

Aha... :) Da forstår jeg! Kan jeg sette den i gir, å vri på drivakslene da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, sett den i fri, og bruk en skralle eller latmannsarm og pipe og vri på veiva i fremkant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, sett den i fri, og bruk en skralle eller latmannsarm og pipe og vri på veiva i fremkant.

 

Takk, takk! Svært takknemlig! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer som Lars Olav sier. Hadde glemt et der er et hakk i svinghjulet. I det midterste hullet hvor du ser svinghjulet er det ikke noen skruer nei. kan bruke et flat skruhjern og snurre på svinghjulet igjennom det hullet når du skal finjustere hakket i svinghjulet til så det passer over ens med boltene. Er bare 2 skruer der bak som er så kinkige og komme til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, da vet jeg jo det. Men nå har jeg begynt å løsne å bunnpanna, og dratt ut halvparten av pakninga - så akter ikke å gjøre det denne gangen da. Kommer det mye grums ut? Tenkte på om det er noe ide å gjøre dette etter jeg har renset bunnpanna, og skiftet oljepumpa?

 

Ja d kommer mye groms ut selvom du skifter til ny bunnpanne. du får med deg all driten som ligger i motoren. funker veldig bra ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja d kommer mye groms ut selvom du skifter til ny bunnpanne. du får med deg all driten som ligger i motoren. funker veldig bra ;)

 

Så det er nesten verdt å skru på nyrenset bunnpanne, med ny pakning - kjøre motoren et par runder med diesel. For så å demontere panna igjen, for å få det skikkelig renset? Må en bytte pakning igjenn da? Eller går det å bruke den om igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer som Lars Olav sier. Hadde glemt et der er et hakk i svinghjulet. I det midterste hullet hvor du ser svinghjulet er det ikke noen skruer nei. kan bruke et flat skruhjern og snurre på svinghjulet igjennom det hullet når du skal finjustere hakket i svinghjulet til så det passer over ens med boltene. Er bare 2 skruer der bak som er så kinkige og komme til.

 

Okei, da føler jeg at jeg er på riktig vei igjen :) Lå under der i 1 time å bare så frustrert på bunnpanna, å praktiserte noen skikkelige nordnorske gloser! Får håpe jeg ikke har laget stygge hakk i panna, da jeg satte et flatjern i sprekken mellom panna og blokk og slo til med hammeren....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, da føler jeg at jeg er på riktig vei igjen :) Lå under der i 1 time å bare så frustrert på bunnpanna, å praktiserte noen skikkelige nordnorske gloser! Får håpe jeg ikke har laget stygge hakk i panna, da jeg satte et flatjern i sprekken mellom panna og blokk og slo til med hammeren....

 

Gjorde akkurat det samme da jeg byttet panne første gangen.. Mitt skrukjern det knakk..:shf: Jeg hadde ikke orket å montere og demontere bunnpanna for å si det slik. Bytter du oljepumpe og filter, samt renser bunnpanna så er det evig nok! Den pakningen er vell og engangs om jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var endelig bunnpanna ute, og pumpa bytta. Så er det bare å sette isammen igjen : rolleyes Men måtte avbryte garasjejobbinga, da kidsa begynte å bli utålmodige, og klare for kveldsmat og dyna.

 

kidsa jobber iherdig med å tine sne :) så jeg ser mitt snitt for å skru litt:

DSC_0253.jpg

 

Har satt sammen en bits, og noen forlengere - så har vi et "spesial-verktøy" hehe.. :)

DSC_0256.jpg

 

Her stårn å venter på omsorg

IMAG0137-1.jpg

 

Noe er i ferd med å løsne her :D

DSC_0257.jpg

 

Endelig ute!! Litt grums her ja

DSC_0272.jpg

 

zooma inn på grumset, hva kan dette være?? kjennes ut som metall av et eller annet slag.

DSC_0271.jpg

 

ny vs gammel pumpe:

DSC_0264.jpg

 

Montert på sin rette plass

DSC_0269.jpg

 

Pakninga som er klar til montering

DSC_0270.jpg

 

Hva er dette? en plast-plate som lå under veiva

DSC_0265.jpg

 

Takker for råd, og tips! Hadde ikke klart dette uten hjelp fra dere her på forumet! Nå er det bare å grue seg til å montere det sammen igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.