#1 Skrevet April 15, 2009 For en lang stund tilbake utviklet det seg en tikkelyd / slaglyd fra motoren. Når den ble ubehagelig høy parkertet jeg bilen og der har den stått i over 1år. Lyden går jevnt med turtallet. Jeg har prøvd å bytte olje og sørget for at den har helt 100% fult opp. Har søkt på forumet, hvis seg at det er mange A4 som har det problemet, men ingen med golf. En ting jeg ikke har prøvd er Engine Flush, som jeg har forstått kan den få renset bort "skit" som kan hjelpe. Var innom et verksted og de skulle ha 1500-2000NOK for den jobben Så jeg tenkte å gjøre det selv. Er det noen som har noen anbefalinger på engine flush og fremgangsmåte? Bilen starter, men har ikke den responsen som er vanlig når jeg gir på gass/turtall. Golf 3 Gti 16v som har rullet 160 000km Er det noen som har formening hva det kan være og hva som anbefales å gjøre? Mange har sagt at det kan være ventilløfterne.. Takk for tilbakemelding 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 15, 2009 Høres ut som at det er samme lyden som det er i Audin min , competition med ACE motor 2.0liter 16v. Var slik når jeg kjøpte den, trudde det var registerkjede som lagde lyden så skiftet dette, ble ikke noe særlig bedre. Tok engine flush, og byttet olje og filter. Ble noe bedre. Skiftet olje etter 2 uker til en tykkere olje, men ingen forskjell. Ventilløftere har slått meg også. Har også hørt denne lyden i samme bil som deg, golf 3 16v. Lyden er nok ikke farlig, men bare litt "irreterendes" Har kjørt 3000km nå siden jeg kjøpte den og lyden har ikke blitt verre og gud vet hvor lenge lyden har vært der. Min har passert 257 000km. Er det en slags raslelyd? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 15, 2009 Er det en slags raslelyd? Nei, det er tikkelyd.. Jeg vil si at det er så høy lyd at det grenser til slag lyd.. For meg er det så høyt at det er helt uaktuelt å kjøre den.. Samtidig har den blitt en del "latere" i aksen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 16, 2009 Du har kanskje fått "rådebank". Var en kar her på forumet som hadde ca samme problem for noen dager siden, der var et av rådelagerne ødelagt som gjorde at han fikk den bankelyden. Du kan jo sjekke om det er metallspon i oljen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 2, 2009 De fleste sier at det må være rådebank.. Men vil det lønne seg å rep det eller å sette inn en annen motor? Jeg må nok sette bort jobben til en mek. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 2, 2009 Kommer lyden fra toppen, er det typisk med ventiltikk. Hydrauliske løftere tikker når smørekanalene begynner å bli tette, og løfterene blir litt "romme". Typisk på de gamle 2,2 /2,3 rekkefemmerene. Den tikkingen kan være ekstremt plagsom, og høres mye værre ut. Rådebank er mer en metallisk raklelyd, og da går det raskt til helvete.... Sjekk som han over sa, er det metallspon i oljen? Du kan også tappe ned ojlen, ta ned bunnpannen og kjenn på rådene. sitter rådene litt løst på veivakslingen er det lagrene her som er defekt. ( det er bare to halvmåneormet lagerskåler som ligger i mellom veiven og råden. Enkelt å bytte, men veivakslingen må sjekkes for skader.) Steplet skal ha litt sidelengs bevegelse, da det ligger tetningsringer mellom stempel og sylinder (altså horisontal beveglelse) Er der vertikal slakk, er det enten rådelager eller rådebolten som er slitt. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 2, 2009 Kommer lyden fra toppen, er det typisk med ventiltikk. Hydrauliske løftere tikker når smørekanalene begynner å bli tette, og løfterene blir litt "romme". Typisk på de gamle 2,2 /2,3 rekkefemmerene. Den tikkingen kan være ekstremt plagsom, og høres mye værre ut. Rådebank er mer en metallisk raklelyd, og da går det raskt til helvete.... Sjekk som han over sa, er det metallspon i oljen? Du kan også tappe ned ojlen, ta ned bunnpannen og kjenn på rådene. sitter rådene litt løst på veivakslingen er det lagrene her som er defekt. ( det er bare to halvmåneormet lagerskåler som ligger i mellom veiven og råden. Enkelt å bytte, men veivakslingen må sjekkes for skader.) Steplet skal ha litt sidelengs bevegelse, da det ligger tetningsringer mellom stempel og sylinder (altså horisontal beveglelse) Er der vertikal slakk, er det enten rådelager eller rådebolten som er slitt. Lykke til! Takk for godt svar! Det er mer en metallisk raklelyd.. så det er nok rådene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 19, 2009 Hva mener folket om prisen på en ABF motor til 13500,- motoren har gått 125000km og selges av NBS. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 19, 2009 de gir vel en form for tilstandsgaranti.. men billig er det ikke.. ville heller brukt 13tusen på overhalling av din egen da gitt.. da blir det mer som nytt.. om du er litt mekkeferdig selv. demonter toppen og ta ut ventiler. kjøp inn nye løftere og tetninger. dette kan du montere selv også. få noen til å sjekke tilstand på topp og ventiler for deg, og slipe ventilene. rådelager og veivlager koster heller ikke allverden og det klarer du å bytte selv. kjøp en haynes bok og du er på god vei. gøy å lære selv og utrolig morro når du har satt alt sammen igjen og fikset. da er motoren din frisk og klar for mange tusen KM til. edit: i det minste demonter og sjekk motoren din før du går til innkjøp av en ny Brukt en. det har du ingenting å tape på, men potensielt mye å spare på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 19, 2009 Jeg hadde nok ikke brukt NBS på slike "ny" brukt deler etter alle "gode" erfaringer jeg har hørt om... dessuten var vel det der ikke akkurat no god pris. Har du rådebank så høres det mer ut som banking enn tikking og har en tendens til å bli verre ved varm motor. Og siden lyden ble høyere på kort tid så kan det være rådebank.. men du kan også feks. ha et dårlig lager i servopumpa/dynamoen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 12, 2010 Da er problemet funnet etter å ha tatt av toppen.. Det var ikke noe med ventilene.. Det viste seg å være skade i sylinderen og et løst stempel Her er et bilde: Så blokka blir bytta ut eller jeg har kjøpt en brukt motor som blir satt inn istede. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...