#1 Skrevet April 16, 2009 Har en ulyd venstre side forran, virker som det skjer bare når fjærbeinet strekker seg ut, ikke ved kompresjon. Dvs når jeg kjører over hull eller andre situasjoner der fjæringen strekker seg ut. Er typisk klunkelyd, men tror ikke det kommer fra oppheng eller kuler, da alt av stag og kuler er byttet for mindre enn et år siden. Kan det være feil på støtdemper eller knekt fjær som lager slik lyd? Kjørte litt fort ned fra en fortauskant i stad og det hørtes ikke pent ut. Skulle tro jeg ikke hadde støtdemping i det hele tatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 16, 2009 er vel somregel de øvre bærearmene som lager denne lyden, og da de ytre leddene. byttet akkurat øvre bærearmer på min egen. alt av ulyder ble borte. kan også være drivknute, men da vil du nok høre lyden mer eller mindre hele tiden, eller spesielt ved krappe svinger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 16, 2009 Hørtes veldig ut som en kaputt demper. Hadde nøyaktig samme symptomer på A6-en min i fjor, og de forsvant når jeg byttet demperen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 16, 2009 kan også komme fra linkarm og/eller indre stabilisatorstagforinger. Ved slappe foringer på linkarm vil den kunne slå borti bærearmen ved strekk i fjærbeinet.Det er liten klaring mellom linkarm og fremre nedre bærearm Hadde selv dette problemet på min passat. Foringene så helt fine ut, men de var veldig myk i gummien slik at de ga etter for mye. Skal nå bytte de indre stabilisatorforingene også grunnet klunkelyder fra stabilisatorstaget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 16, 2009 Hvis det fra samme produsent som A6 hadde på 99 modellene, så er det kanskje samme problemet jeg hadde en del ganger. Tror det var no de kalte bærearm, og jeg fikk nye rett som det var... Svak klunkelyd i dumper, men kunne også høres i kø kjøring ved litt lett av/på med gasspedal. Var litt vanskelig å plassere lyden da den forplantet seg veldig. På min 05 A4, har dette ikke vært en sak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 17, 2009 Alle bærearmer og kuler samt endeledd er nylig byttet så jeg har vondt for å tro at disse er gåene igjen. Dempere og fjærer var nytt i februar, så også der er jeg skeptisk til at noe er galt, men må i så fall finne det ut slik at jeg kan reklamere på det. Lyden er kun ved større dumper/hull, ikke ved småhumper slik som det typisk blir ulyd av ved f.eks slitte bærekuler/armer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 17, 2009 Alle bærearmer og kuler samt endeledd er nylig byttet så jeg har vondt for å tro at disse er gåene igjen. Dempere og fjærer var nytt i februar, så også der er jeg skeptisk til at noe er galt, men må i så fall finne det ut slik at jeg kan reklamere på det. Lyden er kun ved større dumper/hull, ikke ved småhumper slik som det typisk blir ulyd av ved f.eks slitte bærekuler/armer. Sjekk mitt forige innlegg lengre opp i tråden!! Symptomene du beskriver er typisk for disse feilene. Har selv opplevd akkurat det samme som deg, og jeg har også bytta ut alle 8 bærearmer, endeleddene, fjærer og dempere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 18, 2009 Har hatt lignende symptom ved slakke fjærbeinslager. Absolutt verdt å sjekke! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 18, 2009 Nå vei tjeg ikke helt hva du mener med linkarm, men om det er endeledd så er de også byttet. Ikke de indre, så mulig lyden er derifra. Fjærbeinslager er det vel ikke på denne bilen? Mins ikke å ha sett det da jeg byttet dempere og fjærer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 18, 2009 Nei, du har ikke fjærbeinslager, så den er det garantert ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 11, 2009 Det er et foring/fjærbeinslager på disse bilene også, denne skal byttes ved hvert støtdemper skifte. Legger ved bilde. Oppheng Audi A6.bmp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 11, 2009 Du tenker på del2 på det bildet? Denne så helt greit ut da jeg byttet demper. Og kan ikke tro at den ville laget _så_ mye lyd om den var sliten. Nå høres det ut som at demperen er i ferd med å komme gjennom panseret hver gang jeg kjører i ei dump. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 11, 2009 Denne kan skape mye mer lyd enn du noen gang kan forestille deg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 11, 2009 Hmm kanskje ta en kikk på den da. Men helt seriøst, om den hadde vært gåen skulle man vel fått en liten "tappe" lyd, slik som når mutteren i toppen av demperen ikke er helt innstrammet. Lyden min har utviklet seg til å høre ut som at hele vekten som bæres av dette hjulet blir slått opp mot en eller annen del i forstillingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 11, 2009 Hadde ikke den "tappe" lyden på min i alle fall. Men den så bare ut til å være en antydning til morken, men når den ble skrudd av, da skjønte jeg hvofor det knirket, knaket og slo. Den var så myk at den enkelt kunne beveges med fingrene, i motsetning til den nye Men er vel uansett ganske grei å ta av på din og sikkert? Var gjort på ca 10 minutter å bytte min i alle fall. Kunne se mye bevegelse på den foringen når noen gynget på bilen, det var indikasjonen jeg gikk etter på min egen. Men din siste kommentar om hvordan lyden har utviklet seg, da bør det jo ikke være vanskelig å finne ut hva som er feil, for en sånn lyd vil uansett skape lyd og bevegelse ved undersøkelse. Ønsker deg lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 11, 2009 Vanskelig å se noen bevegelse der da dette er skjult så lenge fjærbeinet er montert. Ikke store jobben å demontere, riktignok litt mer enn 10min vil jeg tro. Se om jeg får sjekket den til helgen. Om andre her har forslag så fyr løs. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 22, 2009 Funnet ut at dette var nedre fremre bærekule, var totalt utslitt og kunne bevegs 1cm opp/ned inni kula. Disse er under ett år gamle.. ??? Nye er bestilt fra tyskland, men spørsmålet er hvor lenge man kan kjøre med ei sånn kule før hjulet "detter av" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...