#1 Skrevet April 16, 2009 Har søkt litt rundt etter tiltrekkingsmoment på endel ting til en 16v GTI PL-motor. Men finner lite. Finner mye annet tho ;-) Noen som har moment på: - Bruene over kammene? - Registerhjulet på veiva (den store bolten i midten, nederste hjulet) ? - Det hjulet som sitter vesiden av registerhjulet ? Og vist det sitter en mektig mann med ett sånt "møller-program-med-all-mulig-info" her, så spør eg og etter dim. på skruene mellom innsuget og toppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 16, 2009 15nm på kambukkene iallfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 16, 2009 (endret) 15nm på kambukkene iallfall. Ja.....untatt veiv bolten og mellomakselen. Står i tråden min hvor mye, men må lete. Edit: Fant det nå. Senterbolten på veiva, 90nm + 180grader , ny bolt skal brukes! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 16, 2009 (endret) - Bruene over kammene? 15nm - Registerhjulet på veiva (den store bolten i midten, nederste hjulet) ? 90 Nm + 1/4 omdr. (90 °) - Det hjulet som sitter vesiden av registerhjulet ? 65nm Skruene er M8*30 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 16, 2009 - Bruene over kammene? 15nm- Registerhjulet på veiva (den store bolten i midten, nederste hjulet) ? 65nm - Det hjulet som sitter vesiden av registerhjulet ? 90 Nm + 1/4 omdr. (90 °) Skruene er M8*30 Tror du har blandet bolten til veiva og bolten til "oljepumpe akslingen" nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 16, 2009 Skal ikke se bort ifra at jeg har sett på feil bilde, men regner med at dette er riktig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 16, 2009 Skal ikke se bort ifra at jeg har sett på feil bilde, men regner med at dette er riktig? Bildet er korrekt det, men du har blandet litt. Var litt forvirrende det bildet der. Registerhjulet på veiva (10) skal da strammes med bolt (12) 90nm + 90 grader. Reimhjulet til oljepumpeaksling (9) skal da strammes med bolt (11) med 65nm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 16, 2009 Ser at bildet til trådstarter er lagt inn speilvendt, det hjelper jo også til med forvirringen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 16, 2009 Den bolten på veiva har det vært litt fram og tilbake med, i de gamle papirbøkene hos Møller står det 90nm + 180grader, mens på Elsa står det 90nm+90 grader, gjorde hvertfall det når jeg jobbet hos Møller. Derfor ble min strammet med 90 + 180 grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 16, 2009 Bildet er korrekt det, men du har blandet litt. Var litt forvirrende det bildet der. Registerhjulet på veiva (10) skal da strammes med bolt (12) 90nm + 90 grader. Reimhjulet til oljepumpeaksling (9) skal da strammes med bolt (11) med 65nm. aha, nå ser jeg hva du mente *retta opp feil* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 16, 2009 mener og huske at bentlyen sier 90nm og 180grader på veivbolt engangsbolt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 16, 2009 Takker for svar. Kan sikkert hjelpe andre og. Burde kanskje vært lagt til i den klistra "momenttråden" og :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...