#1 Skrevet April 17, 2009 Tatt oljeservice i dag, motorflush med nytt filter. Ga bilen Castrol Magantec 5-40w C3. Har tidligere vært plaget med tikking, og dette problemet ser ut til å være der fortsatt. Når jeg peiler olja, så viser den veldig lite til å være 4 liter. Viser litt under halveis på staven. Anbefaler dere å fylle mer olje? Eller er det noe som er tett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 17, 2009 Det spørs om du har det lille eller store oljefilteret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 17, 2009 Jeg har det store, deilige runde filteret. Er som en fin pupp, bare litt for hard, og alt for lang. Men god å ta på. Er ikke slik 1.6-filter som man kan bruke som shotglass nei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 17, 2009 hvis jeg ikke tar helt feil er det vel 4.5 som er det idielle når filter og alt er fylt opp;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 17, 2009 Har nå slengt over restene fra kannen, slik at det er 4 liter på. Fortsatt alt for lite. Men olja er jo så blank at det er vanskelig å se hvor på staven det er Men Tar filteret 0,6 dl altså? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 17, 2009 Jeg har det store, deilige runde filteret. Er som en fin pupp, bare litt for hard, og alt for lang. Men god å ta på. Er ikke slik 1.6-filter som man kan bruke som shotglass nei. Stemmer. Da må du nærmere 4.5liter,som Aleksander skriver. Det store filteret tar 0.5liter ca.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 17, 2009 Er den siste halvliteren nok til at bilen skal tikke så jævlig da? Er som om det sitter en liten nisse inni der med en tynn dvergehammer og slår dritfort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 17, 2009 Har opplevd at noen biler tikker en del før det er olje helt opp til max på pinnen ja,noen må ha bittelitt over max før det gir seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 17, 2009 Jasså ja. Får ta å handle litt mer av den dyre vesken der da! Takk for hjelpen, så satser vi på at det gir seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 17, 2009 Jeg mener 4.5 liter er for mye på en AEB motor. Original fyllemengde med det lille filteret er 3.5 liter. Med det store går det akkurat 4 liter. Hvor lenge hadde motoren vært stanset før du peilet? Var motor varm eller kald? Peil den 2-3 min etter du har kjørt en tur (driftsvarm ) Pass også på at bilen står plant/rett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 17, 2009 Jeg mener 4.5 liter er for mye på en AEB motor. Original fyllemengde med det lille filteret er 3.5 liter. Med det store går det akkurat 4 liter. Hvor lenge hadde motoren vært stanset før du peilet? Var motor varm eller kald? Peil den 2-3 min etter du har kjørt en tur (driftsvarm ) Pass også på at bilen står plant/rett. Beklager,det stemmer jo det! Det var 3.5l den tar med lite filter,og 4l med stort.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 17, 2009 Jeg fylte fire liter ved siste oljeskift på min AEB. Har det store filteret, og da er det rett over maks på peilepinnen, så mer enn fire liter ville jeg ikke hatt på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 17, 2009 alle bilene jeg har hatt og skiftet olje og filter så er det på minimum når jeg fyller på en 4 liters kanne.. så for å få siste må jeg kjøpe en liter ektra.. men er vel som med andre ting at de "lerde strides";) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 17, 2009 Jeg også fyller ca.4.5liter på nesten alle 4syl motorer jeg har innom jobben, nå vet jeg ikke om det er Würth kanna som ikke stemmer, men fyller ikke over maks iallefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 18, 2009 Fikk ikkje på ei heil 4l kanne på min aeb. men er ikkje det forskjell på om motoren er rettstilt eller tverrstilt? går meir olje på tverrstilte motorer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 18, 2009 Min er rettstilt. Når jeg fylte olje så var motoren varm. Det var rett etter jeg hadde tatt wurth sin motorrens, slik flush. Har ikke kjørt bilen i ettertid, fordi den er ikke kjørbar. Men den tikkingen er ikke slik normal tikking. Det høres veldig godt selv når jeg sitter inn i bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...