#1 Skrevet April 17, 2009 Vurderer å bytte stolene i bilen min. Pr nå har jeg "kun" elektrisk-justerbar rygg. Jeg ønsker å kunne justere alle valg elektronisk. I tillegg har jeg planer om å legge opp memory etterhvert. Har et par ting jeg lurer på ifm dette, håper noe har erfaring eller tips. 1) Kan jeg bruke eksisterende kabling for å gi strøm til eventuelle nye stoler? Tenker da på siden min gamle har rygg-justering elektrisk så får den jo strøm. Så må jeg legge opp nytt for memory. Tar jeg feil? 2) Er det pes å bytte? Har sett over tegninger, ser simpelt ut. 3) Noe jeg bør tenke på? :-) Takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 17, 2009 Du kan sette inn nye stoler uten å gjøre noe med ledningene. Men skal du ha minne, må du gjøre en del elektriske modifikasjoner. Men ta høyde for at de elektrikse stolene har elektrisk justerbar selehøyde, så få med delene der også. Bstolpetrekk og motor + oppheng til sele og selen. Du trenger ikke å bytte, men knappene på stolen er nå der uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 17, 2009 Du kan sette inn nye stoler uten å gjøre noe med ledningene. Men skal du ha minne, må du gjøre en del elektriske modifikasjoner. Men ta høyde for at de elektrikse stolene har elektrisk justerbar selehøyde, så få med delene der også. Bstolpetrekk og motor + oppheng til sele og selen. Du trenger ikke å bytte, men knappene på stolen er nå der uansett Takk! Det løste mange tanker som suser rundt prosjektet. :-) Har lest et sted at jeg kan kontrollere passasjer-stolen fra min side (tror knappen er i oppbevaringsrommet i midt-consollen). Vet du noe om det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 18, 2009 (endret) Har ikke det på min iallefall, kan sikkert hende det er tilleggsutstyr, men jeg har ikke minne på pasasjerstolen, kun på førersiden. Men er en del banning og jobb å koble opp minne hvis du ikke har det, da du må inn i hovednettet i bilen, og en del skal til sikringsboksen, og noen ledninger skal til instrumenthuset. Men fult mulig å få til ja. Glemte også å spørre om det er elektrisk justerbart ratt i din bil, hvis ikke vil du gjerne ha med disse delen også, styres nemmelig av minnet i stolen de også, samme gjelder elektriske speil med minne. Mye som henger sammen her. Men har selvfølgelig ingenting å si om du ikke har det. Men med minne på stolen, justeres ratt, stol, sele og speil automatisk. Så kommer neste utfordring, hvordan er det med baksetene. Her er det også en del varianter ute og går. med/uten varmetråder Med/uten elektrisk justering husk ledningsnettet til airbag/varmetråder når du først er i gang. Og om det er elektrisk justerbare hodestøtter. Da skal det følge med ledningsnett for justering fra en av de seks knappene du har i dashbordet Og som ekstra tillegg, hatthylle med/uten solskjerm Har du det, er alt ok, har du ikke, kan du sikkert skaffe det når du først er i gang, men da blir det mere ledninger Og har du nå først plukket bilen i molekyler, kan du også vurdere cruisekontroll, siden det er samme ledningsveien som setene. Da trur jeg at jeg har fått med det som trengs. Har du spørsmål, skaff et ledningsnett først 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 18, 2009 (endret) Har ikke det på min iallefall, kan sikkert hende det er tilleggsutstyr, men jeg har ikke minne på pasasjerstolen, kun på førersiden.Men er en del banning og jobb å koble opp minne hvis du ikke har det, da du må inn i hovednettet i bilen, og en del skal til sikringsboksen, og noen ledninger skal til instrumenthuset. Men fult mulig å få til ja. Glemte også å spørre om det er elektrisk justerbart ratt i din bil, hvis ikke vil du gjerne ha med disse delen også, styres nemmelig av minnet i stolen de også, samme gjelder elektriske speil med minne. Mye som henger sammen her. Men har selvfølgelig ingenting å si om du ikke har det. Men med minne på stolen, justeres ratt, stol, sele og speil automatisk. Så kommer neste utfordring, hvordan er det med baksetene. Her er det også en del varianter ute og går. med/uten varmetråder Med/uten elektrisk justering husk ledningsnettet til airbag/varmetråder når du først er i gang. Og om det er elektrisk justerbare hodestøtter. Da skal det følge med ledningsnett for justering fra en av de seks knappene du har i dashbordet Og som ekstra tillegg, hatthylle med/uten solskjerm Har du det, er alt ok, har du ikke, kan du sikkert skaffe det når du først er i gang, men da blir det mere ledninger Og har du nå først plukket bilen i molekyler, kan du også vurdere cruisekontroll, siden det er samme ledningsveien som setene. Da trur jeg at jeg har fått med det som trengs. Har du spørsmål, skaff et ledningsnett først Ok, det må jeg finne ut av. Hadde vært kult å kunne styre den andre stolen fra lett tilgjengelige knapper. Vil tro det vil bli en del banning ja - monterte el-gardin bak for noen uker siden... (med litt hjelp fra deg) det var mye pes - helt til jeg forstod hvordan det skulle kobles, da var det jo enkelt. Har dessverre ikke elektrisk justert ratt. Mulig jeg monterer det etterhvert, når memory-tiden kommer. Baksetene jeg hentet sammen med forsetene er uten el-styring og varme, dessverre. Men med airbag i likhet med de foran - noe jeg ikke har fra før. Undre om jeg kan koble de til? (skjønner at jeg må strekke opp ledningsnett, men undrer på om jeg mangler flere deler som sensor eller noe sånt. Antar i grunn at airbagen skyter seg ut dersom det sitter noen i setet, så lenge den er koblet til vel og merke. Cruisekontroll har jeg fra før heldigvis. Har alle tegninger og sånt - skal sette meg ned og se over airbag-issuet nå og ikke minst sjekke ut hva jeg trenger til memory - sånn til stolen til å begynne med. Tenker jeg må fikse el-justering på sele og ratt etterhvert også. Usikker på om det er el-nakkestøtte på disse, men tror det. Prøve å få koblet inn et sete i morgen, vet mer da. Takk for hjelp btw ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 18, 2009 ang. styring av passasjer-sete fra midtconsollen så hadde jeg lest feil, så se bort fra det. (det var noe navigasjonsknapper visstnok) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 18, 2009 (endret) regner med du henter seter fra samme produksjonsrunde, altså D2 95-01. Da skal i utgangspunktet airbag fram og bak være lik. Bare se at det står en lappe på stolen med AirBag. Er dette likt ordner det seg. Alt skal fungere elektrisk bare med å montere strømmen som allerede er der. Er når minne skal inn at ting blir værre. 4 stjerneskruer og 8 torx mener de er 40 eller 45 torx. Gjort på ca 20 min å bytte stoler hvis du ikke skal koble noe. Lykke til, og legg ut bilder etterpå Bare husk å ta av strøm til batteri når du skal bytte seter, ellers vil det bli registrert airbagfeil. men det kan fikses med vag-com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 18, 2009 (endret) regner med du henter seter fra samme produksjonsrunde, altså D2 95-01.Da skal i utgangspunktet airbag fram og bak være lik. Alt skal fungere elektrisk bare med å montere strømmen som allerede er der. Er når minne skal inn at ting blir værre. 4 stjerneskruer og 8 torx mener de er 40 eller 45 torx. Gjort på ca 20 min å bytte stoler hvis du ikke skal koble noe. Lykke til, og legg ut bilder etterpå Bare husk å ta av strøm til batteri når du skal bytte seter, ellers vil det bli registrert airbagfeil. men det kan fikses med vag-com Jepp, hentet de fra en 98 modell D2. Setene i bilen nå har ikke airbag, hverken foran eller bak - så må nok strekke opp noen kabler der. Eller mener du de er der? Strøm og sånt ser helt likt ut, plug'n'play 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 19, 2009 ta av baksetene, eller vipp opp underdelen av baksetet, og se under etter en gul/orange kontaktskjøt. det er til airbagen. Forran er det vel en av de små kontaktene mener jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 19, 2009 Jeg bytta stoler i A6'n min for ikke lenge siden, jeg har sikkert hatt griseflaks eller noe, for jeg tenkte ikke på å ta av strømmen fra batteri hverken når jeg bytta framsetene eller når jeg kjørte til Drammen for å hente det nye interiøret uten baksetene i. Da lyste jo ABS-lampa under veis, men når jeg fikk kobla inn de nye baksetene og plugga i pluggene, så slukna bare lampa igjen, og fant ingen feilmeldinger på vag-com.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 19, 2009 Ok, knotet mye under baksetet da jeg skulle montere hatthylle m/gardin, ganske sikker på at det ikke er noen løse kabler under setet bak. Men tar en ekstra titt etter forsetene er på plass. Skal ut å styre nå. Blir nok en enkel oppgave, verste blir nok å få flyttet skjermene mine. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 19, 2009 (endret) Da er setene montert og de fungerer bra. Ekstremt deilig at jeg nå kan heise meg selv enda høyere.. (er litt liten - heheh) Var en ting ødelagt though. Motoren eller noe har hoppet av på nakkestøtte-heiseren på min side. Hører den funker, men den får ikke tak. Må også få strukket opp kabler til airbag, en av tre kontakter jeg ikke fikk koblet i. Vet noen om jeg må ha ny airbag-sentral. Eller om jeg kan koble meg opp mot eksisterende? (dokumentsjon sier at det ikke er side-airbag i 96 modell, men om jeg hopper opp til 97 ser jeg alle tegninger og sånt.) En ting er sikkert. Dette er GODE seter. Det ble helt annerledes å kjøre bilen, finfin investering. Takk igjen for god rådføring før montering! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 21, 2009 Ingen som vet svar ang. airbag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 21, 2009 Har du ikke sideairbag i stolene dine, må det vel en del kobling og koding til for å fungere, vet ikke om du da også mangler en del crashfølere + elektronikk. For da MÅ du ikke koble de opp, men du kan sikkert med litt innsats 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 22, 2009 Har du ikke sideairbag i stolene dine, må det vel en del kobling og koding til for å fungere, vet ikke om du da også mangler en del crashfølere + elektronikk. For da MÅ du ikke koble de opp, men du kan sikkert med litt innsats Jau, er det jeg har kommet frem til nå også. Snakket med en kar fra England som selger deler, og han informerte meg om at airbag controlleren ble byttet ut da side-airbagger kom inn i bildet. Så om jeg skal få til dette må jeg bytte hele controlleren, sensorer og kabler. Hører med Møller idag. Prøve å grave frem all informasjon. Men antar jeg må legge dette på is. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...