#1 Skrevet April 17, 2009 (endret) har fått byttet begge styrestaggene på coupen min, men har et lite problem. bilen er en 81 Coupe GT, altså en feilhjulstrekker. med AAN motor, sitter 3" downpipe på den. men uansett, da jeg fikk på de nye styrestaggene så kom (værtfall) høyre stag høyere opp enn det gamle, er nok ingenting feil, da foringene der du fester de til tannstanga var på tur ut på det som satt der, (fikk også tatt forstillingskontroll uten problemer), men nå går da selvsagt høyre styrestag bort downpipen ved rattutslag til venstre, ikke mye men det er borti, får fint svingt, men kjenner rattet blir litt tyngre idet stagget går borti, så jeg tenkte jeg skulle slipe vekk litt, vet det er fy fy, men trodde stanga var massiv, noe den ikke var, da jeg slipte hull hvor "farlig" kan det være å kjøre med det? og noen tips til stag som kan passe og som går høyere? stanga er litt bøyd her og der fra 80 til 86, etter 86 er stanga helt rett hvis bildet på mekonomen stemmer.. noen tips her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 17, 2009 Hehe, husker dette problemet med meg når jeg satt inn UR-motoren. Det gikk med et nødskrik. Mener å huske denne var litt bøyd. Tror ikke du skal kjøre mye med denne når du har laget hull, den blir veldig svak. ( tenk deg selv hvor enkelt det er å knekke et rør der du har hull) Bedre å varme forsiktig og bøye litt tror jeg. Husk at staget vil endre litt lengde når du bøyer:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 17, 2009 Hva om du fyller hele hullet med sveis og ev sliper bort i sveisen etterpå for å gå klar av dp. Etterpå kan man jo normalisere stålet for å redusere spenningene i stålet etter sveisingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 17, 2009 jeg slipa vekk en del på styrestaget på en type 89. var akkurat så jeg så att det var ett rør, og ikke massivt. det endte med att hele driten knakk når jeg runda en rundkjøring i litt fart.... trur nok jeg ville bytta det ut, og funnet ett nytt å bøyd det litt istede, ev. gjøre som Ole-Håkon sier... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 17, 2009 (endret) Hehe, husker dette problemet med meg når jeg satt inn UR-motoren. Det gikk med et nødskrik. ok, ser det har skubbet godt borti noe på det stagget som satt der, hehe. jeg har uansett ikke lyst til å kjøre med det stagget nå som det er hull i det. downpipen er kjøpt av øyvind f her på forumet, og den er tilpasset en 80 quattro. kan jeg bruke rett stagg fra 86? fra en 80/90 quattro? urquattro? hadde vært veldig fint å visst jeg slipa vekk en del på styrestaget på en type 89. var akkurat så jeg så att det var ett rør, og ikke massivt. det endte med att hele driten knakk når jeg runda en rundkjøring i litt fart.... trur nok jeg ville bytta det ut, såpass!, blir å bytte ut stagget mitt ja! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 17, 2009 Hmm hva med å lage en "bulk" i downpipen der det går borti a? lar det seg gjøre? hvis det går minimalt borti, så skal ikke det ha så mye å si... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 17, 2009 Hmm hva med å lage en "bulk" i downpipen der det går borti a? lar det seg gjøre? hvis det går minimalt borti, så skal ikke det ha så mye å si... det beverger seg endel opp og ned ettersom demperen går opp og ned, så blir en lang "bulk" jeg har bøya det jeg har nå helt sinsykt, og det virker ikke som det er noe problem.. dura rett i en fortauskan i vinter og, begge felgene forran knuste, men staget er like helt, så er ikke noe problem å bøye det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 17, 2009 hmm, kan jo kjøpe et nytt å få bøyd det, men er veldig nyskjerrig på det stagget som er helt rett som sitter på 86 modellene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 17, 2009 jeg har ett stag til 90q type 89 liggende i verkstedet. kan ta ett bilde av det i morgen, hvis du minner meg på det.. mvh jørgen borge 90011171 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 18, 2009 (endret) ok, har funnet et bilde av staget til type89 fra mekonomen http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/Artbild/08-60036.jpg det er også en vannslange fra toppen til varmeregisteret som må gå klart for stagget, har måtte bygge om der med to 90 graders vinkler etter jeg fikk på det nye stagget, så det er akkurat så det går der nå. men noen som vet hvorfor stagget fra 86 er helt rett? forskjellig innfesting på tannstang? lengder? er samme stag på coupe gt, coupe quattro og 80/90 quattro, de er like opp til 86, så etter 86 chnr *G*160001, er de helt rette. på venstre siden ser det ut som det er likt på alle, både typ85 og 89, alle årsmodeller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 18, 2009 Jeg vet ikke om denne infoen har kommet frem i tråden allerede, da jeg bare har skumlest, men sugemotorer bruker altså rett styrestag, men Urquattro bruker et bøyd styrestag pga klaring til røret som kommer ned fra wastegate (10-ventileren). Så, med andre ord, skaff deg et høyre styrestag fra en Urquattro, så burde dine sorger være løst. Problemet er også det at når man bøyer det rette staget som finnes på biler med sugemotor er at det blir for kort, visstnok for kort til at det kan justeres ut i lengden. Om dette er et faktum kan andre med bøyde stag be- eller avkrefte. Uansett, skaff deg et styrestag fra en Urquattro. Jeg mener at nye, uoriginale er å få kjøpt hos noen av Audi-tunerne i USA. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 18, 2009 (endret) ok, men det jeg har nå er jo bøyd helt innerst og nesten helt ytters er det bøyd, samme med type89, det er også bøyd, men det ser annerledes ut. ja, er litt redd for å ikke få justert inn spissinga skikkelig hvis jeg kjøper en nytt å bøyer det. http://www.034motorsport.com/product_info.php?cPath=25_66_67&products_id=214 denne kan kansje passe? min skubber ytters mot kula 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 18, 2009 Ja, der har du det Urq-staget som trengs for å få klaringen. "or for increased downpipe clearance in other applications" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 18, 2009 takker for infoen! da bestiller jeg dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 29, 2009 men er det ikke støre kon på urq en det er på coupe da?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 29, 2009 på 034 siden står det CGT, 4kq, 80/90/Coupe Quattro, etc, hvis det er det staget du tenker på, det var visst forresten et veldig populært stag, var visstnok vanskelig å holde de på lager, mitt ble forsinket noen dager 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 29, 2009 det endelleddbak er likt på alle.men mere usikker på styrestage forand. fikk tak i nye til coupen q og prøvde dem på urq fjør bene var den slarkete. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 29, 2009 på 034 siden står det CGT, 4kq, 80/90/Coupe Quattro, etc, hvis det er det staget du tenker på, det var visst forresten et veldig populært stag, var visstnok vanskelig å holde de på lager, mitt ble forsinket noen dager ja det skal vel passe til din bil vil jeg tro. men min er det være da jeg har urq fjørben. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 29, 2009 hva om du kjøper et slikt stag, og bruker selve endeleddet fra urq? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...