#1 Skrevet April 18, 2009 Har fått et problem med bilen min. Motoren er en 2,3E 10v NG-motor. Når bilen er kald er den ok, men med en gang den er varm eller lunket så starter problemet. Ved første omvridning på nøkkelen er det nesten så den starter, men dør ut igjen, etter dette er den umulig å starte. Når jeg tar av kontakten til temperaturføleren for kjølevæske som sitter på toppen, så starter den alltid, men står å kveler seg selv hvis ikke jeg holder litt gass en liten stund. Dette er nå den måten jeg må starte bilen min på for tiden når den er varm, og MÅ få fikset dette. Når motoren er kald, dør den også ut når turtallet er på vei ned mot tomgang, ifks et lyskryss. Da må jeg ut å ta av kontakten, for så å starte bilen igjen. Dette problemet er ikke når motoren er varm. Siden den startet når temperaturføleren til kjølevæsken ikke var koblet til, tenkte jeg jo logisk nok at det måtte være denne. Byttet til ny føler, men ingen forandring. Har lest ut feillager etter et par gode kjøreturer - som viste null feil. Tenningen er stilt inn, og skal nå være riktig. Bilen har nylig fått en nyoverhalt topp med 272 kvasskam så alt rundt toppen har vært av. Alle tips og forslag taes imot med åpne armer. Kan ikke fortsette å ha det slik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 18, 2009 (endret) husker jeg hadde samme problem med min 2.2T MC motor, startet fint når den var kald, men nekta å starte når den ble varm.(jeg dro ikke ut tempføler) fikk tips om dyser, da det står trykk noen sekunder på dysene etter att motoren blir skrudd av, hvis da dysene ikke klarer å holde igjen det trykket kan det dryppe bensin og gjøre plugger våte av bensin, men på min var ikke det problemet. fant til slutt ut att det var bensinpumpe releet mitt som var klar for utskiftning. akkurat samme problemet var det på brodern sin 100Q med KU motor da han kjøpte den, måtte vente opptil 20 min før den startet igjen, også der var bensinpumpe releet synderen. men i å med att den starter når du drar av tempføler så er det litt rart om bensinpumpe releet skulle være synderen hos deg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 18, 2009 Kansje det er ledningsbrudd i en plass på de ledningene som går til sensor/motorstyring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 18, 2009 Jeg tror ikke det er noe brudd inn til hjernen egentlig (uten å ha utlatt det helt). Bilen har stått stille i ca 1 måned pga toppskifte/overhaling og før dette hadde jeg ikke noe problemer med varmstart. Dette med at dysene renner har jeg også hørt. Da dysene var ute av motoren la jeg dem i lukkede plastikkposer, og ingen av dem hadde lekket. Men nå er det vel sånn at de lekker et par minutter etter de har vært aktive? Dysene har vært ute et par ganger, så jeg lurer kanskje litt på om dysepakningene ikke holder på trykket.. Men er det noen som vet om den går i et nødprogram hvis den mister kontakten fra motortempraturføleren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 18, 2009 Minner om mine problemer med Golf 16V. Feilsøkte og bytta deler i hytt og vær i et helt år. Det bisarre er at feilen var dårlig jordingspunkter og lav ladespenning...... Ny spenningsregulator og en liten oppgradering av jordingspunkter, og bilen ble krute god!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 23, 2009 (endret) Jeg har liten lekkasje ifra toppdekselpakningen, kan dette gjør noe ugang? Vet at på disse motorene så begynner tomgangen å bli rusfsete bare man tar av oljetanklokket... Har fått kontrollmålt trykkstilleren - ok og bensintrykkregulatoren - ok, kjørt aktordiagnose på tomgangsventilen og ventilen for tilbakeføringssystemet- begge ok. Målt bensintrykk - jevne 6,4 bar- altså helt toppers. Holdetrykket må måles igjen ettersom jeg jeg ikke hadde skrudd til den ene koblingen godt nok. Test av tilbakeslagsventil på pumpe gjenstår. Tokk ut dysene etter å ha kjørt pumpa litt, og det var en liten bensindråpe på 3 av de 5 dysene, kom ikke noe mer. Er dette nok lekkasje? Stilte tenningen til en mer ideel tenning anbefalt av Velox for kvasskammen min (19grader F.OT) Sjekke feillager igjen - ingen feil. Har mer troen på falskluft nå, må få sjekket det. Startgass er veien å gå har jeg skjønt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 23, 2009 Prøv å søk litt.... det står nok et sted at det er dysene dine som mest sannsynlig lekker Edit: jeg hakke lest gjennom alt.. men i det fleste tilfeller så er det dette som er prob... skal ta å lese gjennom senere og se om jeg finner på no smart 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 23, 2009 (endret) Da har jeg endelig fått lest gjennom.... Fantastisk... Har du justert bensinen etter at du monterte kammene? Jeg antar at problemet dukket opp etter du bytta kammene? og dette vil føre til forandret luftmengde inn i sylinderene.. mao. du må justere bensintrykket og ikke bare måle det. Om du ikke har gjort det da Det er til sånt man har bredbånds-lambda... om du ikke får nok bensin kan det tenkes at bensinfilteret ditt eller pumpa di sliter litt Edit: det er bra vanskelig å finne enkelte falsluft lekkasjer med startgass desverre... så det bør sjekkes visuelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 28, 2009 En kompis av meg fikk akkurat samme problemet på sin identiske bil når han tok av luftfilteret (midlertidig.) Den startet lett når den hadde stått i ro en stund, men viss den var varm, var det umulig å få start utenom å trillstarte. Vet ikke om det er samme grunn til problemet, men tenkte jeg bare skulle nemne det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 3, 2009 Liten oppdatering her, for å forhåpentlig får noen fler tips.. Har fått vekk det problemet at den kvæler seg selv. Jeg har fortsatt startproblemer når motoren er varm, ingen problem når den er kald. Har feilsøkt en del på dette nå. For å kunne starte mens motoren er varm må jeg ta av kontakten til temperaturføleren for kjølevæsketemperatur. Da tror motoren altså at temperaturen er -30 grader, og hjelpestartdysa går - altså trenger motoren mer bensin for å starte. Derfor tenkte jeg at siden trimkammen endrer luftmengden inn i sylinderene, at den gikk for magert og jeg måtte skru opp bensinmengden. Har nå skrudd opp bensinmengden (ca en omdreining), og justert tenning (ca 18-19 grader før øvre dødpunkt) slik at tomgangen er blitt nærmest optimal. Har også prøvd å justere litt fram og tilbake på det justerbare kamdrevet for å se etter noen forbedring. Men bilen vil fortsatt ikke starte mens den er varm (det vil si rett etter man har kjørt fks vært på butikken en rask tur og handlet). Har også opplevd at den har startet nesten med en gang mens motoren har vært varm, fks ved bensinfylling og bilvask. Har vært på tanken om lekkasje på dyser, men det stemmer jo ikke med det at den starter når kontakten for kjølevæsketemperatur er koblet fra. Har også hørt om en defekt returventil på disse bilene i bensintanken som kan lage slike problemer, men igjen stemmer det ikke med den nevnte kontakten. Har også testet/gjort: - At bensintrykket er ok - Trykkstiller er ok - Trykkregulator er ok - Ikke funnet noe sprekker i luftbelg mellom luftmengdemåler og innsug - Sjekket at fortsatt ikke ligger inne noen feilmeldinger - At timingen stemmer (null-punkt på svinghjul, nullpunkt på fordeler, oppmerkning på kamdrev) - Byttet temp.føler - Satt inn staget i vakumpumpa igjen (utmontert pga ulyd) pga mistanke om for lite vackum - Nye pluggkabler og plugger - Alle innsugspakninger er nye 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 3, 2009 (endret) Kan du ikke bytte den aktuelle føleren? Edit: Dreier seg om en 2-polet hvit eller svart sensor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 3, 2009 Kan du ikke bytte den aktuelle føleren? Edit: Dreier seg om en 2-polet hvit eller svart sensor? Temperaturføleren er byttet;) Er en to polet sort føler, som sitter på øverkant av vannrøret på toppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 3, 2009 Temperaturføleren er byttet;)Er en to polet sort føler, som sitter på øverkant av vannrøret på toppen. Beklager, greide ikke lese hele første innlegget før jeg leste videre nedover;) Du fikk riktig føler også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 3, 2009 (endret) http://www.jorgen.tronderford.com/norske/manualen/k_jetro/k_jetro.htm Langt nede på denne siden er det en feilsøkingstabell.. dette er riktig nok ford kjet men prinsippet er det samme. Kanskje du finner ut problemet nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 29, 2009 Vært veldig lat angående dette problemet, selv om det fortsatt er der. Det jeg har funnet ut er at den starter på varm motor når jeg har gassen litt inne i startøyeblikket - altså gir jeg den mer bensin. At problemet er falskluft kommer opp om og om igjen, men jeg finner ingen morkne slanger, sprekker etc. Noen som har noen gode tips mot å lokalisere falskluft? Har prøvd startgass for å se etter turtallsendringer, men ingen lykke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 17, 2010 Har du funnet ut noe om dette problemet? Jeg har samme sak på min 90 med 2,3 NG motor nå etter motorbytte.. ingen av bilene mine hadde dette problemet før jeg putta den ene motoren i den andre bilen. Altså, bilen starter ikke når den er varm uten å ta av koblinga til temperaturføleren på den øvre vannstussen! Jeg har har prøvd å bytta om på delene fra motor til motor da jeg har to identiske stående, men ingen følere eller slanger gjør noe forskjell.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 17, 2010 Har du funnet ut noe om dette problemet? Jeg har samme sak på min 90 med 2,3 NG motor nå etter motorbytte.. ingen av bilene mine hadde dette problemet før jeg putta den ene motoren i den andre bilen. Altså, bilen starter ikke når den er varm uten å ta av koblinga til temperaturføleren på den øvre vannstussen! Jeg har har prøvd å bytta om på delene fra motor til motor da jeg har to identiske stående, men ingen følere eller slanger gjør noe forskjell.. Samme her:( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 17, 2010 Hei, fikk til dette ja. Jeg gjorde lenge ikke noe med dette fordi jeg var litt mett på å skru, men da jeg ikke orket å ha problemet lenger tok jeg å kontrollerte alt nøye. Det resulterte til en litt skadet slange til tomgangsregulator, liten rift i belgen mellom innsug og luftspjeld (som jeg ikke så før jeg tok av hele belgen) og som jeg viste om utett toppdekselpakning pga jeg hadde pakning på pinneboltene. Alt dette kan ha hatt en virkning på problemet, etter jeg fikset dette fungerte bilen slik den skulle etterpå. Når dere trekker av kontakten til temp.følen "tror" motoren at det er minus 30 grader og gir mer bensin i startøyeblikket, mest sannsynlig er problemet deres falskluft. Alt må kontrolleres visuelt, startgass er veldig dårlig så lenge det ikke er en stor rift. Alle vakumslanger, belg, pakninger til dyser, toppdekselpakning osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 17, 2010 Takker så meget, skal ta bilen inn i verkstedet igjen i morgen og rive alt av slanger og sånt fra hverandre da! Kjøpte du ny belg forresten? hva kosta denne sånn ca.? ser ikke akkurat ny ut de to på mine motorer så jeg tror jeg bytter denne uansett.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 18, 2010 kan jo svare meg selv her, bestilte et par småslanger og denne belgen på møller i dag, kom på ca. 1400kr. Mesteparten av slangene fikk jeg beskjed av deledama at disse hørte ikke til min motor i det hele tatt.. selv om jeg har sånne på begge NG motorene mine! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 18, 2010 Takker så meget, skal ta bilen inn i verkstedet igjen i morgen og rive alt av slanger og sånt fra hverandre da! Kjøpte du ny belg forresten? hva kosta denne sånn ca.? ser ikke akkurat ny ut de to på mine motorer så jeg tror jeg bytter denne uansett.. Jeg kjøpte aldri ny belg da jeg kjørte med dette en måned uten noe problem og solgte bilen rett etterpå. Har ikke hørt noe fra kjøper etterpå, så mest sannsynlig er det i orden, eller så har han kjøpt ny belg/slanger:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 18, 2011 Denne temperaturføleren på den øvre vannstussen, hvordan ser den ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 23, 2011 Denne temperaturføleren på den øvre vannstussen, hvordan ser den ut? Det er en liten temperaturføler i stål med en to-polet kontakt på, som sitter på toppen av vannstussen. Den andre giveren er multitempgiveren og har derimot en fire-polet kontakt på, og er mye større. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...