Syrebading av karosseri, hva må jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

Jeg funderer på og syrebade et karosseri, er det noe spesielt jeg må tenke på i den sammenheng?

 

Bilen bør vel også dyppes i grunning om det skal bli bra?

 

Så har dere noen tips om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vurderte også å gjøre dette men valgte å stå over.

 

En ting er prisen for selve syrevaskingen som ikke er avskrekkende egentlig...men deretter må bilen behandles umiddelbart etter dyppingen, hvis ikke så begynner det å ruste.

 

Ikke ser jeg helt for meg at det skal finnes noe bad med grunning slik at bilen kan dyppes...det blir rett og slett for dyrt. Tenk på hvor mange liter med grunning som skal til...

Alternativet da er sprøyting og det er ikke så lett å komme til inne i alle hulrom selv om det naturligvis lar seg gjøre.

 

Jeg valgte som sagt å la det være, men det er jo opp til hver enkelt da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen skal være rimelig hardt angrepet av rust for at det skal vinnes på dette. stor sjanse for å lage mer hodebry enn nødvendig.

finnes ikke stort nok grunningsbad i norge så langt. og med andre ord så får du ikke grunning inni skjøter/vinduskarmene etc. det ruster asap..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisen er ikke så ille, når man tenker på at alt av dritt blir borte og sveising blir en drøm når alt er reint..

 

Jeg skjønner ikke hvorfor sier at bilen MÅ grunnes umiddelbart etter syrebading... Jeg syrebadet bilen min i 2007 denne har stått ugrunnet siden og det er ikke antydning til rustangrep.. Er noe overflate rust men det kan man koste vekk og dette er etter 2 år uten noe grunning...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisen er ikke så ille, når man tenker på at alt av dritt blir borte og sveising blir en drøm når alt er reint..

 

Jeg skjønner ikke hvorfor sier at bilen MÅ grunnes umiddelbart etter syrebading... Jeg syrebadet bilen min i 2007 denne har stått ugrunnet siden og det er ikke antydning til rustangrep.. Er noe overflate rust men det kan man koste vekk og dette er etter 2 år uten noe grunning...

 

Da regner jeg med bilen står lagret på et svært tørt sted...

 

De jeg har snakket med som kan noe om grunnarbeid og lakkering sier det må gjøres med en gang, utover det kan jeg egentlig ikke si så mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da regner jeg med bilen står lagret på et svært tørt sted...

 

De jeg har snakket med som kan noe om grunnarbeid og lakkering sier det må gjøres med en gang, utover det kan jeg egentlig ikke si så mye.

 

Bilen har stått i ett verksted hvor temperaturen har vekslet mye opp og ned, veit ikke åssen det er med luft fuktigheten..

 

Nå er ikke jeg no ekspert, men ut ifra egen erfaring så trengs det ikke grunning med en gang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har stått i ett værste hvor temperaturen har vekslet mye opp og ned, veit ikke åssen det er med luft fuktigheten..

 

Nå er ikke jeg no ekspert, men ut ifra egen erfaring så trengs det ikke grunning med en gang..

 

Jeg er uenig, men det er ikke så viktig egentlig. Det er jo bare å legge en ubehandlet stålbit der objektet skal lagres å se hva som skjer...da får man svaret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er uenig, men det er ikke så viktig egentlig. Det er jo bare å legge en ubehandlet stålbit der objektet skal lagres å se hva som skjer...da får man svaret.

 

Helt greit å være uenig, jeg har kun mine egen erfaringer å vurdere utifra. Kan godt hende at det er noen karroseriarbeidere mener anerledes. Men sånn er verden, vi kan ikke alle være enig.. Da hadde verden vært ett kjedelig sted..

 

Det er sant, finner fort ut hva som skjer med stålet da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jo alternativt forsinke bilen da, det burde vel fungere vel så bra som grunning?

 

Men er det noen som gjør dette da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilken bil er det du skal dyppe kjell?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er no Chevy van nå da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jo alternativt forsinke bilen da, det burde vel fungere vel så bra som grunning?

 

Men er det noen som gjør dette da?

 

Duozink på Sellebak og Gundersen Galvano på Hafslundsøy kan gjøre dette.

 

Vet ikke hvor store kar de har, men jeg vil tro Duozink har de største karet av de to.

 

På jobben sender vi stålet til Jæren Zink, da tror jeg vi betaler 5 kr pr kg inklusiv frakt.

 

Problemet med dette, om du skal varmgalvanisere det, er at stålet kan slå seg.

 

Kan vel pulverlakkere hele bilen : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er inne på noe der...

har de syrebad også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at det ruster umiddelbart er bare tull! Jeg hadde sikkert femti steder med bart metall på bilen min i et år.. Det rusta ikke. Skal sies at det var mye salt i bygget da det hadde vært et fisklager rett ved sjøen. Kunne skrape saltet av veggene men det var det måtte over et år til for at det kom noe rust på. Om du får grunna bilen innen en uke er det ikke noe rust av betydning om det har kommet noe. I alle hulrom går du over med ovatrol på sprøyte med slange på (spesiell dyse i enden) og sprøyter du ned alle hulrom og kanaler med dette ruster det aldri der inne så lenge bilen lever. Resten kan du vel bare bruke syregrunning på. Den spiser lett overflaterusten:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er no Chevy van nå da ;)

 

bynte og lure på om du hadde skaffa noe nytt jeg:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om de har syrebad.

 

http://www.jzink.no/

 

http://www.gundersen-galvano.no/

 

http://web.duozink.no/

 

Men jeg vet at B-S Teknikk har syrebad http://www.bs-teknikk.no/ Holder til i Asker/Bærum

 

Jeg tror heller ikke det kommer til å ruste umiddelbart, iallefall ikke så lenge det står inne.

Dersom det skal gå lang tid mellom syrebading og grunning kan du vel bare sprøyte over med sagkjedeolje eller no, og så spyle det av før du grunner?

 

http://www.chemical.no har en del produkter mot rust, til hulrom osv

 

 

 

 

1. Veien å gå for restaurering?

 

a. Demonter alt som ikke skal syrebehandles, slik som lister, gummi gjennomføringer, ledningsnett, aluminiumsdeler o.l.

 

b. Lever tomt karosseri klar for syrebad.

Vi kan være behjelpelig med frakt til våre lokaler.

 

c. Beregn ca. 1ukes levingstid.

 

d. HUSK!! hent karosseriet i en LUKKET henger eller transport bil.

 

e. Vel hjemme? Sett karosseriet inn i en TØRR!! garasje med en gang.

 

2. Ferdig strippet?

 

IKKE grunn ennå!

Gjør først eventuelt den rustsveisingen og karosserijobben som må til.

 

Hvorfor?

Når metallet er helt rent for olje, malingsrester og rust så blir sveisejobben så mye lettere. Kvalitet på sveiseskjøter blir bedre uten luftlommer og porer. Man slipper da også mye av de farlige gassene og sveise perlene som fyker rundt ved sveising av urent metall.

 

PS: Og husk at så lenge bilen står i en varm og tørr garasje så vil den ikke begynne å ruste noe nevneverdig før grunningen kan påføres.

3. Etterbehandling?

 

a. Sprøyt/mal med vårt spesial produkt i alle hulrom og sveise skjøter. Dette produktet penetrerer meget godt inn i sprekker og forsegler luftlommer i metallet. Spør etter dette produktet ved avhenting av delene dine.

 

b. Sprøyt/mal grunning på hele bilen og i alle hulrom.

 

c. Eventuelt sparkle og slip det som må til før lakkering.

 

d. Laker bilen med den fargen du ønsker.

 

e. Tektyl behandle bilen med tynnstoff i alle hulrom og kanaler.

 

f. Monter så bilen med ledningsnett og lister og det som må til for slutt føring av restaureringen.

 

g. Eventuelt kan så bilen etterbehandles ytterligere med understells behandling av tektyl for ekstra rust og stein beskyttelse.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noe tørt sted jeg får inn denne bilen, så jeg er avhengig av og få den grunnet eller forsinket kjapt...

 

Så sveisinga får jeg nok ta først, på den annen side kan det jo bli spennende og se hvor mye rust som kommer til syne etter syrebadet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok jeg hadde sandblåst fremfor syrebad... Det generelle spørsmålet er; Hvorfor fjerne lakken der det ikke er rust? Klart, man skal grave litt, for å se etter rust.. men samma hva folk sier at det ikke ruster... det er 100% avhengig av stedet man står, og det er jo ikke alt man kan se med det øyet..

Fordelen med å sandblåse er at du ser garant hvor det er mye rust/rust hull, hullet blir plutselig litt større :D og hvor du kommer til med blåseredskapen, der kommer du til med lakksprøyta også :)

 

Nå er jeg så heldig å kjenne en relativt rutinert karosseri-arbeider. Han frarådet meg i det heletatt tenke på å fjerne lakken hvor det ikke så ut til å være rust. Så dette har jo helt klart farga meg...

 

litt vittig kommentar "PS: Og husk at så lenge bilen står i en varm og tørr garasje så vil den ikke begynne å ruste noe _nevneverdig_ før grunningen kan påføres." Mao. det ruster... og det forsvinner ikke om du ikke pusser ned bilen, eller dypper den en gang til :P

 

Skal ikke se bortifra at jeg er litt veel på skeptiske sida altså, men vet hvor vittig det er å drive og sprøyte inn i kanaler o.l. + at jeg ser ikke vitsen med å fjerne all lakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På denne bilen er det mye rust, så hele bilen må renskes til metallet uansett...

Skal bli spennende og se hvor mye som må sveises...

 

Men det er avgjørende for meg og få behandlet karosseriet tidlig etter syrebad uansett siden jeg ikke har noe fornuftig sted og ha den med bart stål, og den må fort til lakk... (jeg trenger også bilen til daglig bil)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg så heldig å kjenne en relativt rutinert karosseri-arbeider. Han frarådet meg i det heletatt tenke på å fjerne lakken hvor det ikke så ut til å være rust. Så dette har jo helt klart farga meg...

 

Det er omtrent det samme som jeg har fått høre ja..."min" lakkerer ga meg rådet om å dynke bilen i parafin...la det stå noen minutter...og deretter steame den.

Det som fortsatt sitter igjen er det ikke noe poeng i å fjerne...så sant det ikke er åpenbare tegn på rust eller lignende da.

 

litt vittig kommentar "PS: Og husk at så lenge bilen står i en varm og tørr garasje så vil den ikke begynne å ruste noe _nevneverdig_ før grunningen kan påføres." Mao. det ruster... og det forsvinner ikke om du ikke pusser ned bilen, eller dypper den en gang til :P

 

Du så også den der ja...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er omtrent det samme som jeg har fått høre ja..."min" lakkerer ga meg rådet om å dynke bilen i parafin...la det stå noen minutter...og deretter steame den.

Det som fortsatt sitter igjen er det ikke noe poeng i å fjerne...så sant det ikke er åpenbare tegn på rust eller lignende da.

 

Det har du egentlig helt rett , ja... men ser ikke vitsen med å dra av lakken på feks dørflater, tak, innvendig osv. hvor det ikke er tegn til rust, uansett skal du fjerne 100% av rusta, så må du faktisk begynne å rive alle platene ifra hverandre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har du egentlig helt rett , ja... men ser ikke vitsen med å dra av lakken på feks dørflater, tak, innvendig osv. hvor det ikke er tegn til rust, uansett skal du fjerne 100% av rusta, så må du faktisk begynne å rive alle platene ifra hverandre :)

 

Enig...karroseri med "hel og pen" lakk er i orden og trenger ikke gjøres noe med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.