HASTER: Demontering av dempere bak, Golf III

Anbefalte innlegg

Holder på å bytte gjennomslagsgummi på demperne bak. Har fått ut hele fjærbenet (har fjærklemmer på, så fjæren er ubelastet), men rørhylsen (ca 25 mm lang) og øvre fjærskål sitter bom fast. Har prøvd å slå og varme, uten hell. Noen tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ga opp og skrudde det sammen igjen, men vil gjerne ha tips for å bli ferdig med jobben. Har altså skrudd av alt innvendig (diverse muttere og skiver), satt på fjærklemmer, strammet disse så fjæren står fritt/ubelastet, og tatt ut demper og fjær (hele fjærbenet). Men rørhylsen (ca 25 mm lang) rundt demperstaget og øvre fjærskål sitter bom fast.

Prøvde også den andre siden men kom ikke lenger der.

Har prøvd å vri på rørhylsen, varme den opp, men igjenting hjelper. Er den presset på, eller skal den egentlig bare være løst tredd på?

Gjennmslagsgummiene er nesten helt borte, så jeg skulle gjerne ha erstattet disse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjorde jeg på en Golf III sist sommer!

Skal vi see.. vi brukte minimalt med tid på dette her, det var veldig rett fram.

Vi løsnet hjulet, jekket opp, tok av hjulet, tok på fjærklemmer, skrudde ut nedre bolten, skrudde ut den store mutteren oppå hjulbuen, så var vel egentlig jobben gjort, så langt jeg kan huske.

Husker det var noe knot med ett eller annet da.. tror det var litt slit å få de nye fjærene innpå, men med skrustikke og litt forskjellig hamring gikk det jo helt greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm.

Mansjett og gjennomslagsgummi har nok vært ødelagt en stund, kan øvre fjærskål og hylsen (som sitter inni fjærbenslageret) ha rustet helt fast i demperstaget? Ender jeg opp med å kappe demperstaget for å få dette fra hverandre, dvs må bytte demper, hylse og evt også fjærskåla? (Eventuelt kjøre med det som det er og vente til demperne er modne for utskifting uansett?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtdemper-bump!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tipper den er rusta fast. da den ikke skal sitte veldig godt, men du har tatt av muttra som holder den nede? det avstandstykket altså.. skal ikke være vanskelig og ta av sånn i teorien :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt av et antall mutre og skiver innenfra, så nå er det bare hylsen som går gjennom fjærbenslageret og øvre demperskål som står igjen.

Hvis ingen har noen tips så blir vel neste skritt å bytte dempere ved å skjære av demperstaget, og også kjøpe nye hylser og fjærskåler. Samt mansjetter og gjennomslagsgummi. Men alt dette får blir senere en gang.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, vi hadde iallefall ikke det problemet der.. Den gikk egentlig rett av. Tok av øverste bolten, så var den løs på toppen tror jeg. Bare å dra rett ned. Trengs jo ikke rare sikringen der oppe, i og med at det er press mot toppen av hjulbuen så lenge bilen står på bakken...

Ble nye dempere og fjærer på bilrema såvidt jeg husker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal sitte en mutter rett på dette avstandstykket og.. dvs. totalt 3 muttre på hver dempetopp bak :)

ps. erfaringsmessig fra Golf 2. men er jo mer eller mindre likt på 3'ern så

fant et bilde og jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker!

Har tatt av alt fra toppen, fra 9 og nedover til og med 14. Nr 11 sitter igjen i karosseriet, mens 6 (hylsen som normalt sitter inni 12) står fast oppå nr 5. Nr 7 har jeg ikke sett (ser bare en slags rusten ring nedenfra). Kan nr 7 være en mutter som er skrudd i nr 6?

Det er 8+18 jeg skal bytte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.