Regler ang. ettermontering av felger og senkesett

Anbefalte innlegg

Kjøretøyforskriften Kapittel 13. Hjul, dekk.

 

6. Bytte av dekk/felg

 

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

 

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

 

 

Senkesett og heving utover normal høyde for modell, skal skrives inn i vognkortet.. Min feil.. Pinlig? Ja!

Kjøretøyforskriften Kapittel 12. Aksler, fjærer, belter og støtdempere.

 

§ 12-1. Aksler, fjærer, belter og støtdempere på bil

 

1. Bils aksler, fjærer og hjul med dekk må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast eller boggilast.

2. Bil skal være tilfredsstillende avfjæret. Fjæringen må være tilstrekkelig avdempet.

3. Uoriginale støtdempere

3.1 Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær.

3.2 En forutsetning for montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt er at angjeldende biltype og årsmodell finnes med i dele-/utstyrsfabrikantens lister over biler som utstyret er egnet for og at delene/utstyret monteres etter fabrikantens anvisninger.

3.3 Ved montering av nivåregulerende støtdempere forutsettes det dessuten at disse på lett måte skal kunne senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning. Monteringsanvisningen for nivåregulerende støtdempere skal bl.a. anvise en sikker måte å montere luftslangene på. Ved siden av betjeningsinnretningen/påfyllingsventilen for slike støtdempere skal det festes et skilt (etikett) med følgende påskrifter på norsk, dansk eller svensk:

- Bilen må senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning.

- Bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast må ikke overskrides.

3.4 Er det i det enkelte tilfelle grunn til tvil om delene/utstyret på forsvarlig måte kan monteres på angjeldende biltype og årsmodell, skal det foruten monteringsanvisning også kunne fremlegges dokumentasjon fra bilfabrikanten for at delene/utstyret kan benyttes på angjeldende bil.

3.5 Ved montering av nivåregulerende støtdempere, hjelpefjærer e.l. på biler med ventil som reduserer bremsetrykket bak etter nedfjæringen, skal det kunne fremlegges monteringsanvisning og dokumentasjon fra bilfabrikanten som nevnt i nr. 3.4. Dokumentasjon kreves imidlertid ikke når bilfabrikanten selv har nivåregulerende støtdempere som fabrikkmontert utstyr eller ekstrautstyr for den aktuelle bilmodellen og dette kan dokumenteres ved instruksjonsbok, tilbehørskatalog eller på annen fullgod måte.

3.6 Liste, monteringsanvisning og dokumentasjon, eventuelt instruksjonsbok eller tilbehørskatalog, som nevnt foran, skal alltid medfølge bilen, med mindre regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av uoriginale støtdempere, hjelpefjærer e.l.

 

 

Bare noe å tenke på :)

 

Ps. Dette er ikke en oppfordring til å kaste mangel-lappen, om dere har fått en slik :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

*Skrives ut og legges i bilen asap!*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette hentet fra siste versjon av kjøretøyforskriften, eller er det en eldre??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

 

Jeg skjønner ikke helt hvor dere vil henn og er i grunn særs skeptisk til at det her funker, desverre....

 

Men er det kun meg som forstår dette som å gjelde utelukkende for forandring på innpress, og ikke størrelse på felg overholdet i forhold til hva som står i vognkortet orginalt? Mao, går du opp fra 15" tommer ,som kanskje står i vognkortet orginalt, til 16" så _skal_ dette skrives inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det står og: Hensikten med monteringen(uorginale støtdempere og fjærer) må ikke imidlertid være for å øke bilen totalvekt eller tillatt aksel/boggilast, eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell... (Og normalt nivå vil vel tilsvare orginalt evt org sportsunderstell eller og heve understell.. det er vel da +- 20-30mm når det gjelder VAG vel)

__________________

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være greit å notere seg det som står i 6.1.a og g. Dette gir rom for spacere, godkjent. Om det lar seg gjøre i praksis er noe annet, for "alle" vet jo hvordan det fungerer på tilsynet (eller rettere sagt, hvordan det IKKE fungerer).

 

ANG dette med felger/hjul og innpress er noe jeg har dratt frem en god del ganger i diverse tråder etterhvert. Er tydligvis mangen som ikke er klar over dette, at en IKKE trenger å få hjul stemplet i vognkort OM en holder seg innenfor rammene.

 

Men når det kommer til senkesett, erdet ikke så mangen andre alternativer enn å stille på tilsynet eller gamble. All teknisk "ombygging" skal ha ny typegodkjenning, og der kommer senkesett inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvor dere vil henn og er i grunn særs skeptisk til at det her funker, desverre....

 

Men er det kun meg som forstår dette som å gjelde utelukkende for forandring på innpress, og ikke størrelse på felg overholdet i forhold til hva som står i vognkortet orginalt? Mao, går du opp fra 15" tommer ,som kanskje står i vognkortet orginalt, til 16" så _skal_ dette skrives inn.

 

Punkt 6 er jo for bytte av dekk/felg.

"6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:"

 

Jeg definerer "dimensjon" som felgbredde, felgstørrelse, dekkbredde og profil i og med det ikke er nevnt noe annet.

 

Men det står og: Hensikten med monteringen(uorginale støtdempere og fjærer) må ikke imidlertid være for å øke bilen totalvekt eller tillatt aksel/boggilast, eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell... (Og normalt nivå vil vel tilsvare orginalt evt org sportsunderstell eller og heve understell.. det er vel da +- 20-30mm når det gjelder VAG vel)

 

Du sier noe her.. Denne har jeg oversett : bh :.

Ehm.. aprilsnarr? :o

Fokuserte mest på

3.6 Liste, monteringsanvisning og dokumentasjon, eventuelt instruksjonsbok eller tilbehørskatalog, som nevnt foran, skal alltid medfølge bilen, med mindre regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av uoriginale støtdempere, hjelpefjærer e.l.

 

Jeg får endre første innlegget mitt, så det ikke blir noen/flere misforståelser.

Beklager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva det gjelder spacere så virker det ut som det går å få det godkjent, men må sikkert ha TUV for at det er greit å montere det på akkurat den bilen du har tenkt til.

 

Ja, jeg har samma forståelse for dimensjon. Men sånn jeg forstår det, så er 6.1 og 6.2 separert, så hvis du endrer noe innenfor 6.1 så skal det være godkjent, men endrer du innpress (felg ikke spacer) og kun innpress så slipper du.

Grunnen til at jeg tror dette, er fordi jeg kan ikke se at det står noe om at du må godkjenne på 6.1, mens at du slipper på 6.2. Men mulig det er opp til hvem som tolker lover :)

Det siste som er merka i 6.1 forstår jeg bare som om hvis du har fått dette godkjent så skal enten innpress være merka på felg og/eller så skal du ha med papirene på de i bilen...

 

Btw.. tror det står i STRO at man skal få godkjent spacere, men virker ut som vi har litt strengere regler i firkanta (jante og gubbe) Norge *sjokk*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.