Hvilken bredde på 9" bred felg?

Anbefalte innlegg

Som topic sier; Hva er max/min bredde på en 9" bred felg?

 

Skal ha meg 20x9" felg og lurer på hvor brede dekk jeg skal ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som topic sier; Hva er max/min bredde på en 9" bred felg?

 

Skal ha meg 20x9" felg og lurer på hvor brede dekk jeg skal ha.

 

Det avhenger litt av dekkmerke og profil også, men generelt ville jeg anbefale minimum 215 (smalere 20 toms dekk finnes vel ikke, så ingen vits å si at 195 eller 205 også er mulig på 9 tom) og maksimum 285.

 

Det viktigste er å velge rett dekk til bilen din, inget poeng å velge unødig bredt dekk med de problemer det gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser du skal ha 20",jeg har akkurat handla 9x16 og kommer til å kjøre 215 bredde da det skal gå an å kjøre på de også:P men du kan vel ha en del breiere uten at det ser dumt ut da du har litt større felger;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte 245/40 framme og 275/35 bak. Da blir rulleomkretsen mest lik.

 

Noen som har formening om 245 og 275 blir seende bra ut på en 9" bred felg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte 245/40 framme og 275/35 bak. Da blir rulleomkretsen mest lik.

 

Noen som har formening om 245 og 275 blir seende bra ut på en 9" bred felg?

 

Er dette til VAG eller? 1 tomme større hjul enn til A8 må jo tyde på Touareg, Q5 eller Q7...eller noe Caravelle-greier kanskje?

 

Det er uansett tilnærmet umulig å anbefale dekk når man ikke vet hvordan bil du har siden det bestemmer hva det er plass til og hva som ser bra ut. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette til VAG eller? 1 tomme større hjul enn til A8 må jo tyde på Touareg, Q5 eller Q7...eller noe Caravelle-greier kanskje?

 

Det er uansett tilnærmet umulig å anbefale dekk når man ikke vet hvordan bil du har siden det bestemmer hva det er plass til og hva som ser bra ut. :)

 

 

Det er til en A8. 2003 modell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er til en A8. 2003 modell.

 

Da er det enkelt, jeg ville valgt 255/35 20 rund baut. Man velger "aldri" bredere bakdekk på en fwd eller quattro dersom ikke også bakfelgen er bredere. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

9" = 228mm

Blir det ikke litt vel mye dekk med 275 og/eller 255..

225 eller 235 tror jeg hadde blitt bra, med riktig profil mht. rulleomkrets.. (ikke kjøp dekk uten beskyttelse for felgen med så lav profil)

 

Edit:

9x19 med 225/35

9_225_35_R19_Falken_452.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå 8,5" bred felg med 255 brede dekk på, og de går ganske kant i kant.

 

Med 9", altså 12,7 mm bredere felg, skulle det vel godt gå med 265, kanskje 275.

 

225 må da bli alt for smalt, kanten på felgen må da bli langt utenfor dekket...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

225\30 eller 235\30 er perfekt på 9"felg, da får man en pen strekk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå 8,5" bred felg med 255 brede dekk på, og de går ganske kant i kant.

 

Med 9", altså 12,7 mm bredere felg, skulle det vel godt gå med 265, kanskje 275.

 

225 må da bli alt for smalt, kanten på felgen må da bli langt utenfor dekket...?

 

Ja og ja. Jeg vet ikke om strekk-folket som har svart i denne tråden i det hele tatt har tenkt på at dette er en A8. Da hverken behøver eller burde man velge noe så smalt som et 225 eller et 235 dekk. Som Mr. Kopperud sier er 255/35-20 veien å gå. Du kan selvsagt velge å gå opp på både 265/35 og 275/35, men dette er mindre "gangbare" dimensjoner noe prisen på slike dekk definitivt gjenspeiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja og ja. Jeg vet ikke om strekk-folket som har svart i denne tråden i det hele tatt har tenkt på at dette er en A8. Da hverken behøver eller burde man velge noe så smalt som et 225 eller et 235 dekk. Som Mr. Kopperud sier er 255/35-20 veien å gå. Du kan selvsagt velge å gå opp på både 265/35 og 275/35, men dette er mindre "gangbare" dimensjoner noe prisen på slike dekk definitivt gjenspeiler.

 

Akkurat! Helt enig i at man kan bruke 205 eller 215 på 9 tom, men ikke på en bil som leveres med 255 fra fabrikken : haha : 255/35 er nær orig.dim i hjulstørrelse og beskytter felgen uten å være for ballongdekk. Når man går opp til f.eks 275/35 så blir hjulet litt for stort, da er det bedre å velge 295/25, men det er ikke noe poeng på 9 toms felg. Gogogo!

 

PS: Det blir ikke helt riktig å regne om en felgbredde til mm og så velge det dekket som passer, fordi oppgitt felgbredde ikke er fra ytterkant til ytterkant. Men det gir en liten indikasjon, det er riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.