#1 Skrevet April 20, 2009 Motoren det gjelder: 1994 modell 1,9td/kode AAZ Første gang jeg begir meg ut på en total motoroverhaling, så har litt spørsmål om diverse. Motoren er helt demontert. Lurer litt på hvilke deler som bør byttes. Kan begynne med et enkelt spørsmål. Disse delene som holder på plass veivakselen (navn?) er nummerert. Det så jeg ikke før de var skrudd av. Hvilken side sitter nr 1 på? Svinghjulsiden eller registersiden? Neste bilde viser boltene som holder disse på plass, samt boltene til rådene. Er dette strekkbolter som skal byttes eller kan de brukes igjen? Neste bilde viser noen avstandskiver til veivakselen samt et veivstang/råde-lager. Skal disse byttes? Hva med lagrene til veivakselen? I AKTE finner jeg to sett med stempelfjærer. 79,5 og 80mm (overdimensjon). Hvilken av disse skal brukes? Til slutt lurer jeg på hva jeg skal gjøre for å få vasket og få vekk all gammel drit fra alle motordelene, spesielt stemplene. Ligge de i et bad med...? Til slutt skal vel alt settes inn med et stoff tilsvarende olje for å smøre ved første oppstart? Hva skal jeg bruke og hvilke deler skal dette benyttes på og hvilke deler skal ikke ha dette på seg? Hvor finner jeg tiltrekkingsmoment til de forskjellige boltene? Andre tips ved montering? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 20, 2009 1. Det vanlige er at syl. 1 (og dermed lagerbukk nr. 1) er nærmest registeret. Har aldri vært borti noen annen løsning på dette. For sikkerhetsskyld kan du jo sjekke på blokka...der skal det stå hva som syl. 1. 2. Sjekk AKTE, der står det ofte om boltene skal byttes eller om de kan brukes om igjen. 3. Aksiallagerene (avstandsskivene som du kaller de) er det ikke vanlig å bytte tror jeg. Jeg har aldri gjort det i hvert fall... Rådelager og veivlager bør helt klart byttes...spesielt siden du kanskje ikke har noen formening om hvor de stod når du tok de av... 4. 79.5 mm hvis det er original boring...større hvis det er gjort noe med motoren tidligere. Det må du nesten måle deg frem til hvis du ikke vet det sikkert. Hva er diameteren på stemplene? Når det gjelder rengjøring så bruker jeg alltid diesel...funker som gull. La de ligge i diesel en dag eller to og tørk av de så er de som regel rene og pene igjen. Under sammensetting så bruker jeg vanligvis motorolje på delene. Unntaket er på spesielle botler (ARP f.eks.) som skal settes inn med fett når de monteres. Et godt tips er å skaffe en Haynes-manual, der står alt dette og mer til...spesielt med tanke på tiltrekkingsmomenter og slikt så er den kjekk å ha. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 20, 2009 dem som holder på plass lageret på veiva heter lagerbukker, og dem skall leggest i rekkefølge når du demonterer, dette pga mulig ulik slitasje fra enesida til denn andre på veiva. dårlig forklart. OT: har du en bror som heter anders hesjedal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 20, 2009 Lars-Inge: Takker for utfyllende svar! Ang stempelfjærer, er ikke gjort noe med motoren tidligere, skal det da brukes 79,5mm? Alf Arne: Ja, dersom han er 6 år gammel. Kjentfolk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 20, 2009 Lars-Inge: Takker for utfyllende svar! Ang stempelfjærer, er ikke gjort noe med motoren tidligere, skal det da brukes 79,5mm? Alf Arne: Ja, dersom han er 6 år gammel. Kjentfolk? Da er det nok 79.5 mm ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 20, 2009 Lars-Inge: Takker for utfyllende svar! Ang stempelfjærer, er ikke gjort noe med motoren tidligere, skal det da brukes 79,5mm? Alf Arne: Ja, dersom han er 6 år gammel. Kjentfolk? Okei vist hann er 6 vet jeg nokk ikkje hvem det er. Menn er n på 17-18 her i nærheten som heter det skjønner du ;)hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 20, 2009 3. Aksiallagerene (avstandsskivene som du kaller de) er det ikke vanlig å bytte tror jeg. Jeg har aldri gjort det i hvert fall... Rådelager og veivlager bør helt klart byttes...spesielt siden du kanskje ikke har noen formening om hvor de stod når du tok de av... Pleier ikke "aksiallagerene" å følge med i settet når du kjøper nye veivlager? Hvert fall fra glyco o.l. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 20, 2009 Pleier ikke "aksiallagerene" å følge med i settet når du kjøper nye veivlager? Hvert fall fra glyco o.l. Det stemmer sikkert...jeg husker rett og slett ikke i farten, men når du sier det så tror jeg faktisk det fulgte med når jeg fikk nye lager til min...tror jeg begynner å bli gammel... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 20, 2009 Det stemmer sikkert...jeg husker rett og slett ikke i farten, men når du sier det så tror jeg faktisk det fulgte med når jeg fikk nye lager til min...tror jeg begynner å bli gammel... Hehe, man kan ikke alltid huske på alt heller da Dessuten så tror jeg ikke det er alle som har separerte aksiallager med veivlager. Men om man får det med så er det jo ingen grunn til å ikke å bytte, er ikke så mye å spare på ellers 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 20, 2009 (endret) Nytt spørsmål på gang. Holder på med toppen nå. Fått ut kammen og ventilløfterne, men lurer på hvordan jeg får ut selve fjærene og ventilene? Spesialverktøy? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 20, 2009 må ha en ventilfjærspenner for å få ut fjærene og ventilene. ser sånn ut: http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=82441 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 19, 2009 Da har det stått stille her en stund av diverse grunner, men toppen er overhalt med nye ventiler og tetninger i tillegg til sliping. Blokken er honet og lakkert. Har begynt så smått å montere småting på utsiden, men i helgen må stempler, veiv og annen innmat på plass. Første spørsmål. Når stemplene settes inn i blokken, hva bør smøres inn med olje? Hvor langt opp på siden av stempelet? Er det greit å bruke opp igjen stempelfjærene om de ikke er tatt ut/av stempelet? Kjøpte det jeg trodde var "ett sett" stempelfjærer til alle 4, men fikk bare til 1 stempel. Har ikke lyst til å bruke 1000 kroner ekstra pr stempel. Kommer helt sikkert flere spørsmål etterhvert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 21, 2009 ingen som kan hjelpe med de to siste spørsmålene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 21, 2009 Da har det stått stille her en stund av diverse grunner, men toppen er overhalt med nye ventiler og tetninger i tillegg til sliping. Blokken er honet og lakkert. Har begynt så smått å montere småting på utsiden, men i helgen må stempler, veiv og annen innmat på plass. Første spørsmål. Når stemplene settes inn i blokken, hva bør smøres inn med olje? Hvor langt opp på siden av stempelet? Jeg dypper stempler/råder oppi et oljebad før jeg monterer. Det samme gjør jeg med lagrene. Er det greit å bruke opp igjen stempelfjærene om de ikke er tatt ut/av stempelet? Kjøpte det jeg trodde var "ett sett" stempelfjærer til alle 4, men fikk bare til 1 stempel. Har ikke lyst til å bruke 1000 kroner ekstra pr stempel. Hva er grunnen for overhaling? Hvis du f.eks. hadde lavere kompresjon på en eller flere sylindere før overhaling så bør du helt klart bytte stempelringer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 21, 2009 Du dypper hele stempelet i motorolje før montering? Altså vil det være endel olje i sylinderen og på stempelet ved første oppstarten? Grunnen for overhaling er havari pga røket registerreim. Har ikke testet kompresjon før jeg skrudde fra hverandre motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 21, 2009 (endret) Aller først: Kreditt for å hive seg over en overhaling uten erfaring En gang må bli den første og da gjør man vanligvis flere større eller mindre feil..............og slik kan man lære. Har du sjekket størrelsen på slitekant i sylindre? Er det skarp og stor kant kan dette skade nye ringer. Sørg for at rådelagerbukkene og kamlagerbukkene heller ikke byttes om, da vil du få problemer med rådelagrene av samme årsak som veivlagrene. Hver av lagerbukkene er maskinert på sin egen plass. Ombytting vil medføre at enkelte lagre får for stor klaring og enkelte blir for trange. Dette vil lett kunne medføre totalhavari. Regner også med at du måler planheten på toppen? Relativt kritisk på dieselmotorer at toppene ikke er skjeve. Målte du slitasjen i ventilstyringene ifm overhaling av toppen? Du nevner gjenbruk av stempelringer: Uansett om det er nye eller brukte fjærer du bruker så skal ringene tas ut slik at ringsporene i stemplene kan renses skikkelig for all koks. Dette skal gjøres på alle slik at det blir plass til luft bak ringene, noe som er forutsetning for et bra ringtrykk og derav tetting mellom ring og sylindervegg. Stemplene skal også rengjøres skikkelig på oversiden slik at de ikke butter i toppen eller at din måling av vendehøyde med måleur blir feil. Dette er en forutsetning for å finne riktig tykkelse på toppakningen. 3. Aksiallagerene (avstandsskivene som du kaller de) er det ikke vanlig å bytte tror jeg. Jeg har aldri gjort det i hvert fall... Disse slites, spesielt ved mye bruk av clutch. Med et måleur i enden av veiva mens man skyver veiva frem og tilbake med en skrutrekker så ser man at det er mange hundredels mm forskjell på nye og brukte etter et par hundre tusen km. Disse koster ikke mye så hvorfor ikke skifte når jobben først gjøres? dem som holder på plass lageret på veiva heter lagerbukker, og dem skall leggest i rekkefølge når du demonterer, dette pga mulig ulik slitasje fra enesida til denn andre på veiva. Det er korrekt at de skal tilbake på samme plass og samme vei som de satt, ikke pga slitasje men fordi hver enkelt bukk er ulik. Disse har hatt hver sin plass da linjen til lagrene ble borret og kan derfor ikke ombyttes eller snus. Pleier ikke "aksiallagerene" å følge med i settet når du kjøper nye veivlager? Hvert fall fra glyco o.l. Varierer fra motor til motor, og mellom ulike fabrikanter så det er ikke helt korrekt at Glyco alltid har det. Når stemplene settes inn i blokken, hva bør smøres inn med olje? Hvor langt opp på siden av stempelet? Jeg pleier å smøre litt olje i sylinder og litt utenpå stempel. Er det greit å bruke opp igjen stempelfjærene om de ikke er tatt ut/av stempelet? Kjøpte det jeg trodde var "ett sett" stempelfjærer til alle 4, men fikk bare til 1 stempel. Har ikke lyst til å bruke 1000 kroner ekstra pr stempel. . Hvor har du kjøpt så dyre fjærer: klø : Et sett for 4 sylindre bør vel ikke koste mer enn 2500? Jeg ville byttet enten alle eller ingen fjærer. Du øsnker ikke en motor med ujevn komp. Mål også ringgapet på de gamle før du avgjør om du vil ta dem i bruk. Av med ring, rengjør ring og syl, og putt ring nedi syl. Skyv litt ned med stempel slik at ring slir stående 90 grader på sylinder. Mål ringgapet med bladsøker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 21, 2009 Lærer av å feile, men håper igrunn ikke at jeg feiler denne gangen... Ingen slitekant i sylindre. Bukkene har jeg kontroll på. De får jeg på plass der de stod. Har kjøpt nye lagre til alt. Aksiallagre er kjøpt og blir byttet. Toppen er planet så regner ikke med at det skal være noen problemer med den. Målte du slitasjen i ventilstyringene ifm overhaling av toppen? ventilstyringer, er det samme som ventilløftere? ikke målt slitasje. De dyre stempelfjærene er det møller som står for. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 21, 2009 ventilstyringer, er det samme som ventilløftere? ikke målt slitasje. De dyre stempelfjærene er det møller som står for. Ventilstyringer er de messingfargede hylsene som ventilene er tredd inni. Man kan måle slitasje ved å åpne ventil 3-4 cm til toppen av ventilstramme er på høyde med toppen av styring, deretter skyve ventil sideveis og måle med måleur. Da ville jeg rådet deg til å bytte inn stempelfjærene og heller få en tilgodelapp som du benytter til noe annet. Stempelfjærer kjøper du mye rimeligere til like bra kvalitet andre steder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 22, 2009 hvis du monterer nye stempelringer må du vel også hone blokka for å få skikkelig tettning på mellom ringer å blokka???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 22, 2009 hvis du monterer nye stempelringer må du vel også hone blokka for å få skikkelig tettning på mellom ringer å blokka???? blokken er honet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 23, 2009 Hvordan pleier forumbrukerne her å skru inn ny pinnebolter? Har byttet ut alle pinneboltene til eksosmanifolden da de var noget rusten. Er litt usikker på hvordan jeg skal få de helt inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 23, 2009 skru på to muttere på hver bolt, stram de mot hverandre og bruk så den ytterste mutteren til å skru bolten inn. Så løsner du dem igjen og tar på neste pinnebolt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 24, 2009 skru på to muttere på hver bolt, stram de mot hverandre og bruk så den ytterste mutteren til å skru bolten inn. Så løsner du dem igjen og tar på neste pinnebolt.. Funket gull! Regnet med at det var en slik fremgangsmåte men ville bare forhøre meg. Neste spørsmål handler om clutchen. Har byttet clutch på bilen 2 ganger før, men har møtt på et problem jeg ikke har hatt tidligere. Svinghjulet er skrudd på og tightet. Så legger jeg på lamellplaten og så trykkplaten (riktig navn?). Men klarer ikke å få trykkplaten skikkelig inn til svinghjulet. Blir en glippe på noen millimeter mellom svinghjul og trykkplaten. Skal denne glippen tettes ved å dra til de 6 boltene til trykkplaten? Kan ikke huske å gjort det tidligere. Prøvde forsktig men da begynte gjengene på ene bolten å gi etter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 24, 2009 Ja, denne glippen er pga spennet i fjærene i disken/trykkplaten. Uten glippe og fjærspenn ville clutchen bare sluret. Men pass på så lamellplaten er satt riktig vei. Mulig at senter butter i svinghjulet hvis den monteres feil vei og den omtalte glippen ikke lar seg skru inn pga lamellplate sitter feil vei og sperrer. Høres rart ut av gjenger skulle bli ødelagt.....det skal ikke være spesielt hardt å trekke boltene inntil, i såfall er det noe galt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 9, 2009 Henter opp igjen denne tråden min. Fikk utrolig nok motoren sammen, på plass og start på den. Prøvekjørte, og den gikk som en kule! Føltes utrolig tight og frisk. MEN! Det lekker olje inn i kjølevesken så den går litt varm. Bilen ble satt til siden og ny bil måtte på plass for å komme seg på ferie. Nå har den stått siden slutten av juni, men må få gjort noe med den nå. Det jeg lurer på er om det noen andre steder enn toppakningen feilen kan ligge? Må være snakk om en relativt stor lekkasje, da det ser ut som om noen har hatt diaré i ekspansjonstanken. Hvordan går man frem for å rengjøre kjølesystemet. Hageslange og skylle ut alt? (svaret på forrige posten var forresten at jeg fikk feil bolter fra møller. Var akkurat litt for liten dim) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...