Elektrisk: A4 B5 Sentrallåsenhet med problemer

Anbefalte innlegg

Sentrallåsen min har begynt å tulle seg, fra i går av.

Bilen er en Audi A4 B5 1.6l 1997-modell

Pumpen er den typen med hvitt deksel og en hel spaghettikjele med kabler til. En besj 16pin, en svart 12pin, og en til svart plugg for jording, +12v osv til pumpen.

 

 

 

Symptomer:

Når jeg slår av tenningen går sentrallåspumpen, og prøver å låse opp bilen.

Vindusheisene fungerer ikke når jeg bruker knappene

Vindusheisene fungerer ikke når jeg holder inne nøkkelen i unlock posisjonen på døren

 

Tiltak:

Har prøvd å resette sentrallåspumpe

 

Det fungerer helt fint å låse opp og igjen bilen på vanlig måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ekstra symptom, innvendig sentrallåsbryter på førerdør fungerer ikke, men er lys i.

Det er ikke lys i vindusheisknappene - det skal det være i følge tegnigen. Ergo, de får ikke spenning. Det er en 30a sikring på tegningen, hvor er den hen? Inni døren?

 

Hva er sammenhengen mellom sentrallås og vindusheis? Er overbevist om at det er der feilen ligger nemlig. Kan være jeg kom til skade for å tilføre spenning eller jorde signalet fra pin 10 (rød ledning ) på 12pin-pluggen på sentrallåsen nemlig.. Men ANER ikke om det har noenting å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sentrallåsen fungerer ved hjelp av vakum som sagt, så vindusheisen skal jo fungere forde. Har du gått over alle sikringene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, vindusheissikringene ser ikke ut til å være i sikringsskapet.. Ikke i følge min oversikt over sikringer iallefall.

Jeg vet at om jeg holder inne lock så går vinduene opp, det er koblingen til sentrallåsen. Men lock-signalet ser jo ikke ut til å være stuck, siden jeg kan låse opp/igjen helt fint da. Og jeg har kun holdt på i bagasjerommet i det siste.. Hmm..

Men jeg puttet akkurat ny sikring i setevarmerne, det sto faktisk ingen sikring i der når jeg kjøpte bilen.. Men ser ikke relevansen. Utenom det er jeg helt blank.

Også er det det ekstremt merkelige faktumet at pumpen resetter seg når jeg tar av tenningen. Lyset feiler også baki bagasjerommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VAG-COM Version: Release 409.1-S

 

 

Chassis Type: 8D - Audi A4 B5

Scan: 01,02,03,08,15,17,25,35,45,55,56

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 01: Engine

Controller: 8D0 907 558 A

Component: 1,6L R4/2V MOTR HS D05

Coding: 04001

Shop #: WSC 00000

No fault code found.

Readiness: N/A

 

-------------------------------------------------------------------------------

Skipping Address 15-Airbags

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 17: Instruments

Controller: 8D0 919 034 B

Component: B5-KOMBIINSTRUMENT D10

Coding: 00142

Shop #: WSC 00150

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 25: Immobilizer

Controller: 4A0 953 234 F

Component: IMMO AUZ9Z0V5221729 D77

Coding: 00000

Shop #: WSC 00012

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 35: Centr. Locks

Controller: 8LO 862 257 E

Component: ZV-Pumpe D03

Coding: 00000

Shop #: WSC 65535

2 Faults Found:

01367 - Central Locking Pump Run Time Exceeded (Likely Leak)

35-00 - -

01389 - Tailgate Open Switch (F124)

29-00 - Short to Ground

 

End --------------------------------------------------------------------------------------------------

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle til og nevne jord-feil. Men står jo der "Short to Ground" ? :)

 

edit: Hvor mye har bilen gått? har A4 B5 selv, gått 303000km. Sjekket alle papirer, og ingen Sentrallås pumpe har blitt byttet hos meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har gått 180 000. Skal se etter kortslutningen.. forklarer iallefall om noen ukurante sikringer har røket. Har hørt at ledningene i kabelgjennomføring til bakluke kan være utsatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tatt av dørtrekket på førerdøra og sjekket kontaktene? evt demontert under rattstammen og titta på kablene under der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, så langt har jeg ikke kommet enda. Men ledninger kortslutter gjerne ikke seg selv på dagen, og jeg tenker at det er mest sannsynlig at det skjer på slitasjepunkter. Pluss at jeg har rotet litt vel mye med sentrallåspumpen bak da, er ikke en umulighet at jeg har laget en liten kortslutning der et sted da.. :P

Bilen er på Larsens bilpleie nå, men når jeg får den igjen tenkte jeg å ta en titt foran i døren der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og driver og kødder med vacumpumpa og når du kobler ut kablene inn på pumpa vil ikke vindus heisene fungere, og når jeg koblet dem inn igjen funket det igjen . Jeg har byttet vacumpumpe og fortsatt er bare bensin lokket som låser :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.