Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har hatt problemer med litt risting på rattet på min '97 Vento den siste tiden. Har fått undersøkt felger og balansert dekk, problemet lå ikke der. I dag da jeg skifta til sommerhjul la jeg merke til at forhjulene hadde noe slark, man kunne rikke på dem et par millimeter akkurat som om lagerne skulle være defekte. Det kan de ikke være, da de ble byttet på begge sider foran for under et år sida... Noen som har synspunkter? Dårlige styrekuler? Anyone?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

risting sier du? er dette ved pådrag? eller uansett hastighet pådrag og brems? slakken.. er den når du vrir hjulet til h/v side eller vipper på det oppe og nede?

Mvh Stian:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

jeg har hatt problemer med litt risting på rattet på min '97 Vento den siste tiden. Har fått undersøkt felger og balansert dekk, problemet lå ikke der. I dag da jeg skifta til sommerhjul la jeg merke til at forhjulene hadde noe slark, man kunne rikke på dem et par millimeter akkurat som om lagerne skulle være defekte. Det kan de ikke være, da de ble byttet på begge sider foran for under et år sida... Noen som har synspunkter? Dårlige styrekuler? Anyone?

Du skriver dem ble byttet for under 1 år siden. Har du etter strammet dem?

Er det noen "dure/lager lyd" når du kjører? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

endeledd?

Var det første jeg også tenkte. Har samme problem med min og nå er den inne for å få endeleddet skiftet:) Jeg hadde dog litt mer enn bare et par millimeter med slark: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta av hjulet og bruk en dekkspak for å sjekke om det er for mye bevegelse i foringer, endeled osv.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ristingen forekommer fra ca 85 km/t og oppover, kommer veldig an på asfaltdekket på veien. Det var dette som fikk meg til å mistenke felger og dekk.

Jeg mener at det var høyre/venstre, ikke opp/ned. Må sjekke dette opp. Tenkte at det var likegyldig hvilken vei jeg sjekka, tydeligvis ikke. :)

Lagerne ble byttet, ikke strammet. Ikke noe lyder så vidt jeg har hørt.

Kan godt hende at det er endeledd, men jeg har ikke utstyr til å sjekke dette. Ikke noen dekkspak her i gården... Noen i Kristiansandsområdet med kunnskap, utstyr og lyst til å tjene noen kroner en ettermiddag? Tar gjerne en PM :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ristingen forekommer fra ca 85 km/t og oppover, kommer veldig an på asfaltdekket på veien. Det var dette som fikk meg til å mistenke felger og dekk.

Jeg mener at det var høyre/venstre, ikke opp/ned. Må sjekke dette opp. Tenkte at det var likegyldig hvilken vei jeg sjekka, tydeligvis ikke. :)

Lagerne ble byttet, ikke strammet. Ikke noe lyder så vidt jeg har hørt.

Kan godt hende at det er endeledd, men jeg har ikke utstyr til å sjekke dette. Ikke noen dekkspak her i gården... Noen i Kristiansandsområdet med kunnskap, utstyr og lyst til å tjene noen kroner en ettermiddag? Tar gjerne en PM :)

Trenger ikke noe utstyr utenom jekk for å sjekke endeledd.. bare å bikke hjulet til høyre og venstre lett det samtidig som en kjenner på endeleddet om det er slakk der:) kan jo være slakk i indre ledd på styrestaget også, om slakken da først er utelukket at er fra endeledd så kan man bare legge press med å henge i eller liknenede, på selve styrestaget mens man bikker på hjulet. Blir slaken borte da så er det slakk i indre styreledd:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må jeg innrømme at jeg er usikker. Noen som har et bilde eller en tegning som illustrerer hvordan jeg skal undersøke dette? Har aldri tukla med forstilling på egen hånd :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan sikkert ta en kikk en dag!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan sikkert ta en kikk en dag!

Kjempegreit, PM sendt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.