Vakumpumpe tikker og bremsene er dårlige

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Audi 100 2.3E ( AAR )

bilen har begynnt å tikke litt av og til, og har lokalisert at lyden kommer fra vakumpuma, og bremsene har blitt veldig dårlige..

Tok ut vakumslangen som går fra bremsekraft- forsterkeren til innsuget der den passerer vakumpumpa, altså midt imellom. Der satte jeg inn en tennplugg ( hadde ikke noe annet ) og da fungerte bremsene som normalt.

 

Snakka såvidt med en mekaniker fra møller i stavanger og når dem hadde inne biler som tikket pga vakumpumpa så freste dem ned flensen litt..

Vet ikke om jeg tørr å gjøre dette i tilfelle det skulle gå galt!?

 

Isåfall er det noen andre måter å fikse dette på uten å kjøpe ny?

kople vekk pumpa? Motoren lager vel nok vakum selv?

 

Kan jo også være ventil løfterne som er ødelagt elns? men siden bremsene også ble dårlige tror jeg det er denne pumpa!

 

- Tommy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Isåfall er det noen andre måter å fikse dette på uten å kjøpe ny?

 

Kjøpe brukt?

 

Vær obs på at disse pumpene fra 2,5 tdi og 2,3 bensin har ulik slaglengde, du kan ikke bruke fra diesel da den slås hull på. Man ser forskjell på disse ved at bensin har tykkere pakning enn diesel, altså dypere spor der o-ring pakningen ligger.

 

Hilsen Steinar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo en mulighet det også ja.

Men er det andre biler som kanskje kan ha samme type pumpe? sikkert lettere å finne da, for det er lite 2,3 delebiler ute på nettet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det skje noe galt hvis jeg tar av slangen fra pumpa og tetter igjen hullet på både slangen og pumpa, slik at jeg får bedre bremser?

skal kjøre til bergen imorgen og det hadde vært greit med litt ok bremser da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

SÅ jeg kan da gjøre dette :

 

" Ta pumpen av motoren.

Ta ut "pinnen" som overfører bevegelse fra kammen til vakuumpumpen.

Sett pumpen på motoren igjen.

Problem løst! "

Men skal jeg blokkere slangen da? eller kan jeg ha den på pumpen igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg tatt ut pinnen og blokkert slangen!

Den slutta å tikke, men bremsene er fortsatt dårlige..

Kan det da være bremsekraft- forsterkeren som er dårlig da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg tatt ut pinnen og blokkert slangen!

Den slutta å tikke, men bremsene er fortsatt dårlige..

Kan det da være bremsekraft- forsterkeren som er dårlig da?

 

Om bremsene er bra når du blokkerer slangen til pumpa så er det ingenting galt med bremsekraftforsterkeren. I såfall blokkerer du bare slangen inn på vakummapumpa. Pumpa di er da sikkert defekt (lekker vakuum forbi inn til toppen)!

Jeg har tatt ut staget mellom kammen og pumpa (ikke blokkert slangen) og bremsene er like gode som før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hallois, bremsekraftforsterkeren skal ha vakuum for å fungere optimalt :) uten vakuum vil bremsene bli dårlige, og du må tråkke hardt som fy for at det skal skje noe. med vakuum så vil denne fungere som en forsterker av bremsekraft, derav navnet bremsekraftforsterker :P

 

få ordna pumpa og lekkasjene mellom denne og br.kraft forsterkeren, så får du igjen bremsene sånn du skal ha

 

om du bare plugger bremsekraftforsterkeren, så vil du gradvis får dårligere bremser da det lille som er igjen av vakuum der forsvinner, og da blir bremsene harde og dårlige :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hallois, bremsekraftforsterkeren skal ha vakuum for å fungere optimalt :) uten vakuum vil bremsene bli dårlige, og du må tråkke hardt som fy for at det skal skje noe. med vakuum så vil denne fungere som en forsterker av bremsekraft, derav navnet bremsekraftforsterker :P

 

få ordna pumpa og lekkasjene mellom denne og br.kraft forsterkeren, så får du igjen bremsene sånn du skal ha

 

om du bare plugger bremsekraftforsterkeren, så vil du gradvis får dårligere bremser da det lille som er igjen av vakuum der forsvinner, og da blir bremsene harde og dårlige :)

 

Har fjernet staget jeg også... fungerer som gull det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hallois, bremsekraftforsterkeren skal ha vakuum for å fungere optimalt :) uten vakuum vil bremsene bli dårlige, og du må tråkke hardt som fy for at det skal skje noe. med vakuum så vil denne fungere som en forsterker av bremsekraft, derav navnet bremsekraftforsterker :P

 

Bremsekraftforsterkeren må ha vakuum for å fungere ja, og det får den fra innsuget. Slangen fra bremsekraftforsterkeren går til pumpa og videre til innsuget. Så lenge man ikke pumpebremser og samtidig holder foten på gasspedalen, så vil bremsene fungere som normalt UTEN pumpa tilkoplet.

Jeg har gjort som mange andre, som bl.a. Morten Holla, å fjerne bare staget mellom kammen og pumpa. Bremsene blir IKKE dårligere av dette. BTDT.

 

om du bare plugger bremsekraftforsterkeren, så vil du gradvis får dårligere bremser da det lille som er igjen av vakuum der forsvinner, og da blir bremsene harde og dårlige :)

 

Det opplagrede vakuumet i bremsekraftforsterkeren holder til maks to bremsinger. Men tror du har misforstått her, er ingen som har sagt at man skal plugge bremsekraftforsterkeren, men plugge slangen som går til pumpa (og kun den). Jeg har ikke plugget denne slangen da det ikke er behov for det, bare fjernet staget. Pumpa mi er 100% i orden. Men i trådstarters tilfelle var bremsene like dårlige både før og etter å ha fjernet dette staget (naturlig nok). Vil derfor tro at det er intern lekkasje i vakuumpumpa slik at det ikke blir bygget opp vakuum i systemet, og bremsene er derfor dårlige. For å utelukke lekkasje i pumpa bør han ta av slangen til denne og blokkere den. Bremsene skal da fungere bra, dette såfremt bremsekraftforsterkeren er i orden og det ikke er lekkasje noe sted i vakuumkretsen mellom forsterkeren og innsuget.

 

Så til Tommy. Sjekk om det er lekkasje på slangene mellom forsterkeren og innsuget, og at pluggingen din er tett. Om dette er i orden vil jeg tro feilen ligger i bremsekraftforsterkeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig gode svar her! :)

Fikk meg "ny" vakumpumpe for litt siden og bremsene ble bedre når jeg har turtall på maskinen.

Men i f.eks køkjøring er pedalen hardt og det kommer en slags sutrelyd fra området rundt bremsekraft forsterkeren!

Er den ødelagt da? Har vært byttet en gang før..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på en s4 c4 92mod, hvor eller hva er det som er vacuum pumpen der? sliter med dårlig bremseeffekt og vil fikse dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hallois, bremsekraftforsterkeren skal ha vakuum for å fungere optimalt :) uten vakuum vil bremsene bli dårlige, og du må tråkke hardt som fy for at det skal skje noe. med vakuum så vil denne fungere som en forsterker av bremsekraft, derav navnet bremsekraftforsterker :P

 

få ordna pumpa og lekkasjene mellom denne og br.kraft forsterkeren, så får du igjen bremsene sånn du skal ha

 

om du bare plugger bremsekraftforsterkeren, så vil du gradvis får dårligere bremser da det lille som er igjen av vakuum der forsvinner, og da blir bremsene harde og dårlige :)

 

På disse bilene går det en slange fra innsuget til vakuumpumpen og videre til bremsekraftforsterkeren. Vakuumpumpen er helt unødvendig med mindre man har for vane å pumpebremse samtidig som man gir full gass, altså unødvendig for alle.. ;) Kan kobles ut når den ryker uten at man merker forskjell, men har man problemer bør man koble slangen fysisk fra og plugge den. Om slangen er koblet mellom innsug og bremsekraftforsterker og ikke er tett eller noe slikt burde det funke. Sitter muligens noe enveisventil et eller annet sted som man kan kontrollere tilstand på om det ikke virker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde ikke det var vakumpumpe på S4 jeg!?

Mulig jeg tar feil, men har bare hørt dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på en s4 c4 92mod, hvor eller hva er det som er vacuum pumpen der? sliter med dårlig bremseeffekt og vil fikse dette...

 

S4 har hydraulisk bremsekraftforsterker, så det er ingen vakuumpumpe. Går på trykk fra servosystemet. Sjekk at du har nok og riktig (grønn) servoolje. Siger pedalen pulserende innover om du tråkker hardt på den med motoren igang? Da er det trykkakkumulatoren i hydraulikkforsterkersystemet som er defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki :-) trykkakkumulatoren er ny, men det hjalp ikke noe særlig på bremseeffekten... føler eg må trykke så hardt på bremsene for å oppnå bremseeffekt... bruker kun org VAG servo olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke fått luft i systemet da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har luftet flere ganger så kan ikke være noe luft i der no. bruker også Motul RBF 660 Factory Line bremseveske som har et kokepunkt på 325grader så kan ikke ha med kvaliteten å gjøre heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv tatt ut vakumpumpestaget på min NG-motor og det har enda ikke være noe særlig problem etter ett år med kjøring uten.

Har dog merket hardere pedal da jeg lekte på isbane, men dette kommer da av at man bremser og gasser fort om hverandre og "bruker" opp vakumet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.