Foskjell 2.5 V6 tdi 150 og 180 hk ?

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig forskjellen på disse motorene ?

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er ingen diesel-kjenner, men regner med det

er motorene i A6 97-2003 du tenker på.

Dette er vel kun en motor "chip trimmet" fra

leverandør. Mulig det er gjort endringer ved

evt *tronic kasser for å tåle momentøkningen,

de tingene skal ikke jeg si noe om.

 

Jo, også får man med en rødskygget T bak 2.5

emblemet ;):D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er ingen diesel-kjenner, men regner med det

er motorene i A6 97-2003 du tenker på.

Dette er vel kun en motor "chip trimmet" fra

leverandør. Mulig det er gjort endringer ved

evt *tronic kasser for å tåle momentøkningen,

de tingene skal ikke jeg si noe om.

 

Jo, også får man med en rødskygget T bak 2.5

emblemet ;):D

 

Jeg har 2,5 TDi 150hk. Jeg mener det er forskjeld på disse motorene men vet ikke hva. Tror også det er i'en som er rød og ikke T'en

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det kun vært forskjell på chip ville men vel kunne chippe 150hk`en til 220 slik som 180 hk`en ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

legger emg flat da, for da er det helt sikkert noen forskjeller ja.

JAM, ja selvfølgelig er det Ien i TDI som farves...

 

Mulig det er noe intercoolere som er annerledes da, og evt dyser.

MEN da overlater jeg dette til noen TDI eksperter.

Koser meg med femmer imens jeg da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvertfall på 1.8t er det mere forskjell enn chip fra 150-180-220hk og er så og si sikker på at det er det på diesel også. Annen innmat i turbo, chip og større intercooler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe

 

1.8T

150 og 163hk skal være lik K03

180hk har en KO3s turbo

190hk har to ICer og K03s vel

210/225 er annen blokk med mer kjølekanaler

etc og K04 turbo (nevner ikke eksterne ting der)

 

ellers er det vel forskjeller på kjedestramming,

el eller drive-by-wire gass osv i det uendelige,

smidd veiv på 1995 modellen etc etc... :D

 

veldig o-t men følte jeg skulle svare :D

eneste 220hk motorer fra VAG er vel

urquattro/S2 typ 89 20V turbo og

3.2 V6ern i A4/6 ? (av bensin hvertfall)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt litt rundt og det er en del som er forskjellig. Bl.a. dyser og motorstyringskort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje 180hk (tenker da på 2001->mod) pumpedyse da?

Vanlig 150hk er commonrail.

 

Har nettopp vert sat å prøvekjørt begge deler.

Orginal 150hk (A6 Quattro), og Chippet 180hk med 211hk (også A6 Quattro)

Det var ein ENORM forskjell på disse. Men chippen gjorde nok mykje.

Faktisk savnet eg ikkje EN hest frå S4'en når eg kjørte 211hk dieselen. Enormt kikk frå 3000rpm. Hadde bremsepapirer på 450Nm. Så den parkerer nok dei fleste bensinere.

 

Ellers har vell alle 180hk 'longlife' service.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt at en chipet org.150hk(ca.190hk) går dårligere enn en org.180hk....

hmmm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes at chippede turbodiesel generelt får for smalt turtallregister. Mulig jeg har hatt uflaks og bare prøvet dårlig trimmede utgaver, men ut fra mine erfaringer anbefaler jeg ikke å trimme familiebilen.

 

Mulig det har mye å si på hvilken chip det er snakk om, men min ble uten tvil helt motsatt av det der. Mye mer bunndrag og drag utover rødmerking etter chip - langt, og lengre enn langt mer enn originalt, men generelt har 2.5 ganske bredt arbeidsområde sammenliknet med 1.9 synes jeg. Og det er vel dette som gjør motoren mer komfortabel å kjøre også... (Det er en grunn til at amerikanere vil ha flest mulig sylindere og det skjønner jeg godt etter å ha kjørt bil selv med mer enn 4ea)

 

Av egen erfaring synes jeg nok kanskje selv at original 180hk nok går like bra som chippet 150hk. Chipet 180hk har jeg faktisk ikke kjørt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern har en 2,5tdi 150hk, onkel har en org. 180hk (begge a6 avant q) og bestefar har en a8 2,5tdi q chippet fra 150 til 180hk hos audi i tyskland. Det er merkbar forskjell på org 180hk og chippet 180hk. Org 180 girer raskere og på andre tidspunkt, og den drar lengre på girene automatposisjon enn org 150 og chippet 150hk. Forskjellen på chippet 150hk og org 150 er omtrent den samme som 180hk org og chippet 150hk. Det er merkbart mer moment i en chippet motor, og den girer senere, altså kan kjøres på lavere turtall, samt at den har mer sprut på toppen. Det kan være forskjell på chip selvfølgelig, men ES-tuning har sett på bilen til bestefar og de hadde uttalt at det var en kvalitetschip som sto i.

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje 180hk (tenker da på 2001->mod) pumpedyse da?

Vanlig 150hk er commonrail.

 

Har nettopp vert sat å prøvekjørt begge deler.

Orginal 150hk (A6 Quattro), og Chippet 180hk med 211hk (også A6 Quattro)

Det var ein ENORM forskjell på disse. Men chippen gjorde nok mykje.

Faktisk savnet eg ikkje EN hest frå S4'en når eg kjørte 211hk dieselen. Enormt kikk frå 3000rpm. Hadde bremsepapirer på 450Nm. Så den parkerer nok dei fleste bensinere.

 

Ellers har vell alle 180hk 'longlife' service.

 

Stemmer denne informasjonen? Er ikke commonrail hos VAG rimelig nytt?

Har en 180hk og lurer på hva slags teknologi som er i bruk her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje 180hk (tenker da på 2001->mod) pumpedyse da?

Vanlig 150hk er commonrail.

 

Har nettopp vert sat å prøvekjørt begge deler.

Orginal 150hk (A6 Quattro), og Chippet 180hk med 211hk (også A6 Quattro)

Det var ein ENORM forskjell på disse. Men chippen gjorde nok mykje.

Faktisk savnet eg ikkje EN hest frå S4'en når eg kjørte 211hk dieselen. Enormt kikk frå 3000rpm. Hadde bremsepapirer på 450Nm. Så den parkerer nok dei fleste bensinere.

 

Ellers har vell alle 180hk 'longlife' service.

 

 

NEI V6 tdi (2.5) med 150 eller 180hk bruker rotasjonspumpe med ca 1500bar over dysene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NEI V6 tdi (2.5) med 150 eller 180hk bruker rotasjonspumpe med ca 1500bar over dysene

 

Som jeg trodde. Hvordan er det med de gamle R5 TDI'ene? 140hk'en på den andre A6'en min rasler jo som et uvær, mens den nye V6'ern går så pent at det nesten er en skam (stille som PD/commonrail).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg trodde. Hvordan er det med de gamle R5 TDI'ene? 140hk'en på den andre A6'en min rasler jo som et uvær, mens den nye V6'ern går så pent at det nesten er en skam (stille som PD/commonrail).

 

R5 har også rotasjonspumpe, selve innsprøytninga er mye eldre...når det gjelder støyen har vel V6 konstruksjonen noe av æren der..

 

ellers kan jeg ikke forstå at du syns nyere PD og commonrail dieseler er stille?? er jo ingen som kakkler så mye som disse....mye pga høyt innsprøytningstrykk.

 

for å ta en sammenligning er det mye mindre motorstøy fra 2.5TDI'en jeg har enn Touranen jeg hadde med 2.0TDI når en kjørte, 2 literen høres kanskje litt mer kultivert ut på tomgang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.