#1 Skrevet April 21, 2009 hei, Har følgende case på min 98 A4 1.8TQ: (chippet hos ES tuning) Ved fullt pådrag øker turbotrykket fint til ca0.8-0.9bar (avlest på ekstern Autometer-måler). Etter noen sekunder kutter turbotrykket. Hvis jeg slipper gassen, venter bittelitt og gir på igjen, kommer trykket på nytt, passerer turtallet jeg hadde ved forrige kutt, men så kutter den igjen. Har sjekket hos kompetent verksted; feilkoder, spjellbryter, lambasonde, magnetventil (klikketest), alt ser ut til å være i orden. Konklusjonen ble at den mekaniske ventilen som sitter i wastegaten er slitt/slakk og åpner for tidlig. Litt usikker på hva funksjonen til denne ventilen er, overtrykksventil? Uansett, de sier jeg må bytte hele turboen. Det koster jo noen kroner. Noen som har noen innspill her? Kan man bytte bare wastegaten? Finnes det noen moderate oppgraderinger å anbefale? mvh Tormod 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 21, 2009 Visst det stemmer att wastegaten er dårli, so må du desverre skifte turbo da denne er inntrigert i turboen.. Høres no ut som det må vere den siden du ikkje har feilmeldinger og du slepper å stoppe bilen for å resette den. Men du bør no kanskje for sikkerhets skuld få lånt deg en LMM for det er ikkje altidt den gir noken feil koder selv om den er dårli 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 21, 2009 Dette hørtes kjent ut, legger det seg noen feilkoder i minnet selv om du får igjenn trykket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 21, 2009 kan stramme staget på wg litt.. napp av kontakten til N75 og juster staget slik at du har 0,4 bar maks uten n75 tilkoblet. når du har sjekket at du har 0,4 bar så setter du kontakten på igjen og så ser du om det hjalp på noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 22, 2009 Når bilen var inne for sjekk, hadde den 1stk feilkode fra LMM og bilen har åpent luftfilter. Men feilkoden kom ikke tilbake etter at den ble fjernet, og dette er ikke en feil som kommer og går. Turbotrykket kutter på hvert pådrag, sikkert som banken. Derfor har jeg litt vanskelig for å tro at LMM gir feilsignal, siden feilen er så stabil. (nå har jeg kjørt med denne feilen siden i fjor sommer for å se om det utvikler seg) Etterstramming av wastgate høres ut som et interesant alternativ, gitt at delene er mekanisk intakte. takk for svar, mvh T 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 23, 2009 Hello Jeg går ut ifra at den første kutten du får er at hjernen detekterer for høyt trykk i forhold til hva den forventer på angitt turtall. Neste gang du da prøver å lade trykk så er hjernen i "nødmodus". Har du forsøkt å ta tenningen på bilen ( Og ut med nøkkelen ) for så å sette på tenningen igjen og se om du da får ladet mer? Ventet med å lade til høyere turtall ( Over 3500 ) ? Dette er også en fin indikasjon på at du kanskje har en trykk-lekasje Da registreres det en peak i hjernen som igjen kan legge den i nødmodus Ta en enkel trykktest med en kompressor inn på inntaket (Bakdelen på ei flaske eller noe lignende ) på slangen inn til turboen og overvåk trykket med boost-måleren din ( Ikke over 1.2 bar for sikkerhetsskyld ) Lytt etter lekkasje Håper det hjelper Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 24, 2009 Sjekk at N75 ventilen er montert riktig vei om den noen gang har vært skiftet da. Hadde en 1.8 t med likens problem. Etter et topp paknings skifte på verksted var ikke ventilenmontert inn riktig vei. Hadde bleed ventil, og når jeg slapp ut så mye bleed at trykket ikke var mere enn 0,5 bar på max, så fungerte bilen fint, men strax jeg strupet for og få mere trykk, begynte den og kutte når den kom opp på trykk. Den feilen brukte jeg laaang tid på og finne. Ikke før jeg sku hjelpe en kompis med sin 1.8t, og så at hans ventil sto motsatt av min, da gikk lyset opp:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 25, 2009 TIPS! Sjekk resirkuleringsventilen din. Er membranet defekt, vil den kanskje bare holde på trykket en liten stund/opp til ett visst trykk, før den "sprekker" og slipper trykket tilbake før turboen igjen. Jeg ville uansett ha byttet denne ventilen siden du har chippet bilen din, da de originale resirkuleringsventilene ikke holder stort lenge/klarer mere enn det originale trykket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...