Servoproblemer Passat 1.8t 1998 mod

Anbefalte innlegg

Plutselig på lørdag så laga bilen rare lyder når man svinger sa dama, og jeg sjekket da servoveska, den var da under minimum, jeg fylte på til litt over maks med en mineral olje LHM (feil type men ikke den farlige atf typen) og nå på tirsdag var tanken så og si helt bunnskrapt.

 

Hva er da mest sannsynlig galt? Servoen? tannstang? slanger? andre sannsylige ting?

 

Jeg skal sjekke på bukken til helgen, men tips og gode råd er velkommen:)

 

Har handlet inn 3 liter orginal servo veske nå, men gidder ikke fylle på til 164 kr litern når den bruker det på en dag eller 2.

 

Under hele motoren var det olje, til og med på girkassa var det oljesøl, så må se på det også om det er skitten servo veske eller noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen i klubben som har hatt forbruk på servoveske før altså ? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, og da var det tannstanga som lakk som ei sil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, hva koster da en tannstang ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være lurt å sjekke alle slanger for lekkasje. Jeg fant to store lekkasjer på min bil i overgangen mellom slanger og rør. En tannstang koster skjorta hos Møller, ca 15k til en gammel c4 hvis det er noe brukende sammenligningsgrunnlag, men kan fås brukt til rundt tusenlappen.

Her er en som skal hugge en Passat 3b 99-modell. Kanskje han fortsatt har tannstanga?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig vanlig at det oppstår lekkasje på tenningene i tannstanga. se etter ute ved mansjettene evt løsne de å se om det renner olje ut om du ikke klarer å se noe konkret.

 

Billigste nye tannstang jeg har funnet i norge er på Meca. skifta på en A4 for 14dager siden. prisforskjellen var i underkant av 10000kr fra Møller til Meca. Utrolig men sant. Skal sies at det var litt rabatt inne i bilde, men tipper du havner på en fin pris uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tror jeg fan meg jeg prøver og skaffe meg en brukt om det er denne, blir jo billigere og kjøpe en bil til 5k og bruke denne i noen uker til jeg får tak i en brukt tannstang:P hehe

 

Men skal se på det på fredag:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kjente jeg på mansjettene bak hvert hjul og der var mye vått i form av olje, fikk masse på fingrene og så at her lakk det..

 

Så konklusjonen er vel at tannstanga er gåen, men er vist flere produsenter som lager til disse bilene så og finne brukt er ikke enkelt, får prøve og finne ut hvilket merke tannstang jeg har..

 

Får bare fylle billig grønn mineral olje og kjøre så lenge.. 9200 kr kosta delen på møller...

 

Forresten noen som veit åssen man bytter tannstanga? Ser for meg at motor + fronten og hele pakka må ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Demonter endeledd fra spindel.

Ta bort deksler i innerskjermer som ligger rundt styrestagene.

Løsne 2skruer oppe i vannkassa og 1skrue fra undersiden

Løsne rør oppe ved tannstang (via hjulbue v.side)

Dra/vri tannstang ut gjennom hjulbuen på v.side.

;)

 

Bare pass på å ikke bruke alfor feil olje så pumpa tar kvelden.

 

Når du skal se hvilken produsent tannstanga di er fra så står det på et skilt på tannstanga på v.side (i kjøreretninga)

Løsne ekspansjonstanken og bruk et speil for å se opp på den. Er vel ZF eller Koyo som er aktueller versjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Demonter endeledd fra spindel.

Ta bort deksler i innerskjermer som ligger rundt styrestagene.

Løsne 2skruer oppe i vannkassa og 1skrue fra undersiden

Løsne rør oppe ved tannstang (via hjulbue v.side)

Dra/vri tannstang ut gjennom hjulbuen på v.side.

;)

 

Bare pass på å ikke bruke alfor feil olje så pumpa tar kvelden.

 

Når du skal se hvilken produsent tannstanga di er fra så står det på et skilt på tannstanga på v.side (i kjøreretninga)

Løsne ekspansjonstanken og bruk et speil for å se opp på den. Er vel ZF eller Koyo som er aktueller versjoner.

 

Yes, var det møller sa en av de merkene, men jeg tror jeg skaffer meg en brukt:)

 

Hjertelig takk for meget god info:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har til nå demontert:

 

Begge dekslene til innerskjermen

Begge styrekulene fra hjulstillinga, dvs de er fast på tannstanga.

Løsnet inntak og retur fra servoen

Løsnet batteri i vannkassa for og komme til 10mm 12kant skruene

 

Det som gjenstår er da:

Løsne 2 stk 10mm 12kant skruer, hadde ikke 12kant så det er lånt nå

Lokalisere en hittil ukjent skru som skal være under tannstanga

 

Det aller værste og vanskeligste var faktisk og få bort dekslene i innerskjermen, de satt med sånne plast propper som var et helvete og få ut:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått ut tannstanga men ødela skruen som festet i leddene til rattet så den må jeg ha ny..

 

Da har jeg demontert tannstanga og på den sto det:

 

Ene siden:

8D1 422 105 A

 

Andre siden:

 

7852 501 378

Braunscheig

WWO DE

8D1 422 066 F

6776 16.04.98

 

Hvilket merke er den da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.