#1 Skrevet April 22, 2009 Har noen spørsmål til guruene her.. Det har seg jo slik at bilen min er registrert etter en unntaksbestemmelse: Følgende står i vognkortet: 15. Merknader REG ETTER UNNTAKSBEST PRGF 1-15 OG 6-11 NR4 KAN IKKE FORANDRES KONSTRUKTIVT ELLER UTSEENDEMESSIG. Med tanke på senkesettet sendte jeg en mail til biltilsynet, da det kan være veldig greit og få dette godkjent, hvor jeg spurte om disse paragrafene. Ble i dag oppringt av en herre, og han kunne fortelle meg at jeg ikke har lov å gjøre noe som helst med bilen min. Bare det at jeg har byttet dekk/felgdim er nok til at det er ulovlig, selv om innpress, omkrets ++ er innenfor alle lovlige verdier. Han snakket om at det var fullt mulig og få fjernet dette punktet i vognkortet, men at da måtte jeg ha tak i en del dokumentasjon på bilen som tydeligvis har vært problematisk og få tak i - da dette tydeligvis ikke er fremskaffet ved visning/godkjenning. Er det noen her som har importert fra USA, og ikke har denne anmerkningen? Hvilken dokumentasjon ble evnt. vist? Har noen denne liggende? Er nok noen her som jobber i Møller og - er det noen mulighet for å fremskaffe papirer fra dere som kan være nyttige i denne sammenheng? Veldig, veldig stor takk for svar relatert til dette! Det blir av ekstrem hjelp for meg, da senkesettet _skal_ på, og det kan være superkjekt og ha det godkjent! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 22, 2009 Dette kunne muligens være en sak for typegodkjenning@moller.no , til tross for at de stort sett ikke har noe å komme med på nyere biler...? Angående hvilken dokumentasjon som kreves, er det nok bare de som krever den som vet hva de krever. (=ring BT) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 22, 2009 Ganske vanlig på importbiler fra USA og det betyr at du ikke kan gjøre *noe* med bilen. Et kjempeproblem, rett og slett. Jeg tror det skal la seg gjøre å få vekk dette punktet om du oppdriver et EU-samsvarssertifikat til bilen, altså et dokument på et par sider som bekrefter at bilen oppfyller europeiske krav. Har fått dette på en 90-modell Audi V8 importert fra USA før, uten problemer, og den ble registrert som vanlig bruktimport. Unntaksregelen (§1-15) brukes kun på biler som registreres uten dokumentasjon utover at de har vært registrert i USA. Om det går etter planen da, vil bilen bli betraktet som en vanlig bruktimport og da er det ingen restriksjoner utover det som er på vanlige biler. Når det gjelder å skaffe dette sertifikatet er TÜV-Nord i Kiel behjelpelige med dette, og jeg tror det koster rundt 70-80 Euro. Møller skal trolig ha mange tusen for samme dokumentasjon, da de er og blir fiendtlig innstilt til alt som har med bruktimport å gjøre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 22, 2009 Tusen takk for mye god informasjon! Jeg har fått svar fra henvendelsen min til Møller, og den var ikke oppløftende: Fra: ### På vegne af typegodkjenning@moller.no Sendt: 22. april 2009 11:54 Til: Laumb, Robin Emne: SV: Typegodkjenningspapirer til min bil / Reg. Etter unntaksbest 1-15.s.nr.09-15288 Hei, Siden dette er en bil som er produsert for et ikke EU land, så finnes det ikke noen hidden på denne bilen som kan brukes i Norsk målestokk. De hidden som følger bilen fra USA er ikke oversatt til EU normer. Derfor er denne bilen registrert på en unntaksbestemmelse. Du blir på en måte låst i systemet. mvh ##### Typegodkjenning Harald A. Møller AS Har sendt avgårde en mail til TÜV, denne til Møller + kontaktet en kamerat som jobber på delelageret deres - og dette sitter jeg igjen med for øyeblikket. Har funnet denne siden som supposedly skal kunne bistå meg med å få tak i COC papirer som skal kunne benyttes. Nå må jeg bare ty til besvergelser og ritualer av ukjent art for å komme meg igjennom det tyske språk! (google translator er min venn!). Så får vi se hvordan det går frem. Ønsk meg lykke til, og kom gjerne med mer info om dere har! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 22, 2009 COC dokumentet får du billigst ved å bestille direkte fra http://coc.vw-transport.de Koster 37€. VW side men prøv om de også skaffer til Audi. Edit: litt sen der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 22, 2009 Takk for den! Her er siste svar fra Møller, ser ut som det kan bli vanskelig å få tak i COC? Fra:#### På vegne af typegodkjenning@moller.no Sendt: 22. april 2009 14:09 Til: Laumb, Robin Emne: SV: Typegodkjenningspapirer til min bil / Reg. Etter unntaksbest 1-15.s.nr.09-15288 Hei, Biler som er produsert for USA har ikke COC dessverre. Forskjellene går på ledningsnett, styre enheter, e-merking osv. Det varierer veldig fra bil til bil. mvh #### Typegodkjenning Harald A. Møller AS ________________________________________ Fra: Laumb, Robin Sendt: 22. april 2009 13:05 Til: Typegodkjenning Emne: SV: Typegodkjenningspapirer til min bil / Reg. Etter unntaksbest 1-15.s.nr.09-15288 Hei Kenneth, Takk for svaret. Rent teknsik burde dette være mulig med et COC dokument som man kan få utstedt via VW/Audi konsernet etter erfaringer nøstet inn fra andre jeg nå har snakket med. Vil det være mulig å fremskaffe et slik dokument for denne biltypen og modell på annen basis? Er det noen tekniske forskjeller i disse bilene EU kontra USA, bortsett fra lys og bakluke? Motor er jo det samme, og bilen burde vel strengt tatt ha samme avgass og utslippstall? _o/ Mvh. Robin Alexander Laumb 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 22, 2009 Ser med andre ord mørkt ut for at jeg noen gang kan få skilt på urquattro'en jeg importerte fra California - Europeiske lykter - Porsche bremser fremme - 17" felger - 3" eksos uten cat og mellomdemper Jeg har de amerikanske fangerene fremme og bak, men de er så grufulle at de hiver jeg IKKE på bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 22, 2009 Ser med andre ord mørkt ut for at jeg noen gang kan få skilt på urquattro'en jeg importerte fra California - Europeiske lykter - Porsche bremser fremme - 17" felger - 3" eksos uten cat og mellomdemper Jeg har de amerikanske fangerene fremme og bak, men de er så grufulle at de hiver jeg IKKE på bilen Er det gjerne et smutthull i denne loven? Jeg tenker som følger: Siden du ikke har registrert bilen enda, kan du ikke da gjøre den helt ferdig og deretter registrere den og bare si at den var registrert slik i USA? Eller er jeg helt ute og kjører nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 22, 2009 Er det gjerne et smutthull i denne loven?Jeg tenker som følger: Siden du ikke har registrert bilen enda, kan du ikke da gjøre den helt ferdig og deretter registrere den og bare si at den var registrert slik i USA? Eller er jeg helt ute og kjører nå? Niks. Bilen må være i så original stand som overhodet mulig dersom den skal bli godkjent og få en egen typegodkjenning. Håpløse regler. Fant denne da. Den må jo eventuelt bety at det faktisk burde være mulig å få tak i et ECE papir ett eller annet sted, selv om Møller sier no, no! Hvis ikke så umuliggjør den jo import av nye, moderne biler fra USA i fremtiden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 22, 2009 Man får ikke EU-COC til en slik bil, men en ECE-Bestätigung fra TÜV-Nord skulle være mulig å skaffe. EU-COC utstedes kun til biler med europeisk typegodkjenning, og det får du ikke på en US-modell (har sjekket med Tyskland i dag), men en ECE-samsvarserklæring bør det være mulig å utstede for f.eks. TÜV-Nord. Om de høye herrer i Statens Vegvesen godtar ECE-samsvarserklæring på en bil av en årsmodell som egentlig skal ha EU-typegodkjenning gjenstår å se, men jeg ser ingenting i regelverket som skulle tilsi noe annet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 23, 2009 Takk for den! Vel, har sendt avgårde en ny mail til BT, så får vi igjen vente på svar... jeg er helt sikkert på bærtur med mye av det jeg skriver, men får sikkert noen korrigeringer og forklaringer tilbake: Fra: Laumb, Robin Sendt: 23. april 2009 11:51 Til: 'firmapost-ost@vegvesen.no' Emne: VS: Spørsmål ang. montering av senkesett.. Hei, Jeg ble på denne mailen oppringt av en trivelig herre som forklarte meg at dette gjaldt §1-15 i kjøretøyforskriften. Jeg er interessert i å bli satt i kontakt med en person som kan hjelpe meg og diskutere hva jeg trenger å fremskaffe for å få fjernet dette punktet i vognkortet mitt, da det er av stor interesse og få denne registrert som normal bruktimportert bil. En ECE-Bestätigung fra TÜV-Nord skal være fullt mulig for meg og fremskaffe, og er slik jeg ser det eneste dokument som kreves for å få dette til. Tar gjerne i mot kommentarer på hva annet enn en slik samsvarserklæring som kan være et krav her. Slik jeg ser det, så blir kjøretøyet unntatt fra kravene i §1-15 og kan få fjernet denne anmerkningen dersom dokumentasjon fra kompetent, uavhengig labratorium (ECE-Samsvarserklæring fra TÜV) som viser at kravene for godkjenning i annet EØS land eller USA er tilfredsstilt. § 1-15. Spesielle unntak for bil Bil i gruppe M1 og N1 som er i original utførelse er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-12 nr. 4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28 og være merket med understellsnummer som angitt i § 6-4. Hva blir praksis i denne sammenhengen? Jeg skaffer dokumentene som kreves, og må vise bilen + dokumenter, eller holder det med at de rette dokumenter oversendes saksbehandler? Takker for tilbakemeldingene! Mvh. Robin Alexander Laumb 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 4, 2009 Det tok jo sin tid, men BT klarte da å svare meg litt til slutt.. -----Oprindelig meddelelse----- Fra: Stor-Oslo Hallkontroll [mailto:Stor-Oslo.Hallkontroll@vegvesen.no] Sendt: 4. mai 2009 14:09 Til: Laumb, Robin Emne: POB-Sak 1729407 - Vedr. 'Spørsmål ang. montering av senkesett.' Hei Kjøretøy id: BR 72378 - Audi A4 På et generelt grunnlag kan jeg si at for å få fjernet § 1-15 må du fremvise ECE dokumentasjon for registrering av 2003 modell i Norge. http://lovhidden.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-051.html De er noe TÜV-Nord kan hjelpe deg med. Når det gjelder vekt dokumentasjon er det kun fabrikant som kan utstede dette. Vekt plate på kjøretøyet er å regne som en vekt dokumentasjon. Du må bestille time på en trafikkstasjon for en dokumentasjons kontroll og visning av kjøretøyet. Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side. Med hilsen Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt Kjøretøy hallkontroll Så, da er en frue ved navn Angelika fra TÜV nord på saken og jobber med å skaffe meg et ECE dokument. Neste utfordring nå blir bare å få tak i vognkortet fra USA, da hun ønsker tilsendt en kopi av både dette og mitt norske... Holder dere oppdatert når jeg har noe mer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 4, 2009 Angela Breitenfeld? Hun har jeg snakket med noen ganger, hun er grei å ha med å gjøre. Er ikke originalvognkortet fra USA arkivert hos SVV ved førstegangsregistrering av bilen? Det pleier å bli det, og da er det kurant å få ut en kopi av det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 5, 2009 Jepp, Breitenfeld. Har kontaktet SVV nå og fått tak i en kopi av vognkortet og fått sendt over til TÜV nå.. Så blir det spennende og se hva de klarer å diske opp! Han jeg kjøpte bilen av var ikke akkurat verdens hyggeligste når det gjaldt å få tak i en kopi av dette vognkortet. Skulle nesten tro han hadde noe å skjule. Han kunne godt fakse det eller maile det rett til TÜV, men det var uaktuelt for han sin del å sende det direkte til meg. =/ Ser også litt på vektplaten å bilen + vektdokumentasjonen på det originale vognkortet. Ser at det er mulighet for å få tilbake noen kroner (100kg i vektavgift) på bilen her. Kanskje det er det han har prøvd å skjule? Så, nå mangler det bare å vente på papirer fra TÜV da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 28, 2009 Liten oppdatering... Nå er jeg spent på om det DEKRA kan tilby meg for €450,- er all dokumentasjon som kreves, eller om det blir penger rett i søpla! Vegvesenet: -----Oprindelig meddelelse-----Fra: Stor-Oslo Hallkontroll [mailto:Stor-Oslo.Hallkontroll@vegvesen.no] Sendt: 25. mai 2009 10:56 Til: Laumb, Robin Emne: POB-Sak 1729407 - Vedr. 'Spørsmål ang. montering av senkesett.' Hei Kjøretøy id: BR 72378 - Audi A4 Dekra er et godkjent labratorium. Da dette kjøretøyet er et brukt importert kjøretøy fra U.S.A må det tilfredsstille alle tekniske krav for registrering i Norge. http://lovhidden.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-051.html Dette er noe Dekra kan hjelpe deg med. Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side. Med hilsen Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt Kjøretøy hallkontroll DEKRA: Fra: Christian.Wicke@dekra.com [mailto:Christian.Wicke@dekra.com] Sendt: 28. mai 2009 11:52 Til: Laumb, Robin Emne: Antwort: SV: Antwort: VS: Audi A4 Hello, after paying the amount you will get a documentation on your car. With this document you can get the registration in norway. If there are any problems or things, that have to be add or canceled, just contact me and we will create a new one. I can state, that the authorities accept our paperwork for registrations. best regards Christian Wicke ------------------------------------------------------- DEKRA Automobil GmbH Niederlassung Dessau * Abt.: Ernst-Zindel-Straße 8 * 06847 Dessau Tel.: 0340/5505-292 * Fax: 0340/5505-277 Christian.Wicke@dekra.com * http://www.dekra.com ------------------------------------------------------- DEKRA Automobil GmbH Sitz Stuttgart, Amtsgericht Stuttgart, HRB-Nr. 21039 Vorsitzender des Aufsichtsrates: Prof. Dr.-Ing. Gerhard Zeidler Geschäftsführer: Dipl.-Ing. (FH) Clemens Klinke (Vorsitzender), Dipl.-Ing. (FH) Werner von Hebel, Dipl.-Kfm. Wolfgang Linsenmaier, Dr.-Ing. Gerd Neumann 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 14, 2009 Hvordan har dette gått, Robin? Herlig, forresten, at Statens Vegvesen avslutter "alle" mailene sine med "Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side." 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...