#26 Skrevet Mai 12, 2009 (endret) Feilkodene på motor kan komme av mange muligheter , feks nedsotet innsug, feil timing på remmene slik at veiv og pumpe ikke er synkrone, eller at dieselpume er i ferd med å bryte sammen (som ikke er vanlig på disse) Se http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112562&highlight=2%2C5+tdi En av de nederste linkene under reparasjoner og feil har å gjøre med proff justering av tenning med VCDS og sier litt om denne. Den bilen det her er tale om fikk forøvrig ny dieselpumpe. Om det var nødvendig eller ei er ikke godt å si, jeg mistenker at feil timing var årsaken. Understreker at dette kun er en vag antakelse fra min side så ta dette med en stor klype salt. Men når man bytter påumpe så timer man remmene på nytt og da er det ikke godt å vite om det er pumpe eller timing som gjør underverker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Mai 13, 2009 Heisann. Hadde selv en 94 audi 100 2.5 tdi 115 hk, som gikk heelt forferdlig. Stoppet og rykket, og med masse røyk innimellom og svært tungstartet. Skiftet signal-dysa (dyse nr 4),og bilen ble som ny. Hadde gått 380000 og brukte 0,52 på langkjøring. Denne var da u-chippe`t. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Mai 13, 2009 Feilkodene på motor kan komme av mange muligheter , feks nedsotet innsug, feil timing på remmene slik at veiv og pumpe ikke er synkrone, eller at dieselpume er i ferd med å bryte sammen (som ikke er vanlig på disse) Se http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112562&highlight=2%2C5+tdi En av de nederste linkene under reparasjoner og feil har å gjøre med proff justering av tenning med VCDS og sier litt om denne. Den bilen det her er tale om fikk forøvrig ny dieselpumpe. Om det var nødvendig eller ei er ikke godt å si, jeg mistenker at feil timing var årsaken. Understreker at dette kun er en vag antakelse fra min side så ta dette med en stor klype salt. Men når man bytter påumpe så timer man remmene på nytt og da er det ikke godt å vite om det er pumpe eller timing som gjør underverker. Ja, har i dag prøvd og få tak i verkstedet som byttet reg reim for og høre om demm kunne teime denn opp i gjenn siden dette skjedde rett etter reim skifte. Har jeg ikkje rett på dette når reimen ikkje er eldre enn 4-5 Måneder?. Funker ikkje dette får jeg ta meg av innsuget og rense det. Hann som diagnoserte bilen. mente at bilen gikk mykere på tommgang og hadde bedre drag sist hann prøvde den. (dette var FØR reim skifte). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Mai 13, 2009 Heisann.Hadde selv en 94 audi 100 2.5 tdi 115 hk, som gikk heelt forferdlig. Stoppet og rykket, og med masse røyk innimellom og svært tungstartet. Skiftet signal-dysa (dyse nr 4),og bilen ble som ny. Hadde gått 380000 og brukte 0,52 på langkjøring. Denne var da u-chippe`t. Joda. menn tror grunnen til at det komm opp feil melding på dyse nr 4 er pga vi hadde av kabelen til dysa og ohmet denn etter vi slettet kodene . Menn får se om den kommer tilbake etter litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Juni 17, 2009 var i dag ut dit jeg tok regreim bytte og hann koblet diagnose apperatet sitt til. feil koden anngående diesel pumpen var ikke kommet tilbake. Menn feil koden på dyse nr 4 var komt opp på nytt. Tenningen viste seg og være korekt mente hann ut fra det hann leste på diagnose apperatet sitt. Han bedde meg så kjøre meg en tur og bruke bilen. hadde meg en trø på runde for og prøve og fremm provosere det. uten at det hjalp. Feil meldingen komm heller ikkje tilbake. i perioden siden sist sletting av feilkoder har bilen jukset verre en før. stoppet helt momentant blandt annet mens jeg hadde fult på drag. menn tidliger med samme problem var bare feil koden for diesel pumpen som nevnt et par poster tidligere fremme. og i senere tid har denne vært borte mens feilkoden for denn 4 dysen har vært der. Får ikkje dette til og rime: samme problem vedvarer menn feil meldingene forandrer seg. Hann mente at bilen var i topp stand motor messigt. gikk jævligt fint mente hann. i løpet av denn 1 times turen hjemm i dag gikk denn finere enn noen gang. Jager ikke på tomgang. myk lyd fra motoren når jeg bare tupper denn på pedalen ved tomgang(før raklet det litt før). og denn jukset ikkje i det hele tatt på hjemm vei. Har hann noe mulighet til og justere noe med maskinen og ikkje si noe til meg, for at jeg ikkje skall finne ut at hann har gjort feil ved reg reim byttet mitt? Skall kjøre en del di neste dagene s¨å får se om det kommer noen jukse byer da. menn til nå virker det bedre enn noen gang pussig nokk Håper andre har nytte av denne tråden til senere . Mvh Alf Arne Hauso 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Juni 17, 2009 Det er elektronisk finjustering på disse, om nødvendig for å kompensere for manglende mekanisk instilling. Korriger meg noen om jeg har misforstått, men det kan justeres noe elektronisk ja. Men jeg hadde min langt utenfor (så elektronisk ikke var nok, måtte justere mekanisk på pumpa) men den gikk like fint, kanskje litt hardere, men helt fint, dog med mye mer røyk, og noe slappere på turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Juni 17, 2009 ok. så med andre ord kann det være noe slikt hann har gjort da . Skall bli spennende og se om det kommer tilbake med litt lengre turer nå. Får virkelig håpe hann har jukset til noe. takk takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Juni 17, 2009 Det er lov å håpe ja! men som sagt, på min merktes ingenting når den var ganske langt uten for spec. Annet enn at den var ikke like villig over 3500o/min, og den røyk en god del mer ved pådrag. Utover dette klarer ikke jeg å kjenne noen forskjell før og etter innjustering. Bruker du merkeverksted eller lokalt? jeg ville forsøkt meg på et annet verksted for å få en second opinion, om du ikke allerede har gjort det da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Juni 17, 2009 joda, menn vist denn er litt feil justert motsatt vei av det din var kunne det jo hende. jeg vet ikkje så. ingen av delene for og si det slik . Er en som er kjent for ryktet sitt for vag. er et godt stykke unna. mitt lokale vag verksted får ikkje røre døra på min bil en gang. møkka firma. Menn av venter litt og ser hvordan det går nå fremmover. Er optimist fremm til det motsatte er bevist 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Juni 17, 2009 (endret) Kjente også over remene i går: Pumpe remen var stramm og fin. Menn regreimen syntest jeg var litt slapp. hadde jeg hatt lyst kunne jeg dratt denn av kammen. Da er det dårlig håndverk av verkstedet dersom denne var byttet for 4-5 måneder siden. Avlesning av tenningstidspunkt vil også bli feil med en slapp rem. Man kan jo alltids håpe på at verkstedet denne gang monterer den nye litt strammere. Jeg tror ikke de har jukset til noe slik du antyder, det er mer sannsynlig at de ikke er så erfarne med denne motoren og derav ikke forstår viktigheten av korrek stramming før man leser av tenningstidspunkt. En korrekt strammet rem og en slapp rem kan vise samme tenningstidspunkt, men når man kjører kan den slappe remma påvirke motorgangen. Mulig at pulserende variabelt tidspunkt vil skape funksjonsfeil slik at den går i nødmodus. Du skal ikke se bort i fra at feilene (slanger + rem) har medført høyt for bruk og derav sotet ned katalysator og stempelfjærer. Med litt råkjøring kan dette forbedres gradvis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...