#1 Skrevet April 23, 2009 Når jeg kjøpte denne bilen var det veldig slakk i håndbrekken på den.. Den gikk nesten i endeposisjon når jeg skulle ha den skikkelig på. Strammet kabelen i forrige uke, men i forbindelse med det merket jeg at venstre bakhjul begynte å henge ganske mye, og høyre spant ikke helt skikkelig rundt det heller. Håndbrekken er ca 1.2mm fra endeposisjon når den er helt av på høyre siden, og ca 0.8mm fra endeposisjon på venstre siden. Jeg har prøvd å gi mer slakk, men det utgjør null forskjell, det er det som er problemet. Når jeg tar på håndbrekket sitter hjulene bom fast, og tar jeg av brekket så returnerer de fint til utgangspunktet hver gang. Selv om brekken ligger 0.8mm fra endepunktet på det hjulet som det er mest på, så henger den fortsatt.. Og det hjelper ikke å trekke den helt ned for å ta brekken mest mulig av heller! Hjulet er sånn at det går rundt, og bilen er kjørbar, men det blir varmt når jeg har kjørt med det, kan høre det når jeg kjører og den går dårligere. Om jeg gir hjulet en halv rotasjon med middels håndkraft, så får jeg bare trillet det en kvart rotasjon før det stanser.. Hjulet på høyre siden går ca en halv rotasjon rundt før det stopper opp, og det lager litt skrapelyder, mest når jeg ruller hjulet baklengs. Er skiven for slitt? Står her med bilen på bukk og klør meg i hodet, hadde vært flott om noen kunne ha hjulpet meg litt her... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 23, 2009 Prøv å skru av calipperne og sjekk hvordan det ruller da. Blir litt enklere å feilsøke utifra det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 23, 2009 Sansynlig at calipper og glideføringer er irret og derfor ikke går helt til bake når du slipper av brekket. Er enig med Frank her og ville gjort grundig rent med stålbørste og deretter smørt opp disse delenes glideflater med (kobberfett). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 23, 2009 Garantert som nevnt her at calipperne ikke glider som dem skal... Typisk audi at dette ruster fast... Har selv smurt opp igjen gliderne og skiftet pakninger på mine calippere, ble som nye igjen... Absolutt verdt å kjøpe et rep.sett med div pakninger.. Kansje håndbrekk-wiren din også begynner å bli slitne / trege... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 23, 2009 Takker for svar! Dette ser veldig plausibelt ut! Jeg prøvde å ta calipperen av, tok av de to boltene p åbaksiden, men den gikk ikke av uten videre da. Så ut som den var festet med mer greier. Så på klokken og tenkte at nei, ble nok ikke noe rens av calipper i dag uansett så.. Skrudde tilbake igjen. Tok litt bremserens på skiven, siden jeg hadde sølt litt wd40-guffe der, skrudde sammen og dro og sleit litt i ting. Har du sett, der rullet hjulet flott som bare det. Tok sikkert ti rundet før det stoppet! Prøvde brekket, av og på, og da var det likedan igjen. Jeg hadde planer om å ta overhaling på dem i sommer, sandblåse og lakke dem.. Men nå kan det hende det blir litt framskjøvet ja! Hvilke pakninger er det du mener (jeg er blank på bremser)? Får jeg et ferdig pakningssett på nettet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 23, 2009 Oog, i tillegg! Om jeg skal bytte wire.. hvordan går det til, er det en kurant jobb, bare å dra den gamle ut og mate den nye gjennom foringen? Da kan jeg jo i grunn gjøre det samtidig kanskje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 23, 2009 (endret) ja ikke sant.. Da har du manuellt løsnet opp treigheten ved å dra fra hverandre glidedelen fra hoveddelen. Og da du satte på plass igjen så var ting helt tilbake-stillt.. Og så raskt du dro i håndbrekken så dro du det sammen igjen slik som det var, og så vil det ikke helt tilbake på grunn av trege/rusta glidebolter... Ta ut desse, puss dem forsiktig med et fint pussepapir. Gjør godt rent rundt der desse skal stå. Smør godt på med kobberpasta og sett dem på plass igjen... Evnt. forny også pakningene på calipperen og på glideboltene mens du holder på... Som du får ved f.eks. bilxtra mekonomen osv... Skal du bytte wirene så bytter du hele lengden med ytterkappa og wiren inni i ferdig utførelse så er bare å røske vekk de gamle å hekte oppi dem nye... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 23, 2009 (endret) Da er det heldigvis helg i morgen! Så får jeg burne hele veien til jobb, haha! Håper jeg får tid i morgen ettermiddag, skulle visst bli fint vær i helgen, da er det gøy med sånt.. Men da må jeg vel kjøpe hydralikkolje da! Er det noen type som er bedre enn annen type, eller er det bare å si du skal ha noe bremsevæske på bilrema? Men da er det jo en ganske kurant jobb å bytte de wirene likevel da antar jeg Kommer den ferdig med justeringshylsen og alt da? Kabelen glir kanskje ikke så veldig godt føler jeg da.. Men den kan jeg jo bytte uavhengig av å måtte ta av kalipperen, kanskje? Og mekanikerkompisen min (lastebilmekaniker, vel å merke.. alat dreier seg om makt og store skiftenøkler for de gutta der) sutret når jeg sa jeg hadde blitt anbefalt å bruke kobberpasta, han sa det bare stivnet og satt fast. Han mente jeg bare måtte bruke fett. Hva er forskjellen i praksis? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 24, 2009 Hm.. visste det var noe jeg glemte. Og jeg husket på hva når bakhjulet mitt trillet forbi bilen på vei til jobb. Whoops. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 24, 2009 Du trenger ikke å skifte bremseveske, bare la bremseslangen stå på når du fikser disse pinnene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 24, 2009 Hmm.. er det ikke litt dodgy å skru fra hverandre kalipperen mens den fortsatt henger på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 24, 2009 Neida, bare strips opp calipperen slik at den ikke henger etter slangen så skal det gå fint det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 24, 2009 Greit! Skal hjem nå snart og få den på bukk igjen.. Så får jeg gå over tegningene på kalipperen og se om jeg får det til. Om noen vet om en liten howto som jeg kan bruke som referanse så hadde det vært knall da. I Haynes manualen sto det bare "handbrake not serviceable" elns. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...