3BG Variant + 8x19 foran 9,5X19 bak ET35 med dekkdim: 215/35-19 og 235/35-19

Anbefalte innlegg

Har kikket litt på noen bredere 19" til Passaten.

Likte looken på S-tech sine X-split og de får man i en pakke med 8x19 foran 9,5X19 bak 5X112 ET35 inkl. 225/35-19 og 255/30-19.

Hvordan vil dette passe?

 

Kan jeg evt få plass til 9,5x19" ET35 rundt baut med 235/35-19?

 

Skal ha Passaten inn til lakkering så regner med å prøve å få iallefall valset men kanskje også strukket skjermene litt for bedre plass.

 

Sikle:

x-split1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme bil som deg og har 8.5x19 med 235/35. Senket 40mm og går helt fint uten subbing noe sted. Med rett ET tror jeg nok ikke 1 tomme bredere felg vil ha noe å si. Har enda god plass ut til skjermen på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører på 8.5x18 forran og 10x18 bak med ET 21 forran og 21,2 bak. Dette er ikke noe problem selv med mye senk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører på 8.5x18 forran og 10x18 bak med ET 21 forran og 21,2 bak. Dette er ikke noe problem selv med mye senk:)

 

ET21, og 10" bred felg uten subbing?

 

PICS PLEASE : smil :

 

Hvordan gjør dere med dekkdim for å få likest mulig rulleomkrets forran/bak mtp 4motion så er jo ikke det helt bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører på 8.5x18 forran og 10x18 bak med ET 21 forran og 21,2 bak. Dette er ikke noe problem selv med mye senk:)

 

Det er fordi felgen er langt unna skjermen det, med 19 eller 20 tom ville i hvertfall bakfelgen subbe rett i skjermen.

 

Jeg hadde 9,5x20 ET43 bak med 225/30 og ca 70mm senk og i de verste dumpene subba felgen rett i skjermen. 9,5x19 ET35 bygger enda 8mm lengre ut, men det hjelper litt at felgen er 19 og ikke 20 tom. Kan kanskje gå med 225/35 dekk, men ET burde vært 40. Ville testet noe tilsvarende før jeg handlet dyre hjul. 8 tom ET35 foran med samme dekk går fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er vel dumt å kjøpe så dyrt og så passer det kanskje ikke.

Det er ulempen med at vi bor her nord - er ikke så mange som har en sånn aktuell dimensjon man får testet.

Skal prøve en kompis sine 10x18" med 265/30-18(?) fra en BMW 5-serie (ja, vet at boltsirkelen ikke stemmer men skal bare henge den på med én bolt og så slippe bilen forsiktig ned)...vet ikke ET nå men det finner jeg jo når jeg prøver felgen. Det vil jo gi meg en pekepinn.

Jeg skal også prøve å finne ut hva mine 8,5x20" har av ET - for der er det rimelig god plass utover. Har kikket litt på det og ser ut som det ikke er noe problem å space ut 10-15mm med standard skjermer. Men som nevnt, om det blir hellakkering så skal jeg valse maksimalt sånn at det er best mulig plass for ettertiden.

 

Blir vel vanskelig å finne brede 19" med skikkelig bred kant som går på uten større problemer...

Vet Morten Øiamo hadde noen Mesh II i 9,5x19" bak på sin Passat og den var jo passelig lav.

 

Jeg har bare frontmotion så jeg trenger ikke bekymre meg for differanse mellom rulleomkrets foran og bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 8,5 x 19" ET35 framme på min Passat. Subber ikke i det hele tatt med 70-80mm senk..

 

Så 8,0 burde jo gå uten problemer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 10,5x18 Bak med ET 20 på min:) med 245\35, subbet ingenting med 100mm senk:)

 

ang 9,5 foran, så må du iallefall ha 225 dekk, ellers vil det subbe, prøvde det på min,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde også 9,5x19 bak med et30 og 225,35 dekk, da hadde je også 20mm spacere hihi, så utgjorte ET på 10 på 9,5x19 med MASSE senk, gikk fint:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du hadde fordelen med at du fikk negativ camber pga 4motion'en.

Jeg har jo 8,5x20" med 225/30-20 rundt baut nå, så er ikke foran jeg er bekymret, heller bak.

Vil bare så gjerne ha noe á la den looken kompisen min har på E39'en, med skikkelig breie felger bak med feit kant...

Jeg skal jo space ut tyvetommerne bak om jeg ikke finner meg noen brede 19", men det blir litt halvveis i forhold til looken jeg gjerne kunne tenkt meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du hadde fordelen med at du fikk negativ camber pga 4motion'en.

Jeg har jo 8,5x20" med 225/30-20 rundt baut nå, så er ikke foran jeg er bekymret, heller bak.

Vil bare så gjerne ha noe á la den looken kompisen min har på E39'en, med skikkelig breie felger bak med feit kant...

Jeg skal jo space ut tyvetommerne bak om jeg ikke finner meg noen brede 19", men det blir litt halvveis i forhold til looken jeg gjerne kunne tenkt meg.

 

Prøv heller 20 toms hjulet ditt med noen sammenteipede spacere for å se hva det kan være plass til, 265 dekk vil subbe godt uansett om det sitter på en smal eller bred felg.

 

Ellers mistenker jeg litt "røversenk"-historier her. Jeg trodde også min gamle bil var senket 8-9 cm helt til jeg målte den ved siden av en orig.bil og da var forskjellen ca 70mm. Legger derfor ved noen bilder av denne bilen. OZ Opera'ene var som sagt 9,5x20 ET43. Hvis noen mener man kan bruke ET20 på tilsvarende felgbredde og unngå subbing uten å ha god glippe i skjermen, så vil jeg se pics :)

 

PS: Hadde også RH Topline i 9,5x18 på en Passat 3B, da var ET30 og med strekte 225/40 18 dekk, så fikk det fint bak uten noen tiltak, og foran med masse valsing som mer eller mindre ødela bilen og innerskjermene.

drammen3_2004_05_01%2090.JPG

bilde84.jpg

x%20Passat%20med%20AEZ%20Ultra%202.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IMG_0103 (Small).JPG

 

IMG_0104 (Small).JPG

 

Slik ser det ut nå...8,5x20" ET42 (var ute og sjekket ET nå...).

Foran har jeg ikke noe særlig å gå på utover, og ikke innover heller da jeg nesten er an i innerskjerm når jeg legger max over.

Ved bratt overgang til oppoverbakke (elendig forklart men håper dere skjønner) så tar dekket såvidt i skjermkanten (som ikke er valset).

Men skal valse dette for å være på den sikre siden.

 

Bak har jeg litt mer å gå på - dog ikke mye. Har 10mm spacere som jeg skal prøve å få på, da tror jeg strikken er tøyd rimelig langt da. Trekker jo campingvogn og da får man jo litt mer vekt over bakhjulene, selv om oppsettet er såpass stivt at bilen bare gikk et par mm ned når jeg hektet på vogna (90kg vekt på kula).

 

9,5" ET35 vil vel da komme 10mm lengre ut pga innpress + halve tommen ekstra pga bredden, altså ca 22mm lengre ut. Eller er jeg på ET-bærtur igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt 10x18 bak med et 21 er null problem! Dette subber ikke i det heletatt tru det eller ei, men hadde det subba hadde jeg ikke kjørt sånn! :)

 

Jeg vurderer 11x18 med et 23 på min i løpet av sessongen siden det går så fint med hjula jeg har i dag.

 

 

Bilder av slik det ser ut med 10x18 ET 21:

passat%204.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

[ATTACH]121776[/ATTACH]

 

[ATTACH]121777[/ATTACH]

 

Slik ser det ut nå...8,5x20" ET42 (var ute og sjekket ET nå...).

Foran har jeg ikke noe særlig å gå på utover, og ikke innover heller da jeg nesten er an i innerskjerm når jeg legger max over.

Ved bratt overgang til oppoverbakke (elendig forklart men håper dere skjønner) så tar dekket såvidt i skjermkanten (som ikke er valset).

Men skal valse dette for å være på den sikre siden.

 

Bak har jeg litt mer å gå på - dog ikke mye. Har 10mm spacere som jeg skal prøve å få på, da tror jeg strikken er tøyd rimelig langt da. Trekker jo campingvogn og da får man jo litt mer vekt over bakhjulene, selv om oppsettet er såpass stivt at bilen bare gikk et par mm ned når jeg hektet på vogna (90kg vekt på kula).

 

9,5" ET35 vil vel da komme 10mm lengre ut pga innpress + halve tommen ekstra pga bredden, altså ca 22mm lengre ut. Eller er jeg på ET-bærtur igjen?

 

9,5 ET35 vil bygge ca 20 mm lengre ut enn 8,5 ET42 (12,7mm pga felgbredde, 7mm pga lavere ET).

 

Toppen av dekket vil bygge 7mm (kun ET avgjør) lengre ut med samme bredde som du har i dag.

 

Tviler ikke på at lavt offset og bred 18 toms felg går, men det har som sagt med høyden på bilen å gjøre fordi man aldri får hele dekksiden innenfor skjermen. I 2001 kjørte prøvde jeg 9,5x18 ET25 med 225/40 18 og ca 70mm senk med KW gew. og det subba litt. Enda bredere kombo uten subbing må bety stivere og/eller høyere bil. Men igjen, dette var 18 tom hvor dekkstrekket utgjør en enorm mulighet til å bruke bredere felg vs 19 eller, enda "verre", 20 tom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å skru bilen noe opp for å få på bredere hjul er uaktuelt. Det er mer sannsynlig at den blir skrudd noen få mm til ned foran om ikke gewinden sitter fast nå, og litt til bak.

Når man ser mine 225/30-20-dekk på en 8,5" felg (svak strekk/rundet dekkant) så skjønner man argumentet til Runar meget godt. For det er ikke rare høyden på dekksiden, så klaringen fra felgkant til skjermkant blir minimal.

Jeg har 225/40-18 på 8,5x18" felg på vinterhjulene, og også der stikker felgkanten utenfor dekket, men potensielt kan man jo da med skikkelig valsede skjermkanter senke et par cm mer før man risikerer at felgen tar i skjermkanten kontra 20".

 

Konklusjonen blir vel at jeg vil slite med disse felgene i kombinasjon med den høyden jeg har på bilen.

ET gjør at jeg ikke vil (uten større inngrep) få plass til 9,5x19" foran. Da 215/35-19 er minste bredde jeg kjenner til vil jeg altså ende opp med en 8" felg foran med 215/35, evt 225/35 som er en del av pakken fra Styling-Tech.

Om jeg skal ha 9,5x19" bak vil jeg vel med god valsing KANKSKJE klare meg akkurat om jeg strekker på 225/35, men da vil jeg jo ha bra forskjell i strekk foran og bak, og det tror jeg ikke blir fint.

Bør få testet først antar jeg før man handler såpass dyrt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klør meg litt i hodet enda jeg.

Ser jo at man får disse felgene i 9x18" - jeg har sendt leverandør en mail med forespørsel på hvor bred kanten er på de forskjellige dimensjonene. Da er jo 9x18" ET35 med 225/40-18 i alle fire hjørner en mulighet, selv om jeg helst vil ha 19".

 

Vil ikke 8" ET35 havne ca like langt ut som 8,5" ET42?

 

Har bedt dem om en pris på 8+9,5x19" med 215/35 og 235/35.

Virker som det er langt mellom 9,5x19" med annen ET enn 35.

 

Har også kikket på Zito Milano i 19"...men de er også 9,5" brede og ET35. Nesten litt fristet til å prøve det.

 

Har lekt med tanken på å få fatt i noen slitne 17" eller 18" som jeg kan ha noen brukte 225/40 på til de gangene jeg skal trekke vogna, for det er eneste bekymringen jeg har med tanke på fjæringsvei og subbing. Bilen er stiv nok på Supersport gewinde til å unngå de store utslagene (som nevnt tidligere - med vogna hektet på kunne man omtrent ikke se at bilen gikk noe ned bak - selv ikke med feillastet vogn (sikkert over 100kg på kula) og 2 tunge 20" liggende i bagasjerommet. En annen grunn til at jeg har tenkt på egne "campingturfelger" er at når man har vogna på slep kan man ikke gjøre like kjappe unnamanøvre fra huller og slikt i veien. Da er det greit å ha noen felger det ikke er så nøye med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har endret litt på tittelen på tråden - for det er mer sannsynlig at jeg går for 215/35 foran og 235/35 (ELLER muligens 225/35) bak. Ender nok opp på 19"...Jeg synes 18" blir for stort sprang nedover...Kanskje neste gang. Ta det gradvis:)

 

Grunnen til at jeg heller til 235/35 er at jeg har en idé om at det vil gi meg mer lik strekk foran og bak. Synes ikke det er særlig pent når det er ballong foran og superstrekk bak. 215/35 på 8" og 235/35 på 9,5 vil vel bli mer tilnærmet likt...? Dessuten får jeg riktig LI bak og kan om jeg må inn på kontroll kjøpe to 235/35 og sette på foran for å få det godkjent. Får jeg forresten godkjent ET35 sånn uten videre? Hva er original ET?

 

Eller bør jeg strekke på et 225/35-dekk for best mulig klaring til skjerm?

 

Vurderer enten Nankang NS2 eller Federal SS595 - hvilket av disse er "smalest" i de ovennevnte dimensjonene?

 

 

Er for øvrig stor sannsynlighet for at det blir Zito Milano. Ikke så ulike disse som Morten hadde på sin:

Morten Øiamo (4).jpg

Dette er vel 9,5x19" ET35 med 225/35 sant Morten? Hvilken dim hadde du foran, var det 8,5" med 225/35 der også?

Denne er jo VESENTLIG mer senket enn min da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får visst 9,5x19" med ET45 også...

Hvordan blir det - med 225/35 - foran?

 

Tenker da å kjøre 9,5x19 ET45 foran og ET35 bak, 225/35 på alle 4...

Eventuelt kan jeg "safe" og kjøre ET45 bak også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får visst 9,5x19" med ET45 også...

Hvordan blir det - med 225/35 - foran?

 

Tenker da å kjøre 9,5x19 ET45 foran og ET35 bak, 225/35 på alle 4...

Eventuelt kan jeg "safe" og kjøre ET45 bak også.

 

9,5x19 ET45 butter i fjærbenet foran, ET40 går kanskje akkurat.

 

I og med at 9,5 tom er 38mm bredere enn 8 tom, så er det ca 40mm bredere dekk som gir samme strekk.

 

Velg 9,5x19 ET35 rund baut med 225/35 hvis du vil valse forskjermene dine godt, hvis ikke safer du med 8x19 ET35 foran og 9,5x19 ET45 bak. Ville valgt samme dekk foran og bak for da kan du bytte om når fordekka er utslitt på innersiden pga godsenk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

9,5x19 ET45 butter i fjærbenet foran, ET40 går kanskje akkurat.

 

I og med at 9,5 tom er 38mm bredere enn 8 tom, så er det ca 40mm bredere dekk som gir samme strekk.

 

Velg 9,5x19 ET35 rund baut med 225/35 hvis du vil valse forskjermene dine godt, hvis ikke safer du med 8x19 ET35 foran og 9,5x19 ET45 bak. Ville valgt samme dekk foran og bak for da kan du bytte om når fordekka er utslitt på innersiden pga godsenk :)

 

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHH jeg sliter sånn!

Vil bestille felgene før jeg reiser til Kreta, og har derfor 24+ timer på meg til å bestemme meg!

Jeg hadde jo egentlig bestemt meg for 8+9,5x19" - men ser poenget med å ha samme dim hele veien rundt.

Mest lyst å ikke safe men gå for 9,5x19" ET35 rund baut med 225/35.

Legger ved noen bilder av tingenes tilstand nå, bilen står helt flatt og jeg la vateren tvers over felgen og målte fra kanten av vateren (=ytterkanten av felgen) til skjermen.

 

Bak:

14052009272.jpg

14052009267.jpg

14052009268.jpg

14052009269.jpg

Foran:

14052009270.jpg

14052009271.jpg

 

Er ca 10mm bak og 15mm foran å gå på utover. Og så ser dere høyden Passaten er stilt inn med nå. Høyere er uaktuelt!!!

 

Jeg vil jo få mye mer strekk om jeg går for 225 bredde, og det jeg ser er at dekket godt kan komme en bra bit ut før det er noe problem mot skjermkanten - iallefall bak. Foran må jeg nok valse - men er det snakk om å valse så mye at jeg må ødelegge profilen på skjermen og dermed risikerer å ødelegge lakken også?

 

225/35 på 8" blir for ballong for meg. Så må da ha 215/35 ene og alene av den grunn (om jeg velger 8"). Liker ikke at det blir forskjell i strekk foran og bak, men men.

 

Får tenke litt - har så avsindig lyst på 9,5x19" ET35 hele veien rundt, men om bilen blir ubrukelig med det er det ikke verdt det - da går jeg heller for "safe"-komboen Runar her foreslår (men 8x19ET35 må jeg jo space ut for å få de like langt ut som de jeg har nå...).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foran må jeg nok valse - men er det snakk om å valse så mye at jeg må ødelegge profilen på skjermen og dermed risikerer å ødelegge lakken også?

 

225/35 på 8" blir for ballong for meg. Så må da ha 215/35 ene og alene av den grunn (om jeg velger 8"). Liker ikke at det blir forskjell i strekk foran og bak, men men.

 

Får tenke litt - har så avsindig lyst på 9,5x19" ET35 hele veien rundt, men om bilen blir ubrukelig med det er det ikke verdt det - da går jeg heller for "safe"-komboen Runar her foreslår (men 8x19ET35 må jeg jo space ut for å få de like langt ut som de jeg har nå...).

 

Ja nesten helt sikkert, skjermene må lakkeres og innerskjermene passer ikke ordentlig lenger og må festes på alternativ måte

 

225/35 på 8 tom er ikke ballong, helt rett dekkside med rett dekkmerke. Dekkets profil synes ikke spesielt godt når du senker bilen så dekket havner innunder skjermene.

 

Hvis ikke 9,5 tommeren er sjefskul ift 8 tommern pga bredere kant, så ville jeg droppa det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja nesten helt sikkert, skjermene må lakkeres og innerskjermene passer ikke ordentlig lenger og må festes på alternativ måte

 

225/35 på 8 tom er ikke ballong, helt rett dekkside med rett dekkmerke. Dekkets profil synes ikke spesielt godt når du senker bilen så dekket havner innunder skjermene.

 

Hvis ikke 9,5 tommeren er sjefskul ift 8 tommern pga bredere kant, så ville jeg droppa det.

 

Ja da utgår det iallefall. 6cm kant på 8" - 9cm kant på 9,5"...

Da blir det nok 8" foran ET35 - og 9,5" bak ET45 eller ET35 hvis jeg føler meg vågal - men 9,5" ET45 kommer 3mm lengre inn (ET) + 12,7mm lengre ut (halve tommeøkningen i forhold til 8,5" som står på nå) så da skal jo felgen sitte rimelig pent i hjulbuen.

8" ET35 foran med 10mm spacer = ET25 skulle da komme ca 10-12mm lengre ut enn 8,5" ET42 som nå?

 

Får vel teste ut med 225/35 hele veien rundt. Så får jeg heller bytte om det ser for teit ut... Skulle hatt noen gode bilder av strekken på 9,5"...

Hvilke dekk anbefaler du siden du sier "rett dekkmerke"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går 9,5 ET45 klar av fjærbeinet bak på en framhjulsdrift? Eller må jeg til med noen små spacere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da utgår det iallefall. 6cm kant på 8" - 9cm kant på 9,5"...

Da blir det nok 8" foran ET35 - og 9,5" bak ET45 eller ET35 hvis jeg føler meg vågal - men 9,5" ET45 kommer 3mm lengre inn (ET) + 12,7mm lengre ut (halve tommeøkningen i forhold til 8,5" som står på nå) så da skal jo felgen sitte rimelig pent i hjulbuen.

8" ET35 foran med 10mm spacer = ET25 skulle da komme ca 10-12mm lengre ut enn 8,5" ET42 som nå?

 

Får vel teste ut med 225/35 hele veien rundt. Så får jeg heller bytte om det ser for teit ut... Skulle hatt noen gode bilder av strekken på 9,5"...

Hvilke dekk anbefaler du siden du sier "rett dekkmerke"?

 

Ser ut som du regner rett på ET og felgbredde her ja.

 

Ville max satset på bare 5mm spacere og evt. enda mer senk, 8 tom ET30 kommer nok langt nok ut foran og 9,5 tom ET40 detsamme bak. Problemet med lav ET er at selv om felgen kanskje havner riktig, så vil toppen av dekket havne for langt ut og gi deg subbing.

 

Finnes så mange dekk, men jeg kan i hvertfall anbefale Dunlop sportmax ang runde skuldre og god komfort.

 

9,5 ET45 butter neppe innover bak, 9,5 ET43 gjorde det i hvertfall ikke og kan ikke huske at det gikk på håret heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ble det til her, Lasse? Bilder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.