Anbefalte innlegg

Byttet til lesjøfôrs fjærer for et år siden (35mm), nå skal jeg sette på nye dempere + foringer i topp.. Jeg har skiftet foringer i travers selv, men aldri prøvd å ta av selve demperen selv, nå må jeg prøve...!!

 

Audi 90 2.2 quattro 1988. (type89)

 

 

Kan noen forklare meg PUNKTVIS hvordan dette gjøres?

Noen anbefalinger ang. valg av dempere? Tenkte selv på sachs..:cool:

audi 006.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Demonter som du gjorde da du skiftet fjærene. Skru av lokket som holder demperen nedi fjørbeinet og dra demperen opp og ut gjennom hullet i dempertårnet. Luft den nye demperen før du setter den ned i røret der den gamle stod. Skru på lokket (gjerne et nytt) og dra til med 150 Nm. Sett på ny støvmansjett og sett på plass fjæren. Sett på fjærskål og fjærbeinslageret og dra til mutteren med 50 Nm. Du trenger et spesiallverktøy til dette. Etterpå setter du på tallerkenen over dempertårnet, setter på ny mutter og drar til med 60 Nm.

 

Ferdig :)

 

Kjøp f.eks. Bilstein dempere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tørk ut av fjærbeinet (oppi der demperne stod) og husk litt olje oppi så du ikke får knirke/gnisselyd mellom den nye demperen og fjærbeinet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No har det seg slikt at det var ikke jeg som byttet fjæren på bilen, så viss dere kunne forklart det også hadde det vært fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru av mutteren som sitter i topp av demperen og ta av en liten tallerken som ligger under. Monter på fjærstrammere før bilen jekkes opp (dette er litt knot, men går etter hvert).

Finn frem spesialverktøyet som skal brukes til å skru av en mutter i topp av sylinderstangen, og jekk opp bilen etterpå. Da kan du ta av/ut fjærbeinslageret, fjærskålen og mansjetten/gummidemperen. Skru av lokket over selve demperen (på fjærbeinet) og trekk ut demperen.

Monteres i motsatt rekkefølge :)

 

Nå er det selvsagt mulig å skru ut hele fjærbeinet og skifte demperen før det monteres på igjen. Dette medfører ekstra arbeid, samt at spissingen bør kontrolleres i etterkant.

 

Bilde av spesialverktøyet, kjøpes billig på Biltema.

untitled.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gjør jeg det bak da?

 

Fram i motorrommet går det jo fint å trekke demperen opp, men i bagasjerommet er det ikke akkurat plassen man kan skryte av på disse bilene. Må jeg av med et stag eller bærekula?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gjør jeg det bak da?

 

Fram i motorrommet går det jo fint å trekke demperen opp, men i bagasjerommet er det ikke akkurat plassen man kan skryte av på disse bilene. Må jeg av med et stag eller bærekula?

 

Noe eksakt fremgangsmåte har jeg desverre ikke, men skifta fjører og dempere bak på den gamle sedanen min ( 1.8S ) og da var det bare å montere fjørklemmer, jekke opp, skru av mutteren i topp av demperen og løsne boltene til demperfestene ( fjærskåla sitter på demperen hvis jeg ikke husker helt feil ).

 

Det er litt køddent å komme til baki bagasjerommet, så du bør nesten liggi inni bagasjerommet for å komme til. Jeg hadde ikke noe spesialverktøy når jeg bytta både foran og bak og kan ikke si jeg husker hvor jeg kunne trengt det heller, men det hadde sikkert gjort jobben ti ganger lettere :)

 

 

EDIT : Du har jo Quattro ja... : rolleyes , da er det fort litt annet....... Lese litt før jeg svarer så blir det bra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.