#1 Skrevet Desember 7, 2004 Hva er best av slangevarmer eller blokkvarmer av "motorvarmere"? Dem påsto her på det lokale verkstedet at det ikke fantes blokkmotorvarmer til min bil.. hmm... høres ikke det rart ut? så jeg sitter nå her med en slangevarmer... å er usikker på om jeg skal montere den eller ikke.. ,,hmm Jørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 7, 2004 Hvis du finner motorkoden din så kan du sjekke det her: http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?merke=VOLKSWAGEN&modell=PASSAT&type=2&lang=3&ndid= Jeg har hørt at blokkvarmere fungerer litt bedre, men jeg hadde slangevarmer på min gamle bil (Passat 1.8T) og hadde egentlig ikke noe å utsette på den, ble godt og varmt der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 7, 2004 Blokkvarmer er hakket bedre, men det tror jeg faktisk er teoretisk. Har aldri hørt om noen med slangevarmer som er misfornøyd med resultatet. Tror nok du kan montere den med god samvittighet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 7, 2004 da skal jeg montere med god sammvittighet... ,, men trenger jeg å lufte systemet etterpå, hvordan? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 7, 2004 Det er kanskje unødvendig å si men jeg har hørt om tilfeller der følgende feil har blitt gjort: Pass på å montere varmeren på et sted hvor vannet har god mulighet for å sikrulere rundt. Og ikke minst, monter varmeren på rett side av termostaten. Har hørt om et eksempel der den ble montert på radiatorsiden av termostaten -> Kun vannet i radiatoren ble varmet opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 7, 2004 jepps... fulgte med en god bruksanvisning.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 8, 2004 da skal jeg montere med god sammvittighet... ,, men trenger jeg å lufte systemet etterpå, hvordan? Kjølesystemet på de aller fleste moderne biler lufter seg selv og det skal ikke være nødvendig med noen spesiell prosedyre for dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 8, 2004 Det er lufting ja, nedenfor er fra bentley manualen ang 1.9TDI, samme gjelder for 1.8T også. 2.7 motoren i min bil har for sikkerhetsskyld 3 steder en må åpne... - Loosen coolant hose on heat exchanger and pull back hose sufficiently so bleeder hole -arrow- is no longer sealed by connection. - Top up coolant until it flows out bleeder hole in coolant hose. - Push coolant hose on connection and tighten. - Install coolant expansion tank cap. - Set heater controls to maximum heat position. - Start engine and maintain 2000 rpm engine speed for approx. 3 minutes. - Allow engine to idle until lower radiator hose becomes hot. - Check coolant level and top-up if necessary. When engine is at normal operating temperature: coolant level must be on MAX. mark When engine is cold: coolant level must be between MIN. and MAX. marks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 8, 2004 Slangevarmer varmer vel kjølevæska, blokkvarmer varmer blokk/olje. Jeg har blokk varmer på min fordi det ikke var utviklet slangevarmer til min bil. Brant 3 slangevarmere før jeg fikk blokkvarmer... Slangene på 2002- A6 var litt anderledes enn på -2002 modellene. Det negative er vel at bilen ikke blåser varm lyft med en gang man vrir om nøkkelen når man har blokkvarmer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 8, 2004 Så vidt jeg vet så sitter blokkvarmeren (i alle fall på å alle bensinfemmre) i kjølevæskereservoaret i blokka. Den varmer i første rekke kjølevæske, men varmen vil selvsagt spre seg til blokk og olje. Blokkvarmeren er vanligvis festet i ett av frostplugg-hullene. Disse frostpluggene skal være det første (og forhåpentlig vis det eneste) som gir etter om kjølevannet skulle fryse. På luftkjølte motorer derimot er oljevarmer et alternativ. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 8, 2004 Blokkvarmeren min er en kloss med 2 "tråder" inn i. Denne er limt og skrudd (presset) fast nederst på blokka. Bilen blåser ikke varmt i hele tatt når jeg bruker motorvarmeren, men hvis jeg kjenner på varmeelementet så er det varmt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...