#1 Skrevet April 24, 2009 Hei. Jeg går å vurderer å ta bort demperene på eksosen min og kjøre 2,5" hele veien under bilen (fra fleksibendet). Bilen er en Golf V 2,0 Tdi. Spørsmålene i denne anledningen er: - Kan dette føre til unødig slitasje/skade på turboen (eller andre deler)?? - Kan det bli for liten motstand i eksosen?? - Vil det bli noe problem i forhold til EU-kontoll og CO2?? - Vil det blir fin lyd, eller vil jeg få meg en VW Massy Fergusson?? -JM- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 24, 2009 På en turbo motor så er det vel ikke noe som heter FOR LITE MOTSTAND. På en turbo motor er jo poenget å få så lite motstand som mulig. Det er jo derfor de med versting bygg kjører rake rør rett ut av skjermen forran for å få kortest mulig vei og minst mulig motstand for eksosen. Jo lettere en turbo jobber jo mindere slitasje vil den jo utsettes for men det er min personlige teori. Om noe annet tar skade vet jeg ikke. Ja du vil seff få problemer med EU-kontroll. For det første får du alt for høyt utslipp da du har org katt på bilen. For det andre så kommer du til å bryte DB kravet bilen er godkjent for. Tror ikke du vil få en behagelig lyd i bilen med 2,5 strake rør. Vil annbefale deg å heller øke diameter på eksos. Fjerne katt og sette inn en større mere åpen bakre demper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 24, 2009 nå sitte vel katten før fleksirøret på denne bilen så avgassen vil ikke ha noe å si ved pkk. lydnivået blir moderat høyere bare. kjenner en som har gjort akkurat dette på en lik bil med heavy chip. uten at denne støyer merkbart mye mere enn orginalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 24, 2009 Veit at på "gamle" 1.8t bensin så kan turboen ta skade av for lite motstand. Her sitter katten orginalt på turbin huset på turbo og lager sinnsykt mye motstand. Når man fjærner cat og lager rakrør så kan olje tetningene ryke pga for liten motstand(trykkforskjell). Dette har jeg bare lest, aldri erfart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 25, 2009 Veit at på "gamle" 1.8t bensin så kan turboen ta skade av for lite motstand. Her sitter katten orginalt på turbin huset på turbo og lager sinnsykt mye motstand. Når man fjærner cat og lager rakrør så kan olje tetningene ryke pga for liten motstand(trykkforskjell). Dette har jeg bare lest, aldri erfart. Heh.. For å si det slik: du har blitt lurt! De tettingene har vell vært dårlige fra før av.. Cat'n sitter ca 20 cm fra turbinhuset og er en del av downpipen om man kan beskrive det slik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 26, 2009 Spørsmålene i denne anledningen er: - Kan dette føre til unødig slitasje/skade på turboen (eller andre deler)?? Nei - Kan det bli for liten motstand i eksosen?? Nei - Vil det bli noe problem i forhold til EU-kontoll og CO2?? Måler ikke CO på diesel, men "soten". Orginal motor soter normalt ikke nok til at det blir trøbbel. Been there, done that. - Vil det blir fin lyd, eller vil jeg få meg en VW Massy Fergusson?? Blir oftest traktor på firere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 26, 2009 Takk for svar. Kat'en blir ikke fjernet, så det er ikke noe problem. Ser at noen nevner 3" istedefor 2,5". Noen spesiell grunn til det?? Jeg føler at 3" blir litt overkill, men gir det kansje bedre lyd (eller mindre dårlig) ?? Må bare finne noen greie stusser som ikke er "oppbrukt". Forslag anyone?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 26, 2009 Sveisa akkurat 2.5" fra cat på en Opel Omega 2.5TD (Rekkesekser). Og det blei god lyd og merkbart bedre drag. Tror ikke jeg ville gått for 3". Blir bare mer lastebil-lyd Jeg kjører også 2x2.5" på audi'n istedet for enkel 3".I mine ører en mye penere lyd! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 27, 2009 Du kjenner jo en som har gjort nettopp dette John Morten? =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 27, 2009 Du kjenner jo en som har gjort nettopp dette John Morten? =) Fin lyd er det også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 27, 2009 Jess, jeg kjenner en kar som har gjort det Men hvor mange uker gikk det før du fikk turboras på din?? Ville igrunn bare forsikre meg om at det var to uavhengige hendelser og at det ikke er noen sammenheng mellom ødelagt turbo og ombygd eksos. Du har jo feit lyd i din, men din er jo chippa, men igjen så har du bare 1,9 mens jeg har 2,0 (hvis det har noe å si)... Stussene du har er meget fine, og det er mye enklere å henge opp eknsosen hvis man har et utblås på hver side. Blir nok litt sommerferiesveising kjenner jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 27, 2009 Turboraset har garantert ingenting med det å gjøre. Varierende kvalitet på den turboen for å si det mildt. Akslingsbrudd rett som det er. Åpnere eksos gir mindre baktrykk og lavere eksostemp, altså generellt bedre arbeidsforhold for turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 27, 2009 Forstod dette og følger med på svarene her selv. Petter er en å stole på så slår meg til ro med det han sier. Eksosen min ble montert nesten et halvt år før havariet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...