Anbefalte innlegg

Hey,

Nå har jeg et problem med bilen jeg ikke skjønner noe av ?? Noen som kan hjelpe?

 

Startet med at bilen fusket når det ble varmere i været, og byttet da rotor og fordeler. Sjekket pluggkabler osv. Så leste jeg en tråd her om at en med åpent filter hadde for lite inngangsrør til massemåler, samme flause hadde jeg gjort, men fikset dette. Trodde problemet var løst, men neida.

 

Startet med å trekke ut ting jeg trodde var ødelagt for å se om det ble værre eller bedre. Da kommer vi til spørsmålet ; Trakk ut lambda fra koblingspunktet, og den blei bedre med en gang, og bilen går som den skal. Hadde lambda vært gåen skulle det jo vært omvendt, at ingenting skjedde.?? Har ikke målt lambda, med tenkte jeg skulle gjøre det, men skjønner ikke at bilen går bra når jeg kobler ut lambda, men starter å fuske når jeg kobler den til.

 

Noen som har en idè om hva det kan være?

 

Mvh

Chris

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis lambdaen sender helt feil signaler til ECU, så vil jo ECU regulere tenning/drivstoff/luft etter disse signalene.

Derimot hvis du kopler ut lambda, så vil jeg tru at ECUen er forhåndsprogramert med ett nødprogram som fungerer sånn noen lunde i gjennom hele registeret, hvis du skjønner hva jeg prøver å si. Håper det gav deg svar på spørsmålet om hvorfor bilen går med lamda koplet i fra VS når (defekt) lambda er koplet til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis lambdaen sender helt feil signaler til ECU, så vil jo ECU regulere tenning/drivstoff/luft etter disse signalene.

Derimot hvis du kopler ut lambda, så vil jeg tru at ECUen er forhåndsprogramert med ett nødprogram som fungerer sånn noen lunde i gjennom hele registeret, hvis du skjønner hva jeg prøver å si. Håper det gav deg svar på spørsmålet om hvorfor bilen går med lamda koplet i fra VS når (defekt) lambda er koplet til :)

 

Jo, takker for svar :)

Vet hvordan det fungerer, og at den går i en viss nødmodus, men skjønner bare ikke at den går slik den gjør. Har vært borti biler som har gått i nød før, og er liksom ikke i nærhet av å gå slik min går :)

 

Men tenkte jeg skulle måle i morgen, og skriver inn hva det kan være :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, etter litt ,måling og litt utsjekking, så tror jeg at jeg har funnet feilen.

 

Målte lambda og den viste seg å være innenfor de gitte verdier som tilsier at den skulle være ok.

 

Men mens jeg sto med den på tomgang og målte hørte jeg en suselyd ved innsuget, og der var det jammen i meg en sprekk i den slangen fra innsuget til røret under, samt at det går en mindre vakuumslange til en enveisventil ved radiatoren.

Får bestille ny i morgen.

 

Noen som vet hva den ventilen er til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, etter litt ,måling og litt utsjekking, så tror jeg at jeg har funnet feilen.

 

Målte lambda og den viste seg å være innenfor de gitte verdier som tilsier at den skulle være ok.

 

Men mens jeg sto med den på tomgang og målte hørte jeg en suselyd ved innsuget, og der var det jammen i meg en sprekk i den slangen fra innsuget til røret under, samt at det går en mindre vakuumslange til en enveisventil ved radiatoren.

Får bestille ny i morgen.

 

Noen som vet hva den ventilen er til?

 

 

Æsj da, ingenting har hjulpet, har sjekket over lambda, tettet vakuum lekasjen, sjekket jordingspunkter, isv osv. Hmm.

 

Noen som har ideèr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7A er noe herk å feilsøke på. Ligger flere lange tråder om ujevn gange her på forumet.

Er en tempgiver på baksiden av toppen som kan gi litt ymse symptomer. Bankesensorer kan også gi fusking. Du må nesten bare prøve å feile.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper du ikke har brukt multimeter på selve lambdasonden? I så fall tåler den ikke det, så da er den ihvertfall ødelagt.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen problem å bruke digitalt multimeter på lambdasonder.

Bare husk at sonden må være tilkoblet, og mål spenning mellom jord og signalkabel (ofte sort).

Du må ikke koble fra sonden, når du sjekker.

 

Sakset fra NordicAudi.com:

"Med sonden monterad i bilen:

Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen.

 

Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.

 

Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)

 

Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen problem å bruke digitalt multimeter på lambdasonder.

Bare husk at sonden må være tilkoblet, og mål spenning mellom jord og signalkabel (ofte sort).

Du må ikke koble fra sonden, når du sjekker.

 

Sakset fra NordicAudi.com:

"Med sonden monterad i bilen:

Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen.

 

Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.

 

Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)

 

Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas."

 

Den siste setningen var interressang, står stilla eller reagerar långstamt ja. Min sto ganske stille.

 

Hmm, tror nok jeg skal prøve en ny gitt :)

 

Tusen takk for alle tips og tanker så langt, så sier jeg ifra hvordan det går ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den siste setningen var interressang, står stilla eller reagerar långstamt ja. Min sto ganske stille.

 

Hmm, tror nok jeg skal prøve en ny gitt :)

 

Tusen takk for alle tips og tanker så langt, så sier jeg ifra hvordan det går ;)

 

Ta vare på emballasjen, hender disse er defekt fra bosch, og da er det kjipt å betale to ganger:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta vare på emballasjen, hender disse er defekt fra bosch, og da er det kjipt å betale to ganger:)

 

Takker for tips, og ny er i boks, samt testet. Det var dette som var problemet, samt andre småting, så nå er den friskmeldt igjen :)

 

Takker alle for tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen problem å bruke digitalt multimeter på lambdasonder.

Bare husk at sonden må være tilkoblet, og mål spenning mellom jord og signalkabel (ofte sort).

Du må ikke koble fra sonden, når du sjekker.

 

Ja, akkurat, den skal være tilkoblet. Måler man motstand og med sonden frakoblet blir det krøll, det tåler ikke sensorelementet i sonden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.