styring av turbotrykk/bensin mc motor

Anbefalte innlegg

har en MC1 motor som kjører uten hjerne, så den lader da sikkert grunntrykk på wastegate? hvordan styres egentlig turbotrykket på disse orginalt? bilen går fint den, men går ikke på tomgang før den blir varm.

så lurer litt på hva styrer bensin i forhold til turbotrykk orginalt? og når man da lodder inn motstand i hjernen, hva sender hjernen signal til? lurer litt ettersom dette er et mekanisk system : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel noe som heter "wastegate solenoid" eller noe som styrer turbotrykket på disse motorne. driver for tiden å flytter min fra en 200 inn til en 100. bare at jeg skal ha med motorstyringen da.

hva som styrer bensinen er hvor mye du åpner gassspjeldet, altså hvor mye du trykker inn gasspedalen, noe som gjør at et lokk inni kjet`n løfter seg med vakumet fra motorn.

Alt står forklart her: http://www.jorgen.tronderford.com/norske/manualen/k_jetro/k_jetro.htm

dette er riktignok fra ford men er samme innspruten:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og en ting til. du har sikkert ikke kobla inn kaldstart dysa siden du ikke har motorstyring. det er vel derfor motoren din ikke går på tomgang før den er varm. du kan jo koble den til en bryter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, så det det noe ala N75 også på disse som på 20V? men hvis jeg nå da får bilen til å lade 1 bar, da trenger jeg ikke bekrymre meg for for lite bensintilførsel?

kaldstartdya er koblet manuelt til en knapp som sitter ved rattet, dette er noe forrige eier har mikket til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja er en slags n75ventil om det ikke er helt likt. du kan lade 1 bar ja. men ikke noe særig over. da henger ikke kjet`n med lenger.

lader 1 bar jeg men snart skal det lade mer;P skal lage ekstrasprut med 2 trykkbrytere og et par (eller fler) dyser;)

skal og kjøpe bredbåndslambda så jeg har en viss peiling på hvordan blandinga er:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

aha! har lyst på mer pulver, vil det letteste for meg da være å få tak i en strammere wastegate fjær? har tenkt litt på hiddensprut, men om jeg får bilen til å lade 1 bar så funker det fint for meg, er bare bruksbilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjøpte chip og wastegate fjær av ben swann. grei å handle med.

du trenger ikke chip da siden du ikke har hjerne da men..

"Wastegate spring - 1.8 bar spring fits most I5 Audi wastegates - $37 - makes excellent upgrade for any engine chipped to handle 1.8 bar or higher"

http://www.gtquattro.com

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, så jeg kan bare montere i en slik 1.8 fjær å kjøre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fjæra gjør det mulig så du kan lade så mye uten at den slipper ut, men du ha på en boost controller eller en slags ventil så du får justert trykket. fjæra justerer ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil ikke kjøpe chip hjerne og wg fjør av meg a=) det er bare tut og kjør==)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fjæra gjør det mulig så du kan lade så mye uten at den slipper ut, men du ha på en boost controller eller en slags ventil så du får justert trykket. fjæra justerer ikke.

ok, hva skjer om man kjører med kun slik fjær uten boostcontroller? og har du en anbefaling til en boostcontroller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

må justere etter du har chippa uansett;) men han har uansett ikke bruk for chip da han ikke har motorstyring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, hva skjer om man kjører med kun slik fjær uten boostcontroller? og har du en anbefaling til en boostcontroller?

det skjer ingenverdensting... blir som før. men har du ikke fjær så klarer ikke wastegaten å holde igjen all verdens trykk. vet ikke hva den orginale tåler jeg men tåler sikkert 1bar hvis det er planen? xs boostcontroller er jo et kjent merke men søk litt rundt. er ikke noe vits å kjøpenoe dyrt noe. jeg brukte en slags nålventil på en golf jeg hadde. kan se om jeg finner den så kan du kjøpe den av meg for en billig penge:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, rundt 1 bar hadde vært passe :)

men da er det bare å kjøre på, uten å tenke på tenning eller bensin hvis jeg justerer med en boostcontroller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

med bare 1 bar går det bra med tenning og bensin:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hadde allikevel ikke tatt sjansen uten bredbåndslambda. Motorstyringen vil justere bensinmengde og tenningstidspunkt med økende turtall og ladetrykk, og uten motorstyring skjer ikke det. Uansett må du ha et tenningssystem fra en sugemotor eller noe, for om du hadde hatt alt fra turbomotor hadde du definitivt ikke fått gnist uten hjerne.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare prisen som er forskjell der. men du trenger ikke kjøpe de dyre xs boost controllerne da,.finnes jo andre og. men hvis du vil legge penger i det så kjøp en elektrisk en:P det er tøft;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvist du har for små tversnitt poå vakumslangene kan dette medføre at bilen går dårligere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei da strøper man de. da slipper ikke wastegaten ut så mye og da går den heller bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og dette gjelder k-jetten også på vanlig gti 2L 16v kr?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.