Gammel tråd - nytt problem: GTi 16v PL fjusker (side 3 denne gang)

Anbefalte innlegg

Det var topicen som forklarte seg selv det.

 

Saken er den at min LMM på min nyinnkjøpte Golf driver å tuller litt. En dag kan bilen gå helt fin, en annen dag kan den drive å tulle forså å gå ordentlig igjen. Sånn fortsetter det i bølger, og først når bilen er ordentlig varm går den fint hele tiden (som regel). Vanskelig å få fatt på en LMM, så tenkte å høre om det var noen her som har peiling på dette, som kunne ha fikset den jeg har? Ettersom det jeg har forståt, har ikke disse godt av å stå over lengre tid, noe min såklart har gjort.

 

Noe hjelp å få? Tips taes mot med takk, og den som kommer hit og fikser min LMM får betalt for strevet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke LMM på 16v'n, men bensinmengdefordeler til det mekaniske innsprutet... Den er ikke akkurat veldig avansert, så du kan nå skru den opp og bytte pakninger/o-ringer og smøre den opp igjen, så få justert den ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er akkurat det jeg har blitt frarådet, å skru den opp. Var visst ikke bare, bare å få den sammen igjen etter det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IKKE skru opp... jeg skal fortelle deg hva som skjer... BJOOONg... hehe det fyker deler utover hele om du er det minste uforsiktig. ;)

 

kan du heller beskrive hvordan den "tuller" helt sikker på at det ikke er noe anna?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var akkurat det jeg tenkte meg, skjønner du: rolleyes

 

Morten, han jeg kjøpte bilen av, prøvde med en annen LMM fra en Golf som gikk fint, og da gikk bilen min også fint. I tillegg hadde han hatt en Golf før med lignende symptomer der LMM var synderen, samt at en erfaren VW mekaniker fra det gode 80-tallet sa at det var LMM.

 

Altså, den øker ikke turtallet, og må pumpe gassen for å komme over 1000rpm ettersom den går på alt fra 300rpm til 800rpm når den tuller. Kommer man over 1000rpm, går bilen fint på halv gass, før den detter ned igjen på turtall etter et par sekunder. Gir jeg full gass etter at jeg har fått pumpet den opp, så kutter den og detter ned igjen, men ikke hver gang. Noen ganger går den fint opp på turtall, bare saktere enn vanlig.

 

Ved kjøring må man bruke gassen forsiktig eller halv gass for å øke turtallet. Gir jeg full gass holder den igjen og det smeller i luftfilterboksen, noe den også gjør ved tomgang om man gir gass noen ganger.

 

Og midt oppe i alt dette, kan bilen gå helt fint igjen like brått som man skrur på en lysbryter, forså begynne å tulle igjen like brått.

 

Men selvfølgelig, er også ute etter andre teorier på hvorfor bilen tuller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du målt/sammenlignet stråle og mengde bensin som kommer utfra dysene? kan være at en eller flere av dem leverer mindre enn de andre og da får du også slike sykdommer.

napp ut dysene og putt de i en colaflaske hver og test.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke ofte det er bensinmengde-fordeleren i seg selv som er feilen. Varmkjørings-regulatoren bruker ofte å være synderen,sjekka for vakuum-lekkasjer ? K-jetronic er noe møkk.......rett og slett !! Hiv på hiddensprut eller gassere ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som kan kalles lmm på disse er platen inne i luftfilterboksen, som beveger seg opp og ned etter hvor mye luft som draes inn i motoren. Den påvirker så bensinmengdefordeleren via et stempel. Denne platen inne i boksen kan henge på gamle biler, så du kan feks prøve å smøre den opp og se at den går lett opp og ned.

 

Dersom Morten byttet hele luftfilterboksen er det jo greit(inkl bensinmengdefordeleren), enkelt å bytte men kanskje vanskelig å finne brukt til salgs?

 

Jeg hadde noe tilsvarende symptom på min 8v men det var problemet feil tenning og co. Etter råd fra mange forskjellige byttet jeg dyser, innsugspakninger, varmkjøringsregulator, bensinmengdefordeler og ja.. kort sagt alt som kunne byttes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal smøre platen inni der og sjekke sprøytebildet på dysene. Men merkelig at den skal gå ordentlig noen ganger, og andre ikke.

 

Hvor sitter varmkjøringsregulatoren på denne?

IMG_5989.jpg

 

Skal gå over etter lekkasjer med startgass også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe hjelp å få? Tips taes mot med takk, og den som kommer hit og fikser min LMM får betalt for strevet.

 

Eg har ein LMM til 16v pl liggende som aldri kommer til å bli brukt av meg.

Så denne kan sikkert pakkes fint og sendes til deg.

 

mvh

Øystein Slåke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

K-jet er ikke noe møkk så lenge det fungerer, har hatt K-jet i mange år jeg både med og uten turbo.

Så lenge det fungerer så fungerer det helt greit, hadde ikke noe trøbbel med min før jeg bygde over til digifant og nytt oppsett :) Men det folk glemmer er å skifte bensinfilter, som er veldig sårt på biler med K-jet!! Det skal ikke mye til for å kødde

opp en bensinmengdefordeler med tallerken, f.eks hvis folk justerer CO på en slik en med en lang umbrako

nøkkel, og lar nøkkelen stå i mens det gis gass kan tallerekenen gå ut av grunninnstilling og kødde opp alt.

 

Men det jeg råder deg Mads er å få tatt en CO-test/justering og tenning, kan hvertfall forsøke det.

Hvis du ikke får tak i ny mengdefordeler kan du jo alltids høre med Fyksen Servicesenter som driver med innsprøytningsystemer og kan Bosch! Jobber vegg i vegg med dem så kan høre for deg? Hva de trur og hva de mener..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har ein LMM til 16v pl liggende som aldri kommer til å bli brukt av meg.

Så denne kan sikkert pakkes fint og sendes til deg.

 

mvh

Øystein Slåke

PM sendt.

 

Ellers er det fritt fram for å komme med forslag og teorier, så skal jeg sjekke ut ting fortløpende for å eleminere de forskjellige mulighetene. Kommer til å ta ei økt i verkstedet i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

K-jet er ikke noe møkk så lenge det fungerer, har hatt K-jet i mange år jeg både med og uten turbo.

Så lenge det fungerer så fungerer det helt greit, hadde ikke noe trøbbel med min før jeg bygde over til digifant og nytt oppsett :) Men det folk glemmer er å skifte bensinfilter, som er veldig sårt på biler med K-jet!! Det skal ikke mye til for å kødde

opp en bensinmengdefordeler med tallerken, f.eks hvis folk justerer CO på en slik en med en lang umbrako

nøkkel, og lar nøkkelen stå i mens det gis gass kan tallerekenen gå ut av grunninnstilling og kødde opp alt.

 

Men det jeg råder deg Mads er å få tatt en CO-test/justering og tenning, kan hvertfall forsøke det.

Hvis du ikke får tak i ny mengdefordeler kan du jo alltids høre med Fyksen Servicesenter som driver med innsprøytningsystemer og kan Bosch! Jobber vegg i vegg med dem så kan høre for deg? Hva de trur og hva de mener..

Hva slags bensinfilter er det, og hvor sitter det? Skal prøve å skifte dette bare jeg får kjøpt et riktig et.

 

Skal høre med en jeg kjenner om han kan sjekke tenningen og justere CO, for å sjekke om dette har noen innvirkning. Kjedelig å ha en bil som ikke fungerer 100%.

 

Fyksen har jeg tenkt på selv, men hvis du kan sjekke ut dette for meg i morgen eller i løpet av uka, hadde jeg blitt meget takknemlig;) De har mest sannsynlig vært borte i noe av det samme selv og sitter på kunnskap og svar jeg ikke har ihvertfall. Hvis du fortsatt har nummeret mitt, Roger, så send meg en sms i morgen om du får sjekket ut med fagfolket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ang bensin filter sitter det et stort et under bilen ved hoved pumpa også er det lurt og ta ut mate pumpa i tanken og gjøre rein sila der også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker.

 

Matepumpa - altså den som sitter i bagasjerommet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bildene av den eg har

IMG_1563.JPG

IMG_1566.JPG

IMG_1568.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, Øystein, både for bilder og at du sender over en LMM;) Får ikke bruk for den, da jeg fikk lokalisert problemet i dag, så sender den opp igjen til deg når jeg får den. Uansett hyggelig at du tok deg bryet med å sende nedover en så kjapt.

 

Fikk også et tips fra Roger i dag om å sjekke varmkjøringsregulatoren som var plassert under fordeleren. Aner ikke om det var den jeg fant og koblet ut kontakta på, men var ihvertfall den kontakta som er på bildene under som gjorde at bilen gikk ordentlig igjen. Går ordentlig når den er ute, men kødder når den er i.

 

Beklager at det er litt møkkete, men ikke fått vasket ordentlig enda:

28042009132.jpg

 

28042009133.jpg

 

Noen som kan forklare hva dette er? Varmkjøringsregulatoren eller noe annet? Må vite det, så jeg vet hva slags del jeg skal bestille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Matepumpa - altså den som sitter i bagasjerommet?

 

den som sitter nedi tanken ja er sil der som kan bli tett etter mange år med bensin og div

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som en temperaturgiver i mine øyne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, detta der er en 2-polet tempgiver Mads, ser nå at du ikke har varmkjøringsreg.

Denne temp.føleren der går til styreenheten, skift den så blir den nok gullende god! :)

 

Gå inn på meca.no og webshop, velg vw-golf2-1.8 16v PL så går du på motorstyring, der ligger

tempfølerne, jeg har logget meg på nå og ser at dem er på lager på Gjøvik!

Men sjekk om den er M10 eller M14 (vi har hvertfall begge på Gjøvik) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den er M14 så kan du få en av meg for 100 kr inkl porto. Har liggende en haug av disse etter EFI-prosjektene mine.

(Men det er vel sikkert verdt 166,25 kr ekstra for å få den på dagen ;) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PM.

Ja, detta der er en 2-polet tempgiver Mads, ser nå at du ikke har varmkjøringsreg.

Denne temp.føleren der går til styreenheten, skift den så blir den nok gullende god! :)

 

Gå inn på meca.no og webshop, velg vw-golf2-1.8 16v PL så går du på motorstyring, der ligger

tempfølerne, jeg har logget meg på nå og ser at dem er på lager på Gjøvik!

Men sjekk om den er M10 eller M14 (vi har hvertfall begge på Gjøvik) :)

Den er grei, Roger. Kjøper enten på Meca eller av herremannen over meg her;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, på'an igjen. Ny 16v PL, og dette kommer sikkert like sjokkerende på som ei bombe i Afghanistan - den fjusker!

 

Prøve å forklare så konkret som mulig: Bilen har sine gode og dårlige perioder. I de gode går den normalt/tilnærmet normalt (kanskje ikke like mye futt i motoren som det burde ha vært), mens når den ikke går ordentlig, holder den igjen når man trår på gassen. Trikset da er enten å ha inn clutchen og ruse den til du hører den går reint igjen, eller å trykke gassen i bånn og lugge deg fremover til den går normalt igjen.

 

Når den går ordentlig, går den som regel fint helt til man står stille og bilen går på tomgang. Etter ei stund på tomgang hører du turtallet faller 150-200 rpm og den begynner å putre mer. Gir jeg gass da, så putrer den og går skikkelig ureint. Det samme skjer i nedoverbakker når jeg ikke har gitt gass på ei stund, så begynner den på igjen. Da må jeg gjøre en av de to tingene som skrevet over her for at den skal gå normalt.

 

Opplever også at den er mye bedre mtp. fjuskinga hvis jeg kjører uten kontakta som sitter på fullgass-bryteren (turtallet på tomgang blir litt høyere når jeg kjører uten kontakta). Også verdt å nevne at bilen stopper om jeg rører på kontakta inn til "hjernen", både den som sitter på høyre side i vannkassa og den som sitter på venstre side, og ikke starter den igjen heller uten at man rører litt til på den. Noen ganger kan det hende den ikke starter, og da må jeg røre litt på kontakta til hjernen, så starter den igjen.

 

Nappet ut én og én dyse i stad for å se på dysebildet, men det kom ikke noe bensin hverken når dama hadde på tenninge eller dro den på starteren - dette kan da ikke være riktig? Prøvd å nappe ut alt av kontakter i motorrommet for å sjekke om jeg finner synderen, men uten hell. Eneste kontakta som gjør det bedre, er den til fullgass-bryteren.

 

Blitt skiftet tetninger rundt dysene, innsugspakninger, plugger og pluggkabler, samt fordelerlokk og rotor, tror jeg det var.

 

Kom med forslag og tips. Tenkte å skifte bensinfilter under bilen som neste ting, og sjekke sila i matepumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stalltips, det kommer ikke noe bensin ut av dysene før du løfter opp tallerkenen inni bensinmengde fordeleren... og mens

bensinpumpa snurrer ! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, da veit jeg det;) Prøvde å gi gass og alt mulig, men ikke noe som kom.

 

Andre svar på andre problemer taes imot med takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.