Gammel tråd - nytt problem: GTi 16v PL fjusker (side 3 denne gang)

Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg vært i verkstedet og fiklet litt. Tok ut sila i matepumpa og la denne i tynner for å rense den. Ikke noe bedring etterpå, og var heller ikke mye dritt der, men verdt et forsøk.

 

Sjekket hvordan dysene sprutet, uten at jeg ble noe klokere av den grunn. Ser at de ikke spruter likt, men hvor mye forskjell som er normalt aner ikke jeg. Prøvde også å bytte om dysene på sylinder 3 og 4 (eller 1 og 2 - husker rett og slett ikke hva den nærmest fordeleren er:p (flaut)), og bilen går likt da også. Grunnen til at jeg sjekket var at jeg egentlig skulle rydde litt opp i dyseslangene, da jeg så at det ikke virket som om de satt riktig mtp. at den nærmest fordeleren gikk under den ved siden av. Skal vel ikke være sånn at bilen går likt om man bytter om dysene?

 

Når jeg sjekket dysene, så merket jeg også at det var mye skitt på tallerkenen som sitter i bensinmengdefordeleren, så kan dette være en årsak til at bilen ikke går normalt? Har en bensinmengdefordeler til overs som skal være tipp topp, så får se om jeg ikke prøver å bytte over denne i morgen og se om det blir noe bedring, samt at jeg skal skifte filteret på bensinpumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noen innspill?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var problemet løst. Byttet bensinmengdefordeler og dyser, og jammen gikk den ikke ordentlig igjen. Om det var dysene eller bensinmengdefordeleren som gjorde saken bedre - eller begge deler - aner jeg ikke. Problemet er ihvertfall ikke der lenger nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba Mads! Godt å høre at du fikk i orden gulfern! :) Da er det bare å gi gass og kjøre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er akkurat det jeg gjør nå. Ikke bare går den reint, men den går jammen meg mye bedre også;)

 

Eneste problemet er at tomgangen er så som så. Noen ganger på 2000rpm og andre ganger rundt 1000rpm, og noen ganger jager den på tomgang. Men, men, bedre det enn å ikke få kjørt fremover pga. bilen bare putrer seg i vegen. Prøve å rense tomgangsregulatoren en gang i nærmeste fremtid og sjekke hvordan den blir da. Tomgangsskruen er helt inn, så får ikke justert der, og gasswiren er også slakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må dessverre ta opp igjen denne tråden, nok en gang.

 

Nå er det tilbake til Lågmilaren. Problemet er det samme som før; føleren som nevnt før. Begynte å holde imot når jeg ga gass når jeg kjørte til TDM på Lørdag, så nappet av kontakta på den føleren som har tullet før, og bilen gikk tilnærmet normalt igjen (holder igjen litt når man gir gass, men ikke mye). Kjøpte derfor ny føler i dag og prøvde å bytte denne just nuh - ingen forbedring. Med kontakta i føleren bare putrer den og stopper - må fole forsiktig med gassen for å få den opp på turtall og unngå at den stopper.

 

Denne føleren går jo til motorstyring, så da er det jo naturlig å tro at det er der problemet ligger. I verste fall er det brudd på ledningen et sted, eller noe.

 

Noen inputs? Hva man kan gjøre for å "feilsøke" og hva det kan være? Utrolig kjipt at det skal være sånn når man endelig har fått skilter på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen? "Haster" igrunn littegrann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss, dette er første gangen jeg har opplevd at folket på forumet ikke har noen forslag what so ever: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sjekka ledningen? du kan jo prøve og ohm'e den, skal være tilnærma null motstand i kabel mellom sensor og hjerne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope, men har ikke noe voltmeter, så da må dette lånes eventuelt:) Men kan jo være en grei start det. Får vel knapt vært noe annet enn brudd eller en feil i "hjernen", ettersom dette er temsensor til styringsenhet, eller hva det nå stod på pakka igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde en ny føler i dag for å utelukke at den nye var ødelagt, og ingen bedring.

 

Var også innom Møller sånn at noen der kunne se på bilen, og han som jobber der målte med voltmeter på kontakta og på føleren, og mente at alt skulle være i orden der. Så da må feilen ligge et annet sted, ettersom mekanikeren på Møller ikke fant noe galt, og mente at når man nappet av denne kontakta gikk bilen i nødmodus og at det var derfor den fungerte helt greit uten, ettersom man da kutter ut diverse ting og kun det mest nødvendige som man trenger er i funksjon for at bilen skal være kjørbar.

 

Så jeg får sette på kontakta til føleren jeg nå kjører uten og prøve å nappe av andre kontakter for å "feilsøke" litt, så ser man om det blir noe bedring da.

 

Ellers blir alle forslag tatt godt imot, for er litt rådløs og en smule nedfor når det skal være noe sånn med denne bilen:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen? Er desperat som få, og vurderer egentlig salg av hele bilen dersom jeg ikke får bukt med problemet. Hvis noen er interesserte i å ta en tur, eller å få besøk av meg, madammen og bilen, så betaler jeg den som gidder å avse en time eller to på å "feilsøke" og komme med teorier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mads du må ikke "gi opp" så lett! Det får du ikke lov til!! er nok bare en bagatell, forresten byttet plugger?

Sjekket bensintrykk osv? Drev og tenkte på pumpa i tanken jeg nå, denne kan være dårlig selv om bilen har gått så liten som den har, er hvertfall verdt et forsøk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men er meget frustrerende å ha en sånn bil som ikke går ordentlig - for meg er jo denne mer verdt enn hvilken som helst Ferrari:p

 

Men casen er jo det bilen går tilnærmet normalt når jeg napper av denne berømte kontakta, så da tilsier min logikk at feilen ligger blant det elektriske, som følere, "hjerne" osv. Mystikken skjer da jeg har i kontakta på føleren igjen, for da begynner den bare å putre og er umulig å få opp på turtall.

 

Kommer noen bilder snart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. så klart er denne verdt mere enn en Ferrari... : ja :

Det som er casen er at du når du napper ut stikkerern går hjernen i nødmodus/limp mode, og bilen vil gå men ikke som den skal, så feilen ligger nok et annet sted.

På PL så sitter det jo et par stikkere på bensinmengdefordeleren, har du sjekket alt av stikkere her at alt er i orden?

Også tenkte jeg på en ting til, jordinga på motor/hjerne vet at dissa gammle golfene kan lide av dårlig jording, kabelen fra batteriets -pol går først til chassi og så ned til girkassa, sjekk dette nøye, demonter og puss godt tilkoblingspunkter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, var det han på Møller sa også, at den gikk over til nødmodus når man nappet av stikkeren, så er nok ikke er problemet ligger. Men allikevel virker det mest trolig at det er noe elektronisk som er synderen, noe som hjernen kutter ut når man napper av kontakta.

 

Har prøvd å nappe av en og en kontakt på BMM og ha kontakta til tempsensoren i, men ingen forskjell. Dette har jeg forsåvidt gjort med alle andre følere/kontakter også - og det mens kontakta til temsensoren er i. Til og med hatt av batteripolene for at "hjernen" kanskje skal resettes, uten hell der også.

 

Skal sjekke jordingspunktet asap.

 

Bilder av kontakter som ikke går noe sted (sikkert ikke noe med dette å gjøre i det hele tatt, men verdt å vite hva det eventuelt er).

Disse to først:

IMG_2006.jpg

 

Som henger her:

IMG_2008.jpg

 

Denne som er løs i vannkassa:

IMG_2009.jpg

 

IMG_2010.jpg

 

Samt denne som ligger oppe ved ekspansjonstanken:

IMG_2012.jpg

 

IMG_2013.jpg

 

Hadde også av kontaktene på begge "hjernene" i stad for å sjekke om det er noe irr enten på boksene eller kontaktene, men intet å se.

 

Se bort ifra rustvannet som er overalt - har ikke fått tatt motorvask etter at jeg bytta ut rustvannet med kjølevæske:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde nr 1 & 2, er stikkeren til diagnose,hvertfall den gule kontakten kan man lese ut blinkekoder, noe som Møller kan gjøre er et håp der :) Muligens det ligger inne noen feil, joa det gjør nok det ettersom du har nappet av stikkeren mens den har gått, men du kan resette dette ved å ta av batteripolene en stund, så stikke til Møller og få de til å lese ut blinkekoder (få frem feilen før du kommer dit)

Bilde 5 & 6 er vel ferdig opplagt stikk til tåkelys? el..

 

Forresten har du sjekket at fullgassbryter og tomgangsbryter virker? (slik at ikke tomgangsbryter henger og gir signal om tomgang mens du har delgass, fullgass)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker;)

 

Hvordan sjekker jeg om denne fungerer, da? Kjører uten den kontakta som sitter under røret som går til BMM nå, for da er tomgangen mye renere og stabil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bah, er jo fullgassbryteren jeg kjører uten for å få renere tomgang nå:P Men har prøvd å nappe av kontakt på tomgangsregulator mens kontakta på tempsensoren er i, men fremdeles ingen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noen veit dette, så skrik ut: Nøyaktig hva kutter hjernen ut på bilen når den går i nødmodus? Hadde man visst det, hadde det blitt så mye enklere å feilsøke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pusset jordingspunktet til girkassen, samt de som er festet over fordeleren. Ingen bedring, og da pusset jeg godt både på kabelsko og gods.

 

Vurderer nå om jeg bare skal prøve å skaffe meg en hjerne og prøve. Hvis ikke det fungerer, har jeg kjøper på bilen og da blir den nok solgt.

 

På coilen er det en ledig plass til en stikker - skal det være noe her?

IMG_2042.jpg

 

Og på jordingskabelen til girkassa er det plass til en kabel til - skal det være noe her?

IMG_2040.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei x 2 på spørsmålene dine.

Ikke gi opp slik altfor lett(at du vil selge bilen) er nok bare en bagatell men den må finnes, noe av problemet kan ligge i bensinmengde fordeleren din slik som den gjorde på den andre 16v PLn din, en ting som hadde vært enkelt på denne var og bygd om til digifant sprut :) så slipper du alt som heter luftemendemåler,luftmassemåler, bensinmengde måler og alt det tullet der! *hehe*

Koster noen kroner, men ikke alt for mye.

 

Da trenger du digifant-nett,gasspjeld,co-pot,lambda,hjerne, fuelrail og dyser og fpr og da ere i boks! Bilen blir selvfølgelig ikke orginal lenger, men du du blir kvitt problemet og du vil få en mer villig motor :): ja : vinn vinn situasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bah, er jo fullgassbryteren jeg kjører uten for å få renere tomgang nå:P Men har prøvd å nappe av kontakt på tomgangsregulator mens kontakta på tempsensoren er i, men fremdeles ingen forskjell.

 

Duhh...har skriver du jo nesten en åpenlys feil nå, du sier du kjører uten stikker for fullgassbryter i nå, det forteller jo at du ikke gir signal til hjernen når du gir full gass som blir er lik = motoren din får ikke beskjed om full gass, dermed mindre bensin osv...

Også når stikkeren er i , går den dårlig på tomgang, ja det vil si at når stikkeren står i så pøser den på med bensin, og den går surt. Så noe er galt her, helt klart.

Ohm, bryteren din og se hva som skjer , uten kontakta i.

2 pol eller 3 pol på gasspjeldet? Er det en bryter for tomgang og en for fullgass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alt noen andre Golfer i sikte om det blir salg, så man får se;)

 

Men Roger, der er vi (du) jo kanskje inne på noe. Skal få sjekket ut fullgassbryteren med det første. Har dere den inne på Meca, enten Gjøvik eller Lillehammer? Jeg kjøper kun for å prøve, jeg - hadde vært gull om den ble seg selv igjen da.

 

Putrer skikkelig på tomgang og går lavt om stikkeren til fullgassbryteren er i. Tar jeg den ut, blir tomgangen høyere og renere, og jeg må justere tomgangsskruen for at den skal gå riktig.

 

Skal ta noen bilder av bryteren i morra, Roger, så ser du da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.