Gammel tråd - nytt problem: GTi 16v PL fjusker (side 3 denne gang)

Anbefalte innlegg

Har nok funnet 1 feil nå Mads, garantert! :)

Vi har den dessverre ikke på MECA, men kanskje jeg har en liggende...må sjekke litt.

 

Ta bilder, det hjelper på hukommelsen min om hvordan det ser ut nedi et orginalt 16v motorrom..hehe.

 

Dessuten så syns jeg ikke du får lov til å selge lågmilern...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ser han som vil ha bilen kikker innom her nå, så spørs om ikke han mener det motsatte av deg:p

 

Ja, hvis det ikke skal være sånn, så er det jo en mulighet. Kan prøve å få filmet hvordan den oppfører seg i morgen også, så ser du (og andre eventuelt) hvordan den er.

 

Bilder blir ordnet så fort som mulig i morgen, så da får du frisket opp hukommelsen din, veit du;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ser han som vil ha bilen kikker innom her nå, så spørs om ikke han mener det motsatte av deg:p

 

Hehe :) Følger spent med jeg vet du Mads ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men hvis lågmilern blir friskmeldt blir det nok enda verre for deg å selge den... hahaha :) ja, ta gjerne film og bilder så vi ser hvordan den oppfører seg, jeg tipper det ligger noe i det vi/jeg har funnet ut nå i kveld.

Hadde også vært morsomt og fått lest ut blinkekoder hos Møller, hva den testen sier.

 

Hvis den ikke blir friskmeldt, så få du komme med bilen din til Gausdal og sette den her på rehab, så skal jeg titte på den når jeg har en ledig stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant, og det er jo derfor jeg har lagt den ut - for at den ikke går skikkelig og er mer til frustrasjon enn glede. Blir det ordnings, blir det å beholde den:)

 

Får ringe Møller på Mandag og høre om de kan ta en diagnosetest på bilen.

 

Her er ihvertfall noen bilder:

IMG_2052.jpg

 

IMG_2050.jpg

 

IMG_2046.jpg

 

IMG_2049.jpg

 

IMG_2048.jpg

 

IMG_2047.jpg

 

Rehab oppi Gausdal er jo også en mulighet: ja :

Hehe :) Følger spent med jeg vet du Mads ;)

Jepp;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat som jeg tenkte Mads, du har både fullgass og tomgangsbryter.

En av dem kødder det til, garantert som jeg forklarte tidligere oppi tråden her, følger spent med vil være med og fikse

denne børsa her! Det du kan gjøre er og ta et ohm meter og sjekk gjennomgang i stikkeren når du betjener en og en bryter, de skal da bryte (null gjennomgang i åpen stilling)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer:)

 

Datt litt av lasset her nå, men eksakt hvordan skal jeg ohme de? Og hva skal det ligge på normalt sett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal måle i stikkeren i gasspjeldet (ikke kontakten med ledningene) mål mellom ytterpinne og midt pinnen og sjekk om du har gjennomgang der, også gjør du mottsatt på ytterpinne andre side og midten. (betjent bryteren og sammenlign)

Er likt som på G60 ser jeg, så jeg kan stikke ut og måle på min.

Du skal også høre at bryteren klikker når du betjener dem.

 

Lettest for deg ser det ut som er og skru av gasspjeldet helt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha:)

 

Ja, er litt trangt der, men skal klare å måle uten å ta av spjeldet. Men, det man mangler er et multimeter:p

 

Edit: Reiser bortover for å kjøpe et multimeter nå, så da får du talla dine etterpå, Roger.

 

Skal tenning være på? Lenge siden jeg har drevet noe særlig med "avansert" elektronikk. Hehe:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenning behøver ikke være på, er motstand/gjennomgang du skal måle, du skal av med stikkeren, og måle på den 3-pola stikkern som sitter på spjeldet ditt, mål mellom ytterpinne 1 & 2 og 3 & 2.

Også når du måler så lukker du og åpner spjeldet, så bryteren du måler på klikker. (dette skal du se på multimeteret)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 tips til:

I følge dette skjemaet http://www.a2resource.com/electrical/management/kejetronic.html

Ta av stikk på gasspjeld, mål i stikkern, så tar du av stikk på hjernen om måler opp dit.

Så måler du gjennomgang i ledningen som er blå på gasspjeld stikker til pinout 5 til hjernen.

Hvit og blå til pinout 13.

Mål motstand i disse til hjernen, så finner du ut om du har brudd i kabel eller lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Skjer ikke stort ihvertfall, om jeg har multimeteret riktig. Eneste er at når jeg måler på der kontakta skal sitte, så spretter tallene oppover, for så å gå ned til null igjen. Det samme skjer om jeg vrir gasspjeldet helt om.

 

Nå er det jo vel 8 år siden jeg dreiv med mulitmeter til daglig på skolen, så jeg aner ikke om det er riktig, men sånn har jeg plassert ledningene og vrihjulet:

IMG_2054.jpg

 

IMG_2053.jpg

 

Edit: Der kom du med mer elektronikkdrit, ja:o Min elektrokunnskap begrenser seg til å koble opp CD-spillere og anlegg, og utover det er jeg temmelig blank.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Når jeg ohmer (det er forhåpentligvis det jeg gjør med sånn det er innstilt på bildene over) tomgangs/fullgassbryteren så fyker den opp og så detter ned til null igjen. Ohmer jeg derimot tempføleren til hjernen, så holder tallet seg stabilt. Da er det vel tydelig at det er noe tull med tomgangs/fullgassbryteren, eller, ettersom denne ikke holder seg stabilt hverken når jeg "gir gass" eller lar spjeldet være igjen? Skulle jo tro at det var et stabilt tall på tomgangs/fulllgassbryteren som det er på tempføleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har man konstantert at det ikke er noe galt med fullgassbryteren, så da fortsetter feilsøkinga. Har blitt tipset av en lokal kar på forumet om en i nærheten som har peiling, så da blir det vel å ringe han i løpet av uka.

 

Takk til Roger Hjelmseth & co for hjelp og feilsøking i dag - meget hyggelig gjort av samtlige: ja : Neste da blir å sjekke irr som er i kontakta som går til tempføleren til hjernen, samt prøve begge hjernene bare jeg får fatt på dette:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjalp ikke noe med nye ledninger fra tempfølerkontakta, så da er det hjerner og bensinmengdefordeler som er neste skritt. Trenger begge deler asap, så skrik ut om noen har.

 

Batteriet mitt er jo ikke verdens beste, så kan det ha noe innvirkning på problemet - at det blir for lite strøm rett og slett? Var jo ikke avskrekkende lavt når jeg målte i stad: Lå på 13,96 volt på batteriet mens bilen gikk, og 14,8 volt på dynamo, så er ikke stort nok spenningstap til at det skulle ha noe innvirkning det, vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er sannelig Lågmilaren friskmeldt igjen etter mange søvnløse netter og enda flere timer med frustrasjon. Problemet var, spør du? Joda, det var bensinmengdefordeleren. Lå og tenkte på bilen i natt før jeg sovnet, og kom på at jeg har jo en BMM liggende etter den forrige Golfen min da jeg skiftet ut den som satt i den i lag med dysene. Vel, vasket denne ren og monterte, og bilen er nå frisk som en fisk og alle kontakter som skal være på er nå plugget i;)

 

Takk til alle som har bidratt både på forum og ikke minst Tour De Mjøsa som var nå på Søndag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh, det var da virkelig godt å høre!! Lykke til videre!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var godt å høre det ordna seg Mads ! Greit med frisk motor når du skal rundt å sanke pokaler :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, godt det løste seg - virkelig godt! :)

 

Vi får se om det blir flere pokaler, selv om jeg har mine tvil på at det blir sånn den er nå. Er noe småpirk å ta tak i, så hadde ikke forventet å få på Søndag som var heller;)

Åh, det var da virkelig godt å høre!! Lykke til videre!!

Takk for det, og takk for tips på PM: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt det ordnet seg Mads, og at den BMM du hadde liggendes fra i form ! :) De er ikke billige dissa der, pluss at det kan være vanskelig å få tak i en som er hundre prosent! :) Regner med at motor går penere og bedre etter at alle kontaktene er der de skal være, hvertfall med tanke på tomgang/fullgass bryter !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp:D

 

Billige, nei - det veit jeg. Ser at Meca skal ha 8.627,50,- for en, og det er ikke så altfor billig:p Men hadde jeg visst 100% garantert at det var BMM, så hadde jeg faktisk tatt meg råd til en fra Meca.

 

Går penere og jevnere nå, ja, og fungerer egentlig som aldri før:) Får håpe at det vedvarer også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.