#1 Skrevet Desember 8, 2004 Bilen: 98 mod Audi A3 1,8T med steg 3 fra hohenster Vil det hjelpe å montere k04 turbo da, eller må ein da chippe på nytt, pluss ha nye dyser m.m???? Vurderer denne http://www.vwcarconsult.no/catalog/default.php?cPath=31_61&sort=2a&page=2 står ikkje at den passser til A3, men det regner eg med sidan den passar TT og Golf. (dei har vel ikkje A3 i USA?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 8, 2004 Bump! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 8, 2004 Nye dyser tror jeg ikke du trenger, men må bl.a mappe om igjen for å få utnyttet den. i tillegg kommer andre oppgraderinger som clutch og eksos ihvertfall. Det de fleste sier, er dropp k04 og gå rett på noe råere. Har til gode å høre fra en som er fornøyd med sitt k04 oppsett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 9, 2004 Nye dyser tror jeg ikke du trenger, men må bl.a mappe om igjen for å få utnyttet den. i tillegg kommer andre oppgraderinger som clutch og eksos ihvertfall. Det de fleste sier, er dropp k04 og gå rett på noe råere. Har til gode å høre fra en som er fornøyd med sitt k04 oppsett. Har jo eksos fra kat og bak. Men lurer på om eg hadde fått litt meir futt i toppen med k04 snurre. Den orginale dabber jo litt fort.. Har liksom ikkje råd til 65 k ++ akkurat nå.. Da er 9k ganske mykje billigare. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 9, 2004 K04-001 snurra skal passe på bilen din ja. For å bruke den snurra må dette gjøres med hohenster chip: Du må ha ny chip....omprogrameres Større dyser større besintrykksregulator...evt justere den du har helst større IC og 3" framrør Med MTM chip kan du bruke org dyser Tror jeg har fått med meg det meste da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 9, 2004 K04-001 snurra skal passe på bilen din ja.For å bruke den snurra må dette gjøres med hohenster chip: Du må ha ny chip....omprogrameres Større dyser større besintrykksregulator...evt justere den du har helst større IC og 3" framrør Med MTM chip kan du bruke org dyser Tror jeg har fått med meg det meste da Da dropper eg det, men om eg har steg 3 chip, så vil han jo kunne levere samme trykk, men berre over eit breoiare register? Så berre å skifte turbo er ikkje heilt vekk kasta? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 9, 2004 Med samme ladetrykk vil jo en K04 levere mere luft og da vil du jo trenger mer bensin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 9, 2004 Med samme ladetrykk vil jo en K04 levere mere luft og da vil du jo trenger mer bensin. Da drit me i det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 9, 2004 Vel, man kan vel ikke øke luftmengden uten å øke trykket. Det sier jo seg selv.. Trykker du mer luft inni så må jo såklart ladetrykket også øke, for motoren bruker jo den samme luftmengden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 9, 2004 Vel, man kan vel ikke øke luftmengden uten å øke trykket. Det sier jo seg selv.. Trykker du mer luft inni så må jo såklart ladetrykket også øke, for motoren bruker jo den samme luftmengden. Og så er diskusjonen i gang igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 9, 2004 Har ikke lest noen av deres tidligere diskusjoner og resultatet av disse. Mener du noe annet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 9, 2004 Mener du noe annet? Etter fysikkens regler henger disse sammen: Trykk, Temeratur og Masse (luftmegde) Ein større turbo vil gi lavere temp på innsugslufta ved samme trykk. Dermed vert luftmengden større. Så enkelt er det. I tillegg vil ei større turbo vanlegvis også gi lågare baktrykk. Og det er jo Ladetrykk-Mottrykk som er det ein må sjå på. Nytter lite med 2Bar ladetrykk, og 10bar mottrykk! :-) Håper dette var ein forståeleg oppklaring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 9, 2004 Vel, man kan vel ikke øke luftmengden uten å øke trykket. Det sier jo seg selv.. Trykker du mer luft inni så må jo såklart ladetrykket også øke, for motoren bruker jo den samme luftmengden. Krermt kremt..... nå må du pugge litt mer Turbo-teori her Sverre En K04-01 har nok ett bedre effektivitetsforhold en K03 på moderate trykk, dermed vil lufttempraturen synke og luftmengden bli større på samme ladetrykk. Om noen har flow map på begge snurrene kan man jo regne det ut sånn circus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 9, 2004 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=9213&highlight=luftmasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 10, 2004 Nå vet jeg såfall det! Takker.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 10, 2004 Men siden det allerede har vært nevnt her i denne tråden: Hvis man fra før har chip og esos fra kat og bak, vil ikke et 3" fremre rør med racekat gi en merkbar økning i dreiemoment selv med originalturbo? Er ikke noe jeg selv har "regnet" meg frem til, men det er det som har blitt sagt på Nordicaudi. I tilfelle det stemmer så er det jo litt å hente der, hvis du likevel har tenkt å bytte turbo en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 10, 2004 Men siden det allerede har vært nevnt her i denne tråden: Hvis man fra før har chip og esos fra kat og bak, vil ikke et 3" fremre rør med racekat gi en merkbar økning i dreiemoment selv med originalturbo? Er ikke noe jeg selv har "regnet" meg frem til, men det er det som har blitt sagt på Nordicaudi. I tilfelle det stemmer så er det jo litt å hente der, hvis du likevel har tenkt å bytte turbo en gang. Ja det bør vel være ein bra investering. Men det er jo dyrt for det da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 24, 2009 Tar opp igjen denne gamle tråden. Vil ikke lage ny for et lite spørsmål. Og p.g.a at eg lurer på det samme som trådstarter, men følte ikke at eg fikk skikkelig svar. Så spm: Om man har MTM stg 1 chip på en MK4 GTi 150, AGU motor, ca. 1,2bar ladetr., 3'' downpipe + 2,5'' videre, alle trykkslanger i motorrom byttet til silikon, forge007 DV ventil og åpen greencotton (tørt) filter. KAN man da (bolt-on) montere K04-01 turbo evt. high flow manifold som 034 Motorsport leverer, helt uten å kjøpe enda en ny chip?? Har lest gjennom de fleste trådene ang. dette temaet, men finner ikke et konkret svar. Er det noen som VET dette, eller enda bedre har prøvd dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 24, 2009 Tar opp igjen denne gamle tråden. Vil ikke lage ny for et lite spørsmål. Og p.g.a at eg lurer på det samme som trådstarter, men følte ikke at eg fikk skikkelig svar.Så spm: Om man har MTM stg 1 chip på en MK4 GTi 150, AGU motor, ca. 1,2bar ladetr., 3'' downpipe + 2,5'' videre, alle trykkslanger i motorrom byttet til silikon, forge007 DV ventil og åpen greencotton (tørt) filter. KAN man da (bolt-on) montere K04-01 turbo evt. high flow manifold som 034 Motorsport leverer, helt uten å kjøpe enda en ny chip?? Har lest gjennom de fleste trådene ang. dette temaet, men finner ikke et konkret svar. Er det noen som VET dette, eller enda bedre har prøvd dette? som er sagt her tidligere i denne tråden.. må du bytte chippe\ mappe bilen på nytt.. å med fordel bytte dyser og bensin trykk manufoil som du sier å eksos for i det hele tatt få noe makant økning.. nå vet ikke jeg hvilken turbo som står orginalt på dene bilen da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 25, 2009 Denne har en K03 (ikke K03S) og 150Hk org. Det eg tenker mest på ang. dette er visst turboen f.eks legger inn årene for godt, hvorfor ikke montere K04 som skal tåle ca. 240Hk og ikke MAX 195 som K03. Fremtidig trimming av bilen er temmelig vagt, ettersom eg helst vil holde meg unna snøballeffekten og plutselig en kveld føle for 100 hester mer og det blir fort mye dyrere enn man først tror. Men, alt i alt: om eg skulle gjøre dette, montere K04 eller evt. k03s etter et turbohavari. Vil motoren ta skade av det om man ikke chipper på nytt? Eller vil man enkelt og greit bare få en veldig liten effektøkning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 25, 2009 Denne har en K03 (ikke K03S) og 150Hk org. Det eg tenker mest på ang. dette er visst turboen f.eks legger inn årene for godt, hvorfor ikke montere K04 som skal tåle ca. 240Hk og ikke MAX 195 som K03. Fremtidig trimming av bilen er temmelig vagt, ettersom eg helst vil holde meg unna snøballeffekten og plutselig en kveld føle for 100 hester mer og det blir fort mye dyrere enn man først tror. Men, alt i alt: om eg skulle gjøre dette, montere K04 eller evt. k03s etter et turbohavari. Vil motoren ta skade av det om man ikke chipper på nytt? Eller vil man enkelt og greit bare få en veldig liten effektøkning? ville ikke tro det skulle ta noe skade av dette nei.. men du vil mest sansynlig ikke få noe økning uten ny chip. ect. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...