UR-S4 med 215/45ZR18 noen som har prøvd? Er der plass?

Anbefalte innlegg

Vurderer å prøve denne dimensjonen, men stusser...

 

Målet er enkelt: Mindre sporing med samme felgstørrelse på 8x18"!

 

Har funnet ut at går eg ned fra 235 til 215 og samtidig opp fra 40-45 profil, holder eg meg innenfor +/-5% regelen (1,83%). Eg veit derimot at det er ganske trangt mellom dekk og innerskjerm ved et visst rattutslag, så er der plass fysisk? Nokon som har prøvd?

Håper med dette å få litt mindre sporing, som er ei daglig plage på sporslitte sunnmørsveier.

 

Nokon som har tips til dekk som passer godt på en Ur-S4?

Vurderer f.eks Dunlop SP SPORT 9000 (1531,-) Sporer desse?

 

Ønsker dekk som fungerer godt til og fra jobb og barnehage, ikkje "banedekk".

 

Takker for alle tips.

 

Kristian S.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale dunlop hvertfall.. Jeg hadde dunlop dekk på min S4 og de begynte fort å spore igjen, samt flere jeg kjenner har hatt samme opplevelsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale dunlop hvertfall.. Jeg hadde dunlop dekk på min S4 og de begynte fort å spore igjen, samt flere jeg kjenner har hatt samme opplevelsen.

 

Takker :-)

Har du tips til merker/typer som ikkje sporer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører Toyo nå. Synes de var veldig gode og kjøre på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

bare noen erfaringer.

Jeg hadde MIchelin i 215/45-17 på 8" bred felg. Det sporet noe J*****. Satte på 225/45-17, og sporinga forsvant. Dette mye trolig da dette dekket passer bedre når felgen er 8" bred.

Min bror hadde en UR-S4, med 235/40-18, på 8.5x18", med ET 32. Det sporet INGENTING! så bredde på dekket er ikke ene og alene årsak til sporing.... Har kjørt hans bil med både Federal og Nokian på, ingen vesentlig forskjell på disse dekkene til "dagligdags" kjøring i alle fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

bare noen erfaringer.

Jeg hadde MIchelin i 215/45-17 på 8" bred felg. Det sporet noe J*****. Satte på 225/45-17, og sporinga forsvant. Dette mye trolig da dette dekket passer bedre når felgen er 8" bred.

Min bror hadde en UR-S4, med 235/40-18, på 8.5x18", med ET 32. Det sporet INGENTING! så bredde på dekket er ikke ene og alene årsak til sporing.... Har kjørt hans bil med både Federal og Nokian på, ingen vesentlig forskjell på disse dekkene til "dagligdags" kjøring i alle fall.

 

Takker.

 

Nei årsak til sporing er en vitenskap...

Eg har berre 8" felger.

No kjører eg på 235/45-17, og det sporer fryktelig. Det er AVON dekk som stod på bilen da eg kjøpte den. Vinterdekka på 16" orginalfelg er 205 profil (husker ikkje resten) og dei sporer ikkje i det heile. Det vart mindre sporing når eg bytta til 235/40-18 Nankang NS-II. Det er desse dekka eg no skal bytte ut, og tenkte eg skulle kjøpe litt meir kvalitetsdekk, men kva??? :confused:

 

Eg mistenker at ZR merkinga gjer at dekksidene må vere mykje stivare, og dermed blir bilen mykje meir følsom for underlaget. Av denne grunn vil eg prøve større profil og gå opp fra 40 til 45 profil. Håper på litt mjukare dekksider da...

 

En paralell som eg trur bekrefter dette:

På Crysler Grand voyager-en eg også har, har eg 235/55-17 på 7" felg, og dei sporer ikkje i det heile...

Her er sjølvsagt hastigheitmerkinga også noko anna...

 

Nokon med fleire gode tips? :)

 

Nokon som veit om der er fysisk plass til denne dimensjonen?

Meiner eg har oppfatta at Falken har breie dekk i forhold til andre produsenter i samme dimensjon.

Kva produsenter ligger i den "smale gruppa"?

Finst det nettsider som har målte tekniske hidden over dekk? 235 dekk er ikkje alltid 235mm har eg forstått...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur eg gir blaffen i å prøve ny dimensjon likevel... blir berre styr om der ikkje er plass...

Trur no eg går for GoodYear Eagle F1 235/40-18 på 8" felger.

Korleis er desse med tanke på sporing?

Erfaringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke tenkt å prøve 225 da?

plassmessig skal det ikke være større enn 235/40 i allefall... teoretisk i værtfall :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke tenkt å prøve 225 da?

plassmessig skal det ikke være større enn 235/40 i allefall... teoretisk i værtfall :P

 

Skulle gjerne det, men eg finner ingen hos hverken Sharif's eller dekkonline som har LI på 93 som S4-en trenger.

Alle som har oppgitt LOAD INDEX ligger på 92 eller lavere... :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt poeng. Gjorde et kjapt søk, og det kommer ikke opp noen over 92 nei, hverken billig eller premium.

Hmm, kan det være litt justering av hjulstilling for å unngå sporing da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt poeng. Gjorde et kjapt søk, og det kommer ikke opp noen over 92 nei, hverken billig eller premium.

Hmm, kan det være litt justering av hjulstilling for å unngå sporing da?

Tanken har slått meg...

Bærearmane med foringer var bytta i høst, og da vart spissinga justert, men om verkstedet har fått det til optimalt er eg usikker på. Har en mistanke om at den er vel mye "toe in", for dekka framme blir merkbart varmere på yttre kant av rullebana enn dekka bak blir etter vel 2 mils kjøring. Vinterdekka bærer dog ikkje preg av å ha blitt skeivslitte, men desse er da vesentlig mjukere og toler vel dermed en del meir... Eg har time på mandag for å få spissinga sjekka. Setter ikkje nye dekk på en bil med feil spissing... ;)

 

Kva skal spissinga vere på en S4/ bil med quattro? Inn eller ut, og kva gradetall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fram og tilbake.... No haller eg til 215/45-18 dekk igjen...

Har teikna dekka i Autocad, utifra fabrikkantenes hiddenblad, og kjem til at hjørnet på dekket (det som tar i innerskjermen først) holder seg innanfor radiusen til gamledekka.

 

Da føler eg meg rimelig sikker på at det skal gå.

Nye dekka blir da ca 8mm større i diameter enn dei som står på no, men pga 2cm smalere rullebane bygger dei ikkje meir på diagonalen, og det er den som teller mot innerskjermen.

I forhold til orginalstørrelse på 215/60-15 blir det 1,8% auka diameter. Det er OK.

Dekksammenligning printscreen.jpg

Eg prøver.

 

Pirelli PZero Rosso eller Toyo Proxes T1R?

 

No går eg nok for Toyo fordi:

10mm mønsterdybde i stedet for 8 hos pirelli = meir å slite på

205mm bredde i stedet for 213mm hos pirelli = enda mindre sporing... ?

 

Kommentarer mottas med takk...

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at store felger med smale dekk fort ser ut som sykkelhjul.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at store felger med smale dekk fort ser ut som sykkelhjul.. ;)

No ofrer eg litt utsjåande bevisst for å få tilbake kjøregleda... ;) Men å gå tilbake til 15" felg anser eg for uaktuelt. Er det ikkje mulig å få til en bil som ikkje sporer på anna måte? No er hjulopphenget kontrollert/ justert for 2 dager siden, og eg merker ingen vesentlig forskjell.

Er her andre virkemiddel?

 

Blir dette så ille da? Går jo berre tilbake til orginalbredde, men med 45 i stedet for 60 profil. 8" er jo ikkje meir enn 203mm, og det er vel målt på innsida av felgen, der dekket ligger mot aluminiumen? Blir ikkje dekkstrekk en gang... ;)

 

(bilder tatt fra http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp)

 

Orginaldekk mot det eg har hatt:

Orginal mot 235_40_18.jpg

 

Orginaldim mot det eg vurderer no:

Orginal mot 215_45_18.jpg

 

Det eg har hatt mot det eg vurderer no:

235_40_18 mot 215_45_18.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan bekrefte om desse talla er fornuftige for en bil med quattro?

Ser at dei har valgt feil motortype, men her står ingenting om 4WD/ FWD. Derfor stusser eg.

 

Undervogns geometri.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer å prøve denne dimensjonen, men stusser...

 

Målet er enkelt: Mindre sporing med samme felgstørrelse på 8x18"!

 

Har funnet ut at går eg ned fra 235 til 215 og samtidig opp fra 40-45 profil, holder eg meg innenfor +/-5% regelen (1,83%). Eg veit derimot at det er ganske trangt mellom dekk og innerskjerm ved et visst rattutslag, så er der plass fysisk? Nokon som har prøvd?

Håper med dette å få litt mindre sporing, som er ei daglig plage på sporslitte sunnmørsveier.

 

Nokon som har tips til dekk som passer godt på en Ur-S4?

Vurderer f.eks Dunlop SP SPORT 9000 (1531,-) Sporer desse?

 

Ønsker dekk som fungerer godt til og fra jobb og barnehage, ikkje "banedekk".

 

Takker for alle tips.

 

Kristian S.

 

Har selv gode erfaringer med Dunlop (sportmax), men ville valgt 225/40 på bilen din. Tror ikke den ene cm smalere dekk utgjør noen forskjell på sporing eller ei, det er det dekkmerket (kantprofilen) som gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er selv litt i samme situasjon når det gjelder dekk valg. Men har 8x19. også veldig usikker på dim jeg skal velge.

Ser at sport maxx 225/40-18 har LI på 92..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv gode erfaringer med Dunlop (sportmax), men ville valgt 225/40 på bilen din. Tror ikke den ene cm smalere dekk utgjør noen forskjell på sporing eller ei, det er det dekkmerket (kantprofilen) som gjør.

Vêl 2 cm blir det faktisk i forhold til det eg har hatt, og det blir nesten 10% endring, så eg hadde tenkt meg at det måtte bli bedre.

 

I forhold til 225/40 som du foreslår vil dekksidene i teorien bli 7mm (8-9%) høyere, som vil gi bedre flexing vil eg tru?

225_40_18 mot 215_45_18.jpg

Eg har derimot en teori om at 215 på 8" felg vil gi veldig rette dekksider ut fra felgen, og at dette gjør dekket stivt igjen... Kan eg vere inne på noko, eller.... ? Korleis vil dette påvirke?

 

Alt man tenker og lurer på når ingen veit 100% kva som er fasit... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt tidligere, jeg hadde 215/45 på 8", gikk over til 225/45 og det var som natt og dag. 215 dekkene var stokk stive, kjente hver eneste lille kant i asfalten, hver eneste lille småstein på grusveien, og det spora noe j****.

225 dekkene var helt annerledes, komfortabelt faste, bortimot ingen sporing.

215 dekkene er ikke rette i sidene på 8" felg, de er litt strukket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt tidligere, jeg hadde 215/45 på 8", gikk over til 225/45 og det var som natt og dag. 215 dekkene var stokk stive, kjente hver eneste lille kant i asfalten, hver eneste lille småstein på grusveien, og det spora noe j****.

225 dekkene var helt annerledes, komfortabelt faste, bortimot ingen sporing.

215 dekkene er ikke rette i sidene på 8" felg, de er litt strukket.

 

Er der plass til 225/45-18 dekk altså? Trudde virkelig dette ville subbe i innerskjermen, for med 235/45-17 dekka mine er der ikkje meir enn 3mm klaring... ?

Skifta du til breiere dekk av samme produsent og type? Viss ikkje kan det vere andre faktorer som spiller inn... Kva merke og type var det i så fall?

 

Er egentlig enig med deg ang. "dekkstrekk" for 235 på 8" ser veldig rett ut, men 8x25,4 er og blir 203,2mm, og 215 er jo bredda på fotavtrykket. Der skulle mao i teorien fortsatt vere litt negativ strekk, men mindre enn ved 235. Dette er teorien min, men kor mykje av den som stemmer er eg mildt sagt usikker på... ;)

 

 

En annen ting er at eg finner ikkje 225/40-18 med LI på 93 eller meir.... tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Dunlop SP Sport Maxx 235/40/18 LI95Y på 9" ET35 felg. Syns det fungerer utmerket. Virker som man må opp på 235 bredde for å bikke over LI92 på de dekkene jeg har sett. Men da sitter du jo igjen med samme dekdim som du har fra før :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vêl 2 cm blir det faktisk i forhold til det eg har hatt, og det blir nesten 10% endring, så eg hadde tenkt meg at det måtte bli bedre.

 

I forhold til 225/40 som du foreslår vil dekksidene i teorien bli 7mm (8-9%) høyere, som vil gi bedre flexing vil eg tru?

[ATTACH]122949[/ATTACH]

Eg har derimot en teori om at 215 på 8" felg vil gi veldig rette dekksider ut fra felgen, og at dette gjør dekket stivt igjen... Kan eg vere inne på noko, eller.... ? Korleis vil dette påvirke?

 

Alt man tenker og lurer på når ingen veit 100% kva som er fasit... :o

 

Jeg er ganske teoretisk selv, men synes du dykker deg litt mye ned i teorien her i og med at de ulike dekkmerker har ulike sporingsegenskaper selv om bredde og skulder er tilsynelatende lik. Men er enig i at et bredt firkanta dekk ikke er å anbefale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.