Hva er pen kjøring i forbindelse med kald motor?

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid sett på det som å holde turtallet under 3000 omdr. inntil motoren når arbeidstemperaturen (ca 90 for femmern). Dessuten så unngår jeg brutale økninger og reduksjoner i turtallet. Jeg er imidlertid ikke verdens flinkeste når det gjelder biler. :) Hva legger dere i dette begrepet?

 

PS: for de som er enda ferskere i bilverdenen enn meg så er hardkjøring av kald motor noe man vil unngå. Toppakningen er visst spesielt utsatt hvis du holder på sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har alltid sett på det som å holde turtallet under 3000 omdr. inntil motoren når arbeidstemperaturen.Dessuten så unngår jeg brutale økninger og reduksjoner i turtallet.

 

Det samme gjør jeg, men når det gjelder arbeidstemp er tempen på oljen mer retningsgivende enn på vannet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare en temperaturmåler. Det er vanntempen eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen kjøring er ikke bånn gass. enkelt og greit.

Og stemmer som Knut Arne sier. Temp på vannet har egentlig ingen ting å si. Det er olja som skal ha arbeids temp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men hva med turbo bil? der jobber gjerne turboen mer ved lavere turtall når det kommer motstand?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare en temperaturmåler. Det er vanntempen eller?

 

Jepp, det er vanntempen.

 

Når det gjelder turbobiler så lader snurra ganske tidlig, men det er ikke skadelig. Ladetrykket stiger dog proporsjonelt med vinkelen på gasspedalen, så jeg gir forsiktig gass på helt kald motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det er vanntempen.

 

Når det gjelder turbobiler så lader snurra ganske tidlig, men det er ikke skadelig. Ladetrykket stiger dog proporsjonelt med vinkelen på gasspedalen, så jeg gir forsiktig gass på helt kald motor.

 

men når man da kommer til en bakke så må man gire ned så man ikke lager for høyt trykk, og da blir det et høyere turtall. må man da finne et kompromiss mellom trykk og turtall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SÅ farlig er det ikke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har fått høre og slik bruker å gjøre det så prøver jeg å unngå altfor høye turtall. La motoren heller svive lett enn å på død å liv holde den under 2500 omdr. for eksempel. Hvis jeg skal opp en bakke så girer jeg heller ned et gir enn å la motoren gå på lavt turtall med mye gasspådrag. På turbobiler er det meget viktig å ikke å la motoren få ladetrykk. Blåser fort en topp-pakning med ladetrykk på en kald motor. Ikke mye smørende effekt i en olje som holder 5 grader,tjukk som sirup nesten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med den siste her ja!

Skjeldent over 3000 omdr på min S4, og den får gjerne stå et minutt eller så før jeg kjører (dette er da egentlig ikke noe vits tror jeg :P)

Det jeg opplever da jeg er ferdig på jobb, er folk som starter bilen, og gir hendel så blå og hvitrøyken står ut eksosen.. Dette er noe jeg ikke vil oppleve på min bil. Åsså har du dem som tror at man kjører fint så lenge man ikke har turtall, så det er full gass opp til 3000 omdr, og tror at dem gjør en god gjerning ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med den siste her ja!

Skjeldent over 3000 omdr på min S4, og den får gjerne stå et minutt eller så før jeg kjører (dette er da egentlig ikke noe vits tror jeg :P)

Det jeg opplever da jeg er ferdig på jobb, er folk som starter bilen, og gir hendel så blå og hvitrøyken står ut eksosen.. Dette er noe jeg ikke vil oppleve på min bil. Åsså har du dem som tror at man kjører fint så lenge man ikke har turtall, så det er full gass opp til 3000 omdr, og tror at dem gjør en god gjerning ;)

 

står vel tilogmed i instruksjonsboka på bilen din at å starte bilen for å la den stå på tomgang ikke er sundt ved kald motor ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og like viktig for min del hvis man er glad i bilen sin; Olje og filterbytte ved hver 5000 km! Det har jeg praktistert i alle år. Litt kostbart men at man får igjen for det i det lange løp er det ingen tvil om:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

står vel tilogmed i instruksjonsboka på bilen din at å starte bilen for å la den stå på tomgang ikke er sundt ved kald motor ;)

 

Hvorfor ikke egentlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke egentlig?

 

Tipper: Chokefunksjon aktiv, feit blanding. Motor går surt på lavt turtall og soter på plugger og ventiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper: Chokefunksjon aktiv, feit blanding. Motor går surt på lavt turtall og soter på plugger og ventiler.

 

+ som jeg lærte av mr. Spangen, motoren slites minst ved litt belastning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med at det går seg varm på tomgang med varmeapparatviften på 1 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke egentlig?

 

Fordi det er ønskelig å raskest mulig oppnå driftstemperatur. På tomgang tar det mye lengre tid før motoren blir varm.

 

Noen her som kan utdype mer om at mye av slitasjen i sylinderen er pga kjemiske prosesser ved forbrenning mens sylinderveggene er kalde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med at det går seg varm på tomgang med varmeapparatviften på 1 ?

 

Det regnes vel ikke som noen belastning etter hva jeg kan skjønne!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVa med motorvarmer gutter??????

Ikke tung belastning og ikke full pedal :)

Kjøre med kald dieselmotor er helt jævlig. Høres ut som et pukkverk. Får helt vondt jeg! Motorvarmer i 1-2 timer...

Det er billig kontra den slitasjen skikkelig kaldstarter og kjøringer gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så er det jo ingen motorer som går lengre enn gamle dieselmotorer, og disse hamrer noe helt jævlig om dem er kald eller ikke. Se: 1.6td

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt tidligere her, å la motoren gå seg varm på tomgang er vel noe av det verste man kan gjøre nest etter å gi bånn gass på iskald motor. Motoren bruker en evighet (dieselmotorer enda lengre tid) på å bli varm, så man får en lang driftstid med kald motor og kald olje, og det er slett ikke gunstig. Start og kjør umiddelbart, men med vett, det er best for både motor og økonomi. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye enig i det som sies.

Motoren skal jobbe lett og ledig og stort,sett når olja arbeidstemp etter dobbel så lang tid som vannet. På turbo biler (spesielt chippede) er det meget viktig å være forsiktig (enda nøyere på chippede dieselmotorer pga "raskere" turbo, men også vanskeligere siden det ikke er krefter uten turboen).

Ved kald motor er også eksos "kald"; turbin kald og kompressor kald. Ved fullt eller mye pådrag på kald motor, økes EGT (eksos gass temp) med flere hundre grader før noe annet er oppvarmet; dette kan føre til både sprekker i manifold, turbo og eksos downpipes. I tillegg til at turboen ikke har fått skikkelig smøring. Dette kan utvikle seg til mye hurtigere turbohavari.

 

Ved hardkjøring er det viktig at olja har fått kommet ned på normal området før man stopper; kjøre fint de siste minutter før bensinfylling...

 

Om vinteren; Syntetisk 0W-40 olje og motorvarmer (blokkvarmer) reduserer kaldstart skadene betraktelig.

 

Når kald luft/bensin blanding forbrennes i sylinderen, dannes det vanndamper og syrer som kondenser på veggene i sylidere og i eksos. Dette "vasker" bort oljefilm og ved bare småkjøring, vil dette ligge både på vegger og i eksos og tære. Ødelegger olja fort. Dete er også årsaken til at den bakre potta ryker; det er her eksosen er kaldest og mest at denne "dritten" kondenser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rygg ut av garasjen, full gass til du får over 6000 på klokka (kan ta litt tid hvis det er veldig kaldt) og så brå slipp clutchen så du få enten jevn blå røk eller gnist sprut fra dekka. Da får du varmet opp dekka samtidig som motoren og drivverket: smil :

 

NOT !

 

Det viktigste er :

 

Ikke la motoren gå lenge på tomgang og ikke belastning når den er kald.

 

Turtallet er ikke så viktig bare motoren får løpe lett!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så er det jo ingen motorer som går lengre enn gamle dieselmotorer, og disse hamrer noe helt jævlig om dem er kald eller ikke. Se: 1.6td

 

En gammel dieselmotor går langt blant annet fordi det er lavt effektuttak, og pga dieselsystemet og forbreningskammeret som ikke klarer å produsere like raske forbrenninger som dagens motorer. Pga lavere ringtrykk blir det mindre sylinderslitasje og pga lavere effekt blir det mindre slitasje på lagre.

 

Jeg er ikke i tvil om at en 1,6td slites vesentlig mindre dersom den alltid bruker motorvarmer om vinteren. Dessuten er det mye styggere lyd i motoren ved helt kald start i minus 10 enn ved start etter motorvarmerbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagens moderne dieselmotorer med minst like høy effekt som bensin og ofte det doble dreiemomentet vil trolig ikke være like slitesterke, også fordi dagens konstruksjoner i jakten på lavere innvendig friksjon og roterende masse som igjen gir bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp ofte ikke er så kraftig overdimensjonert som mange eldre motorkonstruksjoner var. Blir spennende å se ihvertfall.. ;)

 

PS: Jeg har en Chevrolet hvor det er tatt ut 140 hk av en bensin-V8 på 5 liter, det er en motor som har rykte på seg for å være omtrent "indestructible". ;) Men samme gjelder f.eks. sugefemmerne til Audi, en 2.2/2.3 sugemotor klarer man ikke å slite ut om man ikke går inn for det eller utfører NULL vedlikehold..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.