#1 Skrevet April 30, 2009 (endret) Noen som veit åssen eg tar av Øvre bakre bærearm h.s på a4 b5 98mod ? Har tatt av dekket, og der er det 2 bærearmer som holder oppe og har løsna det innerst men er eine muteren ut mot dekket eg ikkje får av , noen som har bytta dette eller kan legge til eit bilde eller noe så eg kan forklare bedre? Ser i heyes bok at det står noe om umbrako eller no lignende? Må bærearmene trekkes opp med noe spesialverktøy eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 30, 2009 Dette er likt som på passat, så jeg skal forklare hvordan jeg gjorde det. Ta hjul selvsagt, så kan løsne 3stk 16mm bolter som er i motorrommet ned på toppen av fjærbeinet Skru ut bolten der fjærbeinet er festet på nedre fremre bærearm, fjærbeinet har en slags "gaffel" som går utenpå bærearmen her. Så kan du i toppen fjærne den lange 13mm bolten som låser på plass de to øvre bærearmene, her kan det lønne seg å skru mutteren ut slik at den er i kant med skruen, og så slå på den med hammer. På den måten sparer du gjengene. Nå er alt løst og du kan i teorien ta ut fjærbeinet. Som regel er det fortsatt mye spenn der pga stabstag og at fjærbeinet hviler på nedre bærearm. Bruk nå et spett eller et jernrør for å presse ned nedre bærearm mens du drar ut fjærbeinet. Sleit fryktelig med dette første gangen, men etter å ha tatt dette ut og inn 3 ganger i vinter så går det unna på ca 10-15min pr side nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 30, 2009 sorry meinte ikkje fjærbeinet men Øvre bakre bærearm h.s foran ( rett ved framdemperen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 30, 2009 Du må ta ut demper for å komme til skruene, slik som Espen skriver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 30, 2009 men er det bare og løsne dei to skruane også er det løst eller må eg dra det ut med noe spesialverktøy? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 30, 2009 Kan hende de sitter litt, men trenger ikke noe spes verktøy.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 30, 2009 Bolten som er merket 10 på bildet sitter ofte j.... hardt. Kan lønne seg å kjøpe en ny en så har du en i reserve hvis du må slå den i filler for å få den av... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 30, 2009 Bolten som er merket 10 på bildet sitter ofte j.... hardt. Kan lønne seg å kjøpe en ny en så har du en i reserve hvis du må slå den i filler for å få den av... [ATTACH]122288[/ATTACH] Ok, da prøver eg og dra noe j....... litt til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 30, 2009 Ok, da prøver eg og dra noe j....... litt til:) Peis på med rustløser (WD40) som du lar stå og godgjør seg i 5min,så prøver du en muttertrekker eller lignende.Da pleier de og løsne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 30, 2009 Flott tråd!! Skal prøve det samme i ettermiddag, veldig greit å få noen tips her først! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 30, 2009 Dette er ikke noe gøy. Har endt med å måtte bore ut to slike skruer, de sitter noe helt for j.....lig. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=53622 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 30, 2009 Det letteste er og ta ei slegge å slå i enden av bolten til den løsner,så kan du slipe av det ødelagte på bolten og slå den ut med en dor..disse har jeg tatt ut veldig mange av.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 2, 2009 Det letteste er og ta ei slegge å slå i enden av bolten til den løsner,så kan du slipe av det ødelagte på bolten og slå den ut med en dor..disse har jeg tatt ut veldig mange av.. Den bolten der sitter ofte så sinnsykt at jeg skal ikke beskrive det, kjøp begge armene ny, ikke bare bytt en, det er mitt tips, ellers går det ikke lang tid fær du må bytte den fremre og... Jeg vet dette av tips og erfaring etter å ignorering av tipset.. Da kan du og godt bare bruke en gassblåser med en våt fille rundt konene for og lettere få bolten løs... Som Inge sier; Det er den beste løsningen, bolten koster ingenting omtrent... Men du risikerer og måtte borre ut bolten, spørs hvilke veier du har, og hvor lenge siden den er byttet... Viss du skal ha bilen en stund anbefaler jeg deg og bytte boltene på begge sider og bytte dem 1 gang hvert år, for de sitter noe inni helvete , og kjører du litt aktivt ryker disse armene oftere enn morro er, spesielt med senk.. Husk på og merk deg hvordan armen sitter inne når du tar han av, ellers vrir du lett av foringen på den nye armen, eller korter ned levetiden... (kan fortelle at mannen som fant ut akkurat den patenten der fikk sparken hos Audi... (han var norsk....) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...