Spørsmål angående luft, ladetrykk

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på noen ting..

 

Jeg lurer på hvor den luften som kommer til resirk-ventilen kommer fra. Kommer den fra turboen? Og hvor går den etter den blir resirkulert? Tilbake til turboen eller?

 

Er det derfor man får tregere trykk igjen med dumpventil? Fordi trykket som da KUNNE blitt resirkulert heller blir dumpet, og den må ta suge ny luft?

 

Og poffelyden som kommer fra filteret mitt nå.. Hvor kommer den fra? Er det overtrykket som går dit? Og hvor går den luften for å komme dit?

 

Lurer også på hva som EGENTLIG lager plystrelyden når man har resirk og høyt trykk? Er ikke det egentlig luft som blir slått tilbake til turboen og snurrer den motsatt vei? Det til vel si at resirken da er for stram, og slipper igjennom for lite luft? For jo mer turboen snurrer feil feil, jo mer tid vil det jo ta å få nytt trykk?

 

Er jeg helt ute å kjører her? Prøver å forstå litt :)

 

Hans Frederik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mellom turboen og gasspjelet er avlastningsventilen/ resirk ventilen. den sørger for at luften ikke skal stange og snu og retardere turboens fart når du sliper gassen/stenger gasspjelet. da slipper den luften ut og fører den til turboen igjen så den kan bruke luften på nytt og raskere bygge opp max lade trykk. du kan bruke en åpen dumpventil. da beskytter du turboen mot retardering men du får ikke fult ladetrykk med en gang. det kan være morsomere å kjøre med det til tider fordi du vil få en større turbo lag. dvs at den lader plutselig.

har du åpent luftfilter vil du høre litt lyd fra dumpvetilen din. ellers så for du gå å se litt rundt på internett... det står mye der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for meeeget informerende svar Sondre! Dette ble jeg klokere på :)

 

Men hvordan kan det komme lyd fra resirkventilen min? Det er jo ikke noe hull ut på den? Kommer oppe "poff"-lyden fra filteret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel slik at det er forskjellig utforming på dump-ventilene, som lager de forskjellige lydene. Det er da luften passerer i dumpventilen, lyden oppstår.. "Flerrelyden" kommer om luften går igjennom turboen istedet..

 

Kort fortalt

"Pysjj-lyd" = dump (

)

"flerrelyd" = turbo (http://www.youtube.com/watch?v=fYpg5ZHfKno)

 

 

Edit: Ved en resirk-ventil, så går trykket igjennom ventilen, istedenfor igjennom turbo-bladene.. Lyden "vandrer" naturlig ut igjennom filteret

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel slik at det er forskjellig utforming på dump-ventilene, som lager de forskjellige lydene. Det er da luften passerer i dumpventilen, lyden oppstår.. "Flerrelyden" kommer om luften går igjennom turboen istedet..

 

Kort fortalt

"Pysjj-lyd" = dump (

)

"flerrelyd" = turbo (http://www.youtube.com/watch?v=fYpg5ZHfKno)

 

 

Edit: Ved en resirk-ventil, så går trykket igjennom ventilen, istedenfor igjennom turbo-bladene.. Lyden "vandrer" naturlig ut igjennom filteret

Da tror jeg at jeg har skjønt det!

 

Så "poff" lyden som kommer når jeg slipper gassen på min bil med resirk og åpent filter, er luften som går tilbake og ut igjennom filteret, uten å plage turboen?

 

Det må vel være bedre at luften går ut der, enn at den går tilbake og snurrer turboen andre veien? Da vil det vel ta lengre tid for å få ladetrykk igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.