#1 Skrevet April 30, 2009 hei, jeg kjøpte meg nylig en golf 4 GTi 98 mod og på veien hjem fra oslo merket jeg at det var noe som ikke føltes helt bra ut. merket en nøkking ved mellom-rask girskifte og gass pådrag / nedbremsing-på-giret. for meg føltes det som om enten et motorfeste eller girkassefeste er løst siden draget / bremsingen-på-giret er forsinket før det nøkker og går som det skal, og da tenker jeg at et eller annet må ta inn slark et sted for at den skal kunne skubbe eller bremse! nøkket er for hardt til at dette kjennes normalt / bra ut. det kjennes noen ganger så hardt som om noe kan vri i stykker noe etterhvert. det er også en lyd "metall risting" på venstre siden foran som kansje har sammenheng med nøkkingen hvis det er et feste eller noe sånt som er løst. dette lover da dårlig siden jeg har planer om å trimme den til steg 2 (215hk).. så da spør jeg, hva kan være gale? hva er mest sannsynlig løsningen? og hvor dyr blir evt løsningen? håper på raskt svar da jeg fremdeles har angreretten på min side adrian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 30, 2009 lyden hører jeg da selvsagt når bilen er i ro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 30, 2009 Er vel en slitedel. Og ang angrerett så betyr det ikke att du kan heve ett bilkjøp pga en slitedel.... Er uansett ikke så lett for folk og svare på hva som er galt på grunnlag av hva du skriver. Få bilen på bukk, få noen som kan og skru til og kjenne over fester, drivakslinger, knuter og ikke minst foringer! Er sikkert noe slark ett eller annet sted. mitt tips er og koste på en skikkelig test av understell osv FØR du bruker penger på og chippe. Og for og få 215 hk ut av en 1,8t må du bytte turbo. Steg to er nok ikke nok;) Lykke til og oppdater gjerne når noen faktisk har tittet på det Joachim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 1, 2009 hmm ok! nei men jeg begynte å lure på om det var noe virkelig gale med den jeg, og DA derimot kan jeg heve bilkjøpet eller få selger til å dekke utgiften hvis det var noe han MÅTTE ha merket ja test av understell hadde jo vært logisk før chipping, 215 hk er oppgitt fra tuning firmaet uten bytte av turbo, men om det går eller ikke skal jeg selvsagt ikke si før den har vært på dyno. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 1, 2009 jeg heiset opp bilen selv da, og hørtes ut som lyden hvertfall kom fra girkassen, lyden blir også borte ved at jeg trykker inn clutsjen, så jeg tenker at det er sannsynlig at det er der nøkkingen kommer fra også siden det virker som mye tilfeldigheter at jeg merker det ved spenn av drivakslene og at det kommer en ulyd(klirrelyd) fra et sted rundt girkassen, men kan som sagt være drivknutene eller noe i den duren også. hvilke foringer kan jeg sjekke under der lettest mulig? prøver å eliminere ting det kan være siden jeg har bilen hjemme i bergen og jobber i oslo, og blir jo LITT vanskelig å få tak i en mekanikker i helgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 1, 2009 Kan det være utløserlager til clutchen. Da pleier eventuelle lyder å forsvinne. Her har du nok dessverre ikke undersøkt bilen godt nok før du kjøpte. Er nok lite du kan laste selger for ting som skjer etter du har overtatt bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 1, 2009 (endret) jeg hadde den på naf kjøpstest siden jeg ikke vet hvilke feil jeg skal se etter på golf'er i den modellen, de merket seg en ulyd på venstre side men sa det var i demperene, men den vil jo ikke gi lyd fra seg når motoren står og går, sa ingenting om at den nøkket på gassen\giringen, sikkert pga at de pusekjørte den da du ikke merker det hvis du slipper clutsjen sakte ut, har bare hatt polo før og der var det ikke slike problemer jeg fikk. men frode, hvis det er utløserlageret til clutsjen vil den da nøkke når jeg gasser eller slipper gasspedalen når den er i gir allerede? vil det ikke kun skje når jeg slipper clutsjen mellom girene? evt hvor andre steder i drivverket kan det være såpass med slark? takk for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 1, 2009 Synes du skal høre på Joachim jeg. Det er så og si umulig å finne ut hva denne feilen er via et internettforum, dessverre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 1, 2009 helt sant! må jo levere den inn for å finne ut hva det er uansett trengte vel bare noen beroligende ord sikkert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 10, 2009 vel har hatt den inne på 2 forskjellige verksteder, og ingen av dem finner noe gale med bilen, har bedt begge to om å ta en GRUNDIG sjekk av drivverket og som sagt ikke funnet noe gale, er vel bare nykjøp paranoia som har tatt meg da kansje! men over til noe litt annet hvor mye er gti'en senket orginalt? er det 2cm på golf 4 også? noen som har noen erfaringer med Weitec Ultra-GT senkesettene fra NBS, hvor stiv de er osv? lurer på å handle det. er ikke nødvendigvis ute etter senken og utseende, mer av kjøre egenskapene da jeg har fått klistret på 1,6 emblemene bak på bilen allerede og den skal se så orginal ut som mulig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 10, 2009 jeg hadde 214hk med bsr chip fra autopower, men da er det også byttet eksos,resirk og luftfilter- også er det hk i motoren, ikke på hjula- men en liten golf bør vel gå rimelig bra uansett vet jeg!! de er utrolig gode og sportslige å kjøre! lykke til med bilen-håper du finner ut av problemet og at det ikke blir for dyrt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 15, 2009 (endret) jeg har nå hatt den inne på møller for kontroll, et annet verksted for samme, og en kamerat som er mekanikker til å se på det, og ingen finner som sagt noe feil, så jeg antar egentlig at det bare var meg som var paranoid, og vant til hvordan gamlebilen føltes, lyden er forøvrig borte også, uten at jeg har noen forklaring på det..! eksosen og luftfilteret skal jeg montere neste helg, nye rs6 felger kommer vel også rundt den tid, så uken etter det leverer jeg den inn til ts racing så de får chippet den. senkesettet blir det siste som faller på plass, men er også svært viktig for meg siden jeg har kjørt polo med gokart følelsen lenge og savner allerede følelsen av stiv bil! som tidligere spurt, noen som har et noenlunde billig senkesett å anbefale som ikke senker så mye? er stivheten som er viktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...